آفتاب

چشمه معدني ديگ رستم ثبت ملي شد

چشمه معدني ديگ رستم ثبت ملي شد

تهران - ايرنا - يكي از چشمه هاي معدني مهم در جنوب خراسان جنوبي كه به ديگ رستم شهرت دارد، در فهرست ميراث طبيعي و ملي به ثبت رسيد.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، پرونده پيشنهاد ثبت چشمه معدني ديگ رستم طبس در جلسه كميته ثبت و حريم ميراث طبيعي كه در تاريخ 8/2/95 در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور برگزار شد پس از تاييد كارشناسان در فهرست آثار طبيعي- ملي ثبت شد.
زهرا رضايي ملكوتي كارشناس ثبت ميراث طبيعي استان خراسان جنوبي در اين خصوص گفت: چشمه رستم يكي از چشمه هاي معدني مشهور در جنوب خراسان جنوبي است كه به ديگ رستم شهرت دارد.
او گفت: ديگ رستم چشمه اي است كه در اطراف محل جوشش آن و مسيري كه آب به طرف پائين طي
مي كند همه به رنگ زرد است كه دليل آن وجود گوگرد در اين چشمه است.
به گفته ملكوتي، حرارت آب چشمه بسيار بالا و در محل خود چشمه در آستانه جوشيدن است. پس از طي حدود 200 متر آب به داخل استخري هدايت مي شود. طي اين مسير، آب كمي از گرماي خود را از دست مي دهد و در محل استخر حرارت آن به حدي است كه مي توان در داخل آب شنا كرد. به علت حرارت و املاحي كه اين آب دارد از آن براي رفع دردهاي رماتيسمي و آب درماني استفاده مي شود.
ملكوتي خاطرنشان كرد: در نزديكي اين چشمه و در داخل كوير، منطقه وسيعي پوشيده از سنگهاي آتشفشاني وجود دارد كه در سفرنامه هاي جهانگردان نيز به آن اشاره شده است.
فراهنگ**3079**1569
کد N1239445

وبگردی