آفتاب

ركورد حفظ جنين زنده در آزمايشگاه به همت دانشمند ايراني

ركورد حفظ جنين زنده در آزمايشگاه به همت دانشمند ايراني

تهران - ايرنا - گروهي از محققان به رهبري دكتر علي همتي بريوانلو از دانشگاه راكفلر موفق به نگهداري جنين زنده به مدت 13 روز در محيط آزمايشگاهي شدند.

به گزارش گروه اخبارعلمي ايرنا از ساينس، نگهداري جنين زنده در محيط خارج از رحم به مدت 13 روز، ركورد جديدي در علم پزشكي محسوب مي شود. محققان اين پروژه ادعا مي كنند كه زنده نگه داشتن جنين بيش از 13 روز نيز امكان پذير بوده است كه به دليل مسايل اخلاقي و قوانين خاص مربوط به اين زمينه از آن امتناع كرده اند.
يكي از محققان اين پروژه معتقد است كه نگهداري جنين به مدت 13 روز، امكان مشاهده مهمترين تغييرات بيولوژيكي كه تا امروز ناشناخته بوده را ممكن كرده است. محققان با استفاده از اين روش موفق به مشاهده لحظه اتصال تخمك بارور به يك ظرف آزمايشگاهي به نام پتري است كه با استفاده از عوامل هورموني و ساير شرايط، تمام خصوصيات رحم را شبيه سازي مي كند.
اين مطالعه نشان مي دهد كه مراحل اوليه رشد جنين انسان، با ساير حيوانات كاملا متفاوت است. از طرفي آنچه محققان را شگفت زده كرده اين است كه جنين خارج از رحم قادر به شكل دهي قالب ساير اندام، بدون هيچ سرنخ بيولوژيكي از مادر است.
اين مطالعه اطلاعات ارزشمندي را در زمينه دليل شكست روش IVF در برخي موارد و نقص هنگام تولد در اختيار محققان قرار مي دهد.نتايج اين تحقيقات در نشريه هاي Nature و Nature Cell Biologyمنتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
کد N1235580

وبگردی