آفتاب
مرجعيت عراق سكوت خود را شكست/

هشدار آيت الله سيستاني نسبت به ادامه اوضاع جاري به سياسيون عراق

هشدار آيت الله سيستاني نسبت به ادامه اوضاع جاري به سياسيون عراق

بغداد-ايرنا- دفتر آيت الله سيد علي سيستاني مرجعيت عالي عراق ، چهارشنبه شب ضمن هشدار به سياسيون عراقي در خصوص ادامه اوضاع جاري و تكذيب اخبار و گزارش ها مبني بر ديدار سياستمداران با آيت الله در روزهاي اخير اعلام كرد كه ايشان با دقت اوضاع جاري كشور را دنبال مي كند.

به گزارش ايرنا، در بيانيه صادره كه در رسانه هاي عراق بازتاب گسترده اي داشت، گفته شده كه مرجعيت به همه احزاب و گروه ها ، نسبت به ادامه وضعيت جاري در كشور و بحران هاي منتج از آن هشدار داده اند.
اين اولين اظهار نظر رسمي مرجعيت عراق درباره اوضاع سياسي اين كشور طي چند ماه گذشته است كه در رسانه هاي عراق انعكاس يافته است.
در اين بيانيه تاكيد شده است كه آيت الله سيستاني به دقت اوضاع جاري عراق را زير نظر دارد و از رسيدن كشور به اين مرحله ابراز تاسف شديد كرده است.
آيت الله سيستاني گفته است كه 'از رسيدن كشور به اين مرحله ، از طريق مرداني كه بايد با كار و تلاش خود شرايط زندگي با عزت را براي مردم فراهم مي كردند و زمينه خوشحالي را براي آنان ايجاد مي كردند، بسيار متاسف است'.
اين بيانيه همچنين، كليه خبرهايي را كه در خصوص رويدادهاي سياسي اخير و دخالت ايشان در مسائل حكومتي و نيز ديدار با برخي سياسيون را كه به مرجعيت نسبت داده شده ، قويا مردود و عاري از صحت دانست.
مرجعيت عالي ، آيت الله سيستاني از پاييز سال گذشته تنها مجاري ابراز مواضع خود كه خطبه دوم نماز جمعه كربلا بود، تعطيل كرد و از آن هنگام تاكنون هيچ موضعي در خصوص مسائل جاري عراق اتخاذ نكرده است.
آيت الله سيستاني تا هنگام قطع توصيه هاي سياسي و اجتماعي خود كه در آن تلاش مي شد، با نصايح و اندرزها، دولتمردان را در مسير اداره كشور هدايت كند، منويات خود را از طريق دو نماينده خود شيخ مهدي الكربلايي و شيخ احمد الصافي امامان جمعه كربلا و در قالب يك متن دستنويس ، ارائه مي كرد.
برخي ناظران اين اقدام مرجعيت را نوعي قهر آيت الله سيستاني با جريان هاي سياسي توصيف كرده بودند.
از هنگام قطع توصيه هاي مرجعيت ، نمايندگان وي در خطبه دوم نماز جمعه كربلا تنها به قرائت نامه هاي امام علي (ع) به فرماندارانش اكتفاء مي كنند كه در آن امير مومنان راه و رسم دولتمداري را بيان كرده است.
خاورم*4*1770* شبد ** 1095
کد N1234931

وبگردی