آفتاب

حمایت از یکپارچگی بوسنی از اصول خدشه ناپذیر ایران است

حمایت از یکپارچگی بوسنی از اصول خدشه ناپذیر ایران است

نخست‌وزیر بوسنی و هرزگوین روز جمعه در نشستی با سفیر ایران در سارایوو گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری تاثیرگذار در تحولات جهانی است.

به گزارش ایلنا، دنیس زویزدیچ در ملاقات با سید حسین رجبی از خدمات جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و افزود: ایران دارای تمدنی کهن و فرهنگی غنی است و کمتر کشوری در جهان از این ویژگی‌های با ارزش برخوردار است.

زویزدیچ با تشریح سیاست‌های کلان اقتصادی بوسنی و هرزگوین و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای جوانان، اولویت اقتصادی این کشور را سرمایه گذاری در بخش‌های صنعتی و گردشگری برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار زیادی در دو کشور وجود دارد که باید از آن‌ها برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری استفاده کرد.

نخست‌وزیر بوسنی و هرزگوین همچنین ایران را کشوری تاثیرگذار در تحولات جهانی دانست و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اکنون از بهترین شرایط برای سرمایه گذاری برخوردار است، گفت: می‌توان با این کشور افزون بر همکاری‌های اقتصادی به توسعه همکاری در زمینه‌های گردشگری، فرهنگی و ورزشی نیز پرداخت.

رجبی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از تحولات پس از برجام، به سفر مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای صنعتی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش‌های مهم صنعتی، اقتصادی و بازرگانی در کشورمان اشاره کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو افزود: امنیت و ثبات در ایران و وجود منابع طبیعی و ذخائر استراتژیک، نیروی تحصیل کرده کارآمد و همچنین شرایط بسیار مطمئن برای سرمایه گذاری در پروژه‌های اقتصادی موجب شده که کشورهای توسعه یافته علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در ایران از خود نشان دهند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین در کنار مردم این کشور بوده و پس از جنگ داخلی در این کشور نقش به‌سزایی در مرمت و بازسازی اماکن عمومی و آسیب دیده بر عهده داشته است.

رجبی تاکید کرد: حمایت از یکپارچگی بوسنی و هرزگوین از اصول خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی ایران است و ما از خواست مردم این کشور در رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی حمایت می‌کنیم.

سفیر کشورمان در سارایوو اخیرا با «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین دیدار داشت که در این ملاقات رئیس جمهوری این کشور برای گسترش همکاری‌های دو جانبه در تمامی زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران ابراز علاقه‌مندی کرد.

عزت بگوویچ در این ملاقات همچنین ضمن قبول دعوت برای سفر رسمی به ایران و اهمیت آن به منظور رایزنی با مقامات ایرانی جهت گسترش روابط و همکاری‌های دو جانبه، بر نیاز برای برقراری تماس‌ها در بالا‌ترین سطح میان دو کشور به منظور عملی شدن همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

بوسنی و هرزگوین عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی است و تقاضای پیوستن به این سازمان را دارد.

بوسنی و هرزگوین در سطح ملی دارای شورای سه نفره ریاست جمهوری است که اعضای آن یک نفر بوسنیاک (مسلمان)، یک نفر صرب و یک نفر کروات هستند که با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵میلادی بر پایه توافقنامه دیتون که میان سران صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در آن زمان منعقد شد به دو هویت جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین با نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.

کد N1237791

وبگردی