آفتاب
نماینده رهبر شیعیان نیجریه:

توطئه‌هایی برای خاموش کردن حرکت اسلامی در آفریقا آغاز شده است

توطئه‌هایی برای خاموش کردن حرکت اسلامی در آفریقا آغاز شده است

قم - نماینده رهبر شیعیان نیجریه گفت: توطئه‌هایی برای خاموش کردن جنبش‌های اسلامی در کشورهای آفریقایی آغاز شده و به بهانه‌های مختلف دنبال تهدید و اعمال خشونت هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مسجد مقدس جمکران، اسماعیل شعیب در همایش «راهکارهای ترویج و تبلیغ در قاره آفریقا، فرصت‌ها و تهدید‌ها» که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: شیعیان نیجریه امروز در اوج مظلومیت زندگی می‌کنند، آن‌ها هیچ سلاحی در برابر دشمنان، به جز تکبیر و فریاد الله اکبر ندارند.

وی با اشاره به خشونت ارتش در برابر شیعیان و جنبش اسلامی نیجریه گفت: تاکنون ۶ نفر از فرزندان شیخ زکزاکی را شهید کردند و برخی از آن‌ها مقابل چشم خانواده با بی‌رحمی کامل به شهادت رسیدند.

شعیب یادآور شد: اوج بی‌رحمی و خشونت به اندازه‌ای است که یک زن و فرزند تازه متولد شده او را را نیز گلوله باران کردند.

در روز حمله به شیخ زکزاکی، کربلا را احساس کردیم

وی گفت: ما در روز حمله به شیخ زکزاکی، کربلا را احساس کردیم و آن‌ها مانند صحنه کربلا، شیعیان امام حسین(ع) را مظلومانه به شهادت رساندند.
 
وی ادامه داد: شیخ زکزاکی یک شخصیت موفق و پرتحرک است و جنبش خود را تحت عنوان حرکت اسلامی آغاز کرده و در مسیر حرکت خود محدودیتی برای دیگر مذاهب و ادیان قائل نشده است.

شعیب خاطرنشان کرد: گاهی در یک جنبش اسلامی شیعه، سنی و حتی مسیحیت نیز وجود دارند و شیخ زکزاکی نیز در مسیر حرکت اسلامی خود دنبال همگرایی و وحدت نیجریه بود و در جنبش وی تنها شیعیان نبودند.

وی ادامه داد: در ایام اربعین حسینی ما در نیجریه پیاده روی داریم و سال گذشته ۱۰ میلیون تن شرکت کردند، در یک حسینیه در نیجریه نیز پرچم حسینی نصب شده است که مردم از شهرهای مختلف به سمت این مکان مقدس می‌آیند.

نماینده شیخ زکزاکی گفت: هر زمان حکومت نیجریه به شیعه هجوم می‌آورد به بهانه‌های مختلف وارد می‌شود، از خیلی وقت قبل برنامه ریزی کرده بودند تا شیخ زکزاکی و حرکت اسلامی را نابود کنند.

وی یادآورشد: آن‌ها به این بهانه که حرکت اسلامی شیخ زکزاکی دنبال کشتن رئیس ارتش نیجریه است، هجوم آورده‌اند، این در حالی است که این موضوع یک تصور اشتباه و تنها بهانه برای سرکوب شیعیان بود.

ما دنبال صلح و وحدت در نیجریه هستیم

وی یادآورشد: بعد از ۴۰ سال فعالیت اسلامی در نیجریه، حتی یک تن توسط آن‌ها کشته نشده است، ما دنبال صلح و وحدت در نیجریه هستیم و حتی از اهل تسنن و صوفی‌ها نیز حمایت می‌کنیم.

شعیب تصریح کرد: ارتش و دولت نیجریه، با بهانه‌های پشت پرده، دنبال محدودیت برای شیخ زکزاکی هستند.

وی با تشریح زمان حمله به منزل شیخ زکراکی رهبر شیعیان نیجریه خاطرنشان کرد: آن‌ها ساعت ۱۰ آن شب منزل شیخ را محاصره کرده و مدت ۲۴ ساعت اجازه عبور و مرور به کسی را نمی‌دادند.

وی یادآورکرد: متأسفانه منزل شیخ را گلوله باران کرده و حدود پنج هزار نفر اطراف منزل ایشان جمع و آماده حمله بودند و همه کسانی که برای حمایت آمده بودند شهید، مجروح و یا دستگیر شدند.

وی ادامه داد: چرا آمریکایی‌ها از ما سئوال نمی‌کنند چه اتفاقی برای شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه در آن روز افتاده است؟ اگر دشمنان در نیجریه موفق به سرکوب شیعیان شوند به سراغ آن‌ها در جاهای دیگر نیز خواهند رفت.

امروز شیخ زکزاکی به همه طلبه‌های آفریقایی نیاز دارد

شعیب خطاب به طلبه‌ها یادآورشد: دولت نیجریه اطلاعات و آدرس همه شما را دارد و همه شما در فهرست آن‌ها قرار دارید و اگر شیخ را از پای دربیاورند سراغ ما و شما هم می‌آیند.

وی اظهار داشت: آن‌ها دنبال نابودی حرکت اسلامی و شیخ زکزاکی هستند، امروز شیخ زکزاکی به همه طلبه‌های آفریقایی نیاز دارد و در تبلیغ خود، مظلومیت شیخ را بیان کنید.

حمله نیروهای امنیتی نیجریه به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و حسینیه بقیه الله وابسته به شیعیان آن کشور در آذرماه سال گذشته منجر به شهادت یا مجروح شدن صد‌ها تن شد.

تروریسم خطر جدی برای جهان و آفریقاست

یک روحانی اهل کشور بورکینافاسو در در این مراسم، با ابراز نگرانی از وضعیت تروریسم و خشونت در جهان امروز گفت: متاسفانه گروه‌های تروریستی مانند بوکوحرام با بی‌رحمی و شقاوت کامل، مردم را به خاک و خون می‌کشند.

شیخ عبدالله بلم اظهار کرد: تروریسیم در کشورهای مختلف جهان از جمله آفریقا تهدید و خطر جدی برای صلح جهانی است.

وی ادامه داد: ما امروز راهی جز وحدت و اتحاد در برابر این گروه‌های تروریستی و دشمنان اسلام نداریم، باید با همدلی و همفکری، تهدیدهایی که در کشورهای ما وجود دارد را به فرصت تبدیل کنیم.

عبدالله بلم خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهیم هدف و یک راهبردی برای خود تعیین کنیم باید نقاط ضعف و قوت شناسایی شود و به نتیجه واحدی برسیم.

وی یادآورشد: مسائل فرهنگی و مذهبی ما یک فرصت است، تاسیس حوزه‌های علمیه در کشورهای آفریقایی، گسترش آکادمی اسلامی و تلاش برای تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید چنین نشست‌ها و جلساتی برای رهایی کشورهای ما از وضعیت کنونی و مهار تروریسم از طریق آگاهی مردم، استمرار داشته باشد.

همایش «راهکارهای ترویج و تبلیغ در قاره آفریقا، فرصت‌ها و تهدید‌ها» با حضور طلبه‌ها و مبلغان قاره آفریقا در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در این همایش که با محوریت «تبلیغ تشیع و مهدویت در آفریقا» ترتیب یافت، ۲۰۰ تن از طلبه‌ها و مبلغان از ۳۰ کشور آفریقایی حضور داشتند.

کد N1236200

وبگردی