آفتاب
در راستای ترویج فرهنگ تساهل مذهبی؛

بازگشایی یک مسجد تاریخی در پایتخت بوسنی و هرزگوین

بازگشایی یک مسجد تاریخی در پایتخت بوسنی و هرزگوین

روز شنبه در پایتخت بوسنی و هرزگوین یک مسجد تاریخی که در جریان حمله صربها ظرف سالهای ۱۹۹۵- ۱۹۹۲ به کلی ویران شده بود، طی مراسمی بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری دیلی صباح،‌ بازگشایی این مسجد تاریخی به مثابه نمادی از ترویج فرهنگ تساهل مذهبی در این جامعه به شدت متفرق است.

برغم گذشت بیست سال از جنگی ویرانگر میان مسلمانان بوسنی، صربهای ارتدوکس و کرواتهای کاتولیک، کشور بوسنی و هرزگوین همچنان در امتداد مرزهای قومی تقسیم شده است.

بازگشت مؤمنان مسلمان برای تجدید بنای مسجد فرهاد پاشا در شهر بانیا لوکا،‌ پایتخت کشور بوسنی و هرز گوین، نوید دهنده تغییراتی مثبت برای ساکنان این منطقه است.

اما اتخاذ تدابیر امنیتی شدید در جریان مراسم بازگشایی این مسجد که با حضور مقامات عالی بوسنی و «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه برگزار شد،‌ از احتمال وقوع حمله در جریان این مراسم خبر می داد.  گفتنی است که دولت ترکیه در بازسازی این مسجد مشارکت مالی داشته است.

حدود یک هزار افسر پلیس در خیابانهای شهر بانیا لوکا به گشت زنی پرداختند و مسلمانانی از مناطق مختلف بوسنی با اتوبوس به این مکان ‌آمدند.

لازم به ذکر است که این مسجد مربوط به قرن شانزدهم میلادی است و به عنوان یک نمونه از معماری دوره عثمانی تحت حفاظت سازمان یونسکو است. این مسجد بیست و سه سال پیش در جریان جنگ داخلی بوسنی و هرزگوین ویران شد و به جای آن، یک پارکینگ عمومی احداث گردید.

بسیاری بر این باورند که ویرانی این مسجد به دستور صربهای بوسنی و با هدف محو و نابودی هرگونه نشانی از میراث مسلمانان در این شهر چند قومی صورت گرفت.

در سال ۲۰۰۱ نیز طی یک مراسم برای آغاز احداث این مسجد،‌ ملی گرایان صرب با حمله به بازدیدکنندگان و افراد عالیرتبه باعث مرگ یک نفر و زخمی شدن دهها نفر گردیدند.

کد N1238115

وبگردی