آفتاب
رييس بنياد امور بيماري هاي خاص خبر داد/

توزيع دو هزار و 500 دستگاه دياليز در كشور

توزيع دو هزار و 500 دستگاه دياليز در كشور

كيش - ايرنا - رييس بنياد امور بيماري هاي خاص گفت : از پنج هزار دستگاه دياليز موجود در كشور دو هزار و 500 دستگاه از سوي اين بنياد و همچنين 400 تخت براي بيماران دياليزي و مبتلايان به تالاسمي در مراكز مختلف توزيع شده است .

فاطمه هاشمي كه براي شركت در همايش علمي بنياد امور بيمارهاي خاص به جزيره سفر كرده بود در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه انتخاب نام اين بنباد طرحي ابتكاري بود افزود : بيماران خاص به آن دسته از افرادي گفته مي شود كه همواره نيازمند مراقبت و درمان هستند بيماراني نظري ام اس ، هموفيلي ، اوتيسم .
وي ياد آور شد : حمايت از بيماران و بيماري هاي خاص نيازمند مصوبه دولت بود و در آغاز كار و پايان دوران سازندگي پس از ارائه پيشنهاد ، دولت تنها حمايت از سه بيماري را پذيرفت و قرار بود پس از آن هر ساله يك بيماري به اين طرح حمايتي اضافه شود.
فاطمه هاشمي در مورد بودجه اين بنياد اظهار داشت : اين مركز با كمك هاي مردمي و دولتي اداره مي شود و به واسطه عملكرد مثبت آن در كشور و صحبتي كه با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شد پيشنهاد شد تا اين بنياد به عنوان يك نهاد عمومي غير دولتي فعاليت كند و پس از آن يك بودجه دولتي 9 ميليارد ريالي براي پيوند كليه براي ما تعريف كه در اختيار بنياد قرار داده شد و حدود چهار تا پنج سال است كه تنها مبلغ يك ميليون تومان براي هديه ايثار داده مي شود .
وي با تاكيد بر اينكه از شروع بكار اين مركز ،نگاه و اعتقاد ما به كمك هاي مردمي بود اظهار داشت : براي كسب در آمد وارد كار اقتصادي نشديم، فعاليت ما سود آور نيست ، زماني كمك هاي مردمي چندين برابر كمك هاي دولت بود اما به دليل افزايش كمك دولت اين رقم امسال به 500 ميليارد ريال مي رسد كه رقم خوبي است .
رئيس بنياد امور بيماري هاي خاص به كمك 400 ميليارد ريالي دولت در سال گذشته اشاره كرد و گفت : متاسفانه دولت موفق به پرداخت كامل آن نشد ، اگر چه از اين كمك ها استفاده مي شود اما نگاه اصلي بنياد بيشتر به سمت كمك هاي مردم است .
وي كمك هاي مردمي و خيرين را به صورت نقدي و غيرنقدي ، ملك ، تجهيزات و اجناس عنوان كرد و گفت:در هنگام خريد تجهيزات نيز از تخفيف هايي بهره مند مي شويم و گاه افراد رايگاه آن را در اختيار ما مي گذارند .
هاشمي به انواع بيماري هاي خاص همچون تالاسمي ، هموفيلي و دياليزاشاره كرد و گفت : اين بيماران به صورت رايگان نيازهاي خود را دريافت مي كنند، تلاش داريم تا بيماري هايي كه روي زمين مانده را با فرهنگ سازي حمايت كنيم .
وي ديابت را بيماري جدي و خاص دانست و به ايرنا گفت: حدود پنج ميليون بيمار ديابتي در كشور وجود دارد كه ما تلاش داريم از آنها حمايت كنيم .
رئيس بنياد بيماري هاي خاص يكي از معضلات بيماران كليوي و دياليزي را ابتلا به ديابت دانست و با ابراز تاسف گفت : در شرايط كنوني پنج ميليون بيمار ديابتي در كشور وجود دارد كه ممكن است از اين تعداد نيز بيشتر باشد ،وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و دولت براي كنترل ديابت فكر جدي نكرده اند ؛اين بيماري ام الامراض و خاموش است و بيماري هاي جانبي زيادي همچون كوري ، نارسايي كليه ، قطع عضو به دنبال دارد و نياز است كلينيك هاي ديابت در سراسر كشور راه اندازي شود .
وي با بيان اينكه بنياد دو مركز فعال براي بيماري ديابت در تهران دارد و آن را در اختيار دانشگاه تهران قرار داده است گفت : مراكزي در شهرستان ها هم ايجاد شده كه بيماران ديابتي مي توانند به آن مراجعه كنند.
وي به طرح پيشنهادي بنياد در چند سال گذشته اشاره كرد و گفت : طرحي براي ايجاد يكصد مطب ديابتي مطرح شد كه اعتراض هايي بدان شد ، به تازگي يكصدمين درخواست كننده براي ايجاد اين مطب ها ثبت نام كرده است ، به اين افراد كه پزشكان عمومي هستند امكانات و آموزش در خصوص بيماران ديابتي و نحوه مراقبت و حمايت از آنها داده مي شود؛ چند روز گذشته وزير بهداشت اعلام كردند كه ما از پزشكان عمومي براي اين مراكز استفاده مي كنيم كه جاي خوشحالي دارد كه اين طرح به انجام رسيده است .
وي با بيان اينكه تمامي هزينه هاي درمان بيماران تالاسمي، هموفيلي و نارسايي كليه رايگان است افزود : اين قانون مصوب است كه اين بيماران رايگان درمان شوند .
هاشمي اضافه كرد : بنياد توانسته در سال گذشته 200 دستگاه دياليز در مراكز مختلف توزيع كند كه با اين رقم از پنج هزار دستگاه دياليز موجود در كشور دو هزار و 500 دستگاه توسط بنياد بيماري هاي خاص توزيع شده است ، همچنين 400 تخت براي پذيرش بيماران نارسايي كليه و دياليز و تالاسمي نيز در اختيار مراكز قرار گرفته است .
دكتر هاشمي با بيان اينكه از بيماران خاص ديگري چون سرطاني ، بيماران مبتلا به اي بي ، ام اس حمايت مي كنيم افزود : از زمان تاسيس اين بنياد تا كنون 60 هزار بار بيمار ام اس و سرطاني به اين مركز مراجعه و تشكيل پرونده داده اند كه هر ساله از سوي بنياد چهار تا پنج ميليارد تومان كمك دارويي به بيمارن ام اسي و سرطاني مي شود.

* بيش از 25 هزار بيمار مبتلا به نارسايي كليه در كشور دياليز مي شوند
ساناز طبرستاني قائم مقام معاونت آموزش ، پژوهش بنياد بيماري هاي خاص در حاشيه اين همايش گفت : با توجه به بيستمين سالگرد تاسيس اين بنياد تلاش كرديم با برگزاري اين همايش با همكاري دانشگاه ازاد اسلامي واحد بين المللي كيش ضمن مطرح ساختن بيماري هايي كه تحت حمايت بنياد قرار دارند و همچنين افزايش آگاهي عمومي جامعه نسبت به بيماري هاي خاص و مشكلات ناشي از آن با دعوت از استادان و صاحب نظران و پزشكان متخصص جديدترين اطلاعات را در مورد اين بيماري هاي داشته باشيم .
وي با بيان اينكه بنياد ،سازماني غير دولتي است كه با كمك هاي مردمي و دولتي فعاليت مي كند افزود : زماني تنها سه بيماري خاص مورد حمايت قرار مي گرفت اما امروز مشكلات بيماراني چون اوتيسم ، سرطان ، ام اس و اي بي مورد توجه قرار گرفته و از بيماران حمايت مي شود .
طبرستاني تالاسمي ، هموفيلي ، نارسايي كليه را بيماري هاي خاص مورد حمايت بر شمرد و افزود : از زمان تاسيس بنياد ،مشكلات زيادي در زمينه اين سه بيماري حل شده است اما در ساير بيماري ها چون اوتيسم ، سرطان ، ام اس مشكلات زياد است .
وي به آمار بيماران مبتلا به تالاسمي و ثبت شده در بانك اطلاعاتي بنياد اشاره كرد و به ايرنا گفت : 18 هزار و 220 نفر در كشور به اين بيماري مبتلا هستند ،همچنين شش هزار و800 بيمارهموفيلي و 25 هزار و 400 بيمار مبتلا به نارسايي كليه و دياليزي داريم .
وي در مورد تعداد بيماران سرطاني در كشور نيز اظهار داشت : تا كنون 47 هزار و 800 بيمار مبتلا به سرطان در اين بنياد ثبت نام كرده اند كه اميدواريم بتوانيم حمايت هاي لازم را از بيماران و ديگر بيماري هاي صعب العلاج داشته باشيم .
همايش علمي بنياد امور بيمارهاي خاص روز پنجشنبه به همت دانشگاه آزاد اسلامي واحد بين المللي كيش و با حضور جمعي از صاحب نظران و پزشكان متخصص ، اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در ساختمان جديد اين دانشگاه در كيش برگزار شد .
1630*1641 /1596
کد N1236413

وبگردی