آفتاب

تلاش داعش در سوريه و عراق براي فرار از شكست

تلاش داعش در سوريه و عراق براي فرار از شكست

تهران - ايرنا - تروريست هاي داعش به تلافي تحمل شكست هاي سنگين از سوي ارتش و نيروهاي مردمي در سوريه و عراق، همچنين با هدف سرپوش گذاشتن بر ضعف هاي اين گروه تروريستي، جنايت هاي خشونت بار خود را بار ديگر افزايش دادند و با افزايش عمليات هاي نظامي تلاش مي كنند به نوعي خود را از شكست برهانند.

گزارش هاي منتشره از سوي رسانه هاي خارجي حاكي از آن است كه عمليات تروريستي گروه تكفيري داعش از آغاز سال ميلادي جاري به گونه اي ملموس و محسوس افزايش يافته است.
براي نمونه موسسه آمريكايي تحليل اطلاعات (آي اچ اس) به تازگي در گزارشي از افزايش تعداد و مقياس حمله هاي گروه تروريستي داعش، به ويژه در عراق و سوريه طي سال ميلادي جاري خبر داده است.
خبرگزاري رويترز به نقل از اين موسسه نوشته است كه، طي سه ماهه نخست سال 2016 ميلادي، گروه تكفيري داعش 891 بار، در دو كشور عراق و سوريه مرتكب جنايت هاي تروريستي شده اند كه اين رقم از زمان آغاز حمله هاي اين گروه تروريستي در اواسط سال 2014ميلادي بي سابقه است.
موسسه آي اچ اس ابتداي هفته جاري (يكشنبه 12 ارديبهشت/اول مه) با انتشار گزارشي به بررسي افزايش حمله هاي تروريستي و پيامدهاي آن از جمله آمار كشته و زخمي شدگان ناشي از اين حملات در چند كشور پرداخته است.
بنا بر همين گزارش در نتيجه حمله هاي داعش، 2 هزار و 150 نفر كشته شده اند كه در قياس با سه ماه قبل، 44 درصد افزايش داشته و در مقايسه با حدود يك سال گذشته خونين ترين سه ماه به شمار مي رود.
متيو هنمن رئيس مركز تروريسم جين در موسسه آي اچ اس، معتقد است كه گروه تروريستي داعش به خاطر تحمل فشارهاي چند جانبه اقدام به تشديد خشونت و كشتار بيشتر كرده است.
مطابق برآورد ارتش آمريكا، حوزه اشغالگري داعش در عراق حدود 40 درصد و در سوريه حدود 20 درصد نسبت به اوج آن در سال 2014 كاهش يافته است.
بيش از پنج سال است كه مردم سوريه روزها را با بوي دود و خمپاره و موشك و گازهاي شيميايي و هراس از شكنجه گروه هاي تروريستي سر مي كنند.
بحران كوچكي كه از شهر درعا واقع در جنوب غرب سوريه آغاز شد و دست هاي پشت پرده اي كه تا به امروز به فجيع بار ترين شكل آن را هدايت كرده و سبب تخريب بخش اعظمي از تاسيسات و منازل مسكوني و كشتار صدها مردم بي سلاح در اين كشور شده است.
شرايط جنگي و دردآوري كه به نظر مي رسد هر روز به سوي وخامت پيش مي رود، مظالم تحميلي بر مردم اين كشور را كه صدر اخبار رسانه هاي بين المللي را به خود اختصاص داده، روايت مي كند.
اما به راستي 15 نوجواني كه به روايت رسانه هاي خارجي سال 2011 ميلادي بر روي ديواري در شهر درعا شعار ضد حكومت نوشتند، امروز كجايند كه از سكان دار پشت پرده هدايت اين همه جنايت هاي هدفمند سخن بگويند، مسببان بحران هايي كه امروز به يك جنگ تمام عيار و بحران بين المللي تبدل شده اند.
رسانه هاي خارجي ادعا مي كنند كه فاجعه سوريه پنج سال پيش (۱۵ مارس ۲۰۱۱) با يك شعار به ظاهر ساده بر روي ديواري در شهر درعا، واقع در جنوب غرب سوريه، شروع شد.
انديشكده‌ «مركز سوريه براي پژوهش‌‌هاي سياسي» مورد حمايت برنامه عمران سازمان ملل متحد، ابعاد فاجعه جنگ پنج ساله در سوريه را به صورت آماري جمع‌بندي و منتشر كرده است.
بنا بر گزارش اين انديشكده از هر ۱۰ نفر شهروند سوري، يك نفر كشته و يا زخمي، نيمي از جمعيت كشور آواره و بيش از 85 درصد مردم در فقر مطلق زندگي مي كنند و به ازاي هر ۵ شهروند يك نفر معاش زندگي خود را از اقتصاد جنگي به عنوان جنگجو، آدم‌ربا يا غارتگر تامين مي كند.
رسانه هاي خارجي اذعان دارند كه مردم در برخي شهرهاي سوريه، مانند سواحل مديترانه، دمشق و در جنوب غرب كشور، كمتر از ساكنان مناطق ديگر تحت تاثير پيامدهاي جنگ قرار گرفته‌اند.
صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) نيز در روزهاي مصادف با پنجمين سال آغاز جنگ در سوريه با انتشار گزارشي از كشته شدن بيش از ۴۰۰ كودك سوري در جنگ و آوارگي بيش از ۲ميليون و ۴۰۰هزار كودك ديگر و محروميت 2 ميليون و 800 كودك از تحصيل در سوريه خبر داده است.
يونيسف در اين گزارش با عنوان 'هيچ‌جايي براي كودكان باقي نمانده است' به ابعاد ويران گر جنگ سوريه پرداخته و تاكيد مي‌كند كه در شهرهاي تحت محاصره بيش از ۲۰۰ هزار كودك قحطي‌زده به سر مي‌برند و خطر مرگ آن‌ها را تهديد مي‌كند.
اين نهاد بين المللي اعلام كرد كه بنا بر آمار رسمي تنها در سال ۲۰۱۵، بيش از ۴۰۰ كودك سوري در جنگ كشته شده اند و سازمان ملل تاكيد دارد كه آمار واقعي احتمالا از اين رقم بالاتر است.
برخي ديگر از سازمان هاي امداد رسان به دليل عمق فجايع روي داده از سوي تروريست ها در سوريه از سال 2015 به عنوان سال ركورد رنج در اين كشور ياد مي كنند.
بان كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز پيش تر جنگ سوريه را سهمگين‌ترين مصيبت انساني فعلي جهان توصيف كرده است.
جنايت هاي جنگي ناشي از عمليات تروريستي در سوريه و عراق را از ابعاد ديگري هم بايد بررسي كرد.
غرق شدن چند كودك پناهجو در درياي مديترانه به هنگام فرار، روي آوردن آن ها به نظامي گري، ازدواج تحميلي برخي دختربچه هاي آواره و سوء استفاده هاي جنسي از زنان و دختران جنگ زده در كشورهاي مجاور و اردوگاه ها، وجه مصيبت بار و نگران كننده ديگري از واقعيت زندگي مردماني است كه ناخواسته درگير جنگي تحميلي شده اند.
اما، جنايت ها از سوي گروه هاي تكفيري تروريستي همچنان ادامه دارد و سران كشورهاي آمريكايي و اروپايي خود را به ظاهر مصمم به حل بحران جنگ در اين كشورها نشان مي دهند.
در سوريه، نيروهاي ارتش با پشتيباني روسيه موفق به آزاد سازي شهر مهم و باستاني تدمر (پالميرا) از اشغال داعش شدند، اين گروه تروريستي همچنين در شمال و شمال شرقي با مقاومت نيروهاي كرد مواجه است.

** داعش در عراق تضعيف شده است
در عراق نيز وضع تروريست هاي داعش كمتر از اوضاع آنها در سوريه نيست.
چهار ماه قبل ارتش عراق با پشتيباني گروه داوطلب مردمي (الحشد الشعبي)، داعش را از شهر الرمادي در مركز استان الانبار در غرب عراق بيرون راندند.
ارتش در جبهه شمال نيز با همكاري گروه هاي داوطلب دستاوردهايي از مقابله با عناصر گروه تروريستي داعش داشته اند، از جمله آزاد سازي چهار روستا در جنوب شهر موصل طي ماه ميلادي گذشته.
بررسي و تحليل ها نشان مي دهد كه تعداد حمله هاي داعش در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي معادل حمله هاي شش ماه قبل از آن بوده است.
به اعتقاد تحليل گران حمله هاي مكرر اين گروه با تلفات بيشتر يكي از شيوه هاي آزمايش شده داعش براي تغيير روايت ها و انحراف توجه از مشكلاتي است كه اين گروه تروريستي با آن دست به گريبان است و اين حملات نشان مي دهد كه شرايط تروريست ها آن چنان كه برخي تبليغ مي كنند، مساعد نيست.
گزارش هاي منتشره از سوي رسانه هاي بين المللي حاكي از آن است كه سطح درآمدهاي داعش به دليل از دست دادن مناطق تحت سيطره خود در دو كشور عراق و سوريه، طي سال گذشته بيش از 30 درصد كاهش يافته و اين گروه را با مشكلاتي جدي روبه رو كرده است.
گروه تكفيري داعش براي افزايش منابع مالي خود، پرداخت عوارض از سوي رانندگان كاميون ها، نصاب هاي آنتن هاي ماهواره و خروج شهروندان از مناطق زندگي خود را اجباري كرده و مجازات هاي وحشيانه اي را براي كساني كه از پرداخت عوارض و ماليات فرار كنند، اجرا مي كند.
گروه تكفيري داعش با سطح درآمدي ماهانه بيش از 80 ميليون دلار به عنوان ثروتمند ترين گروه تروريستي در دنيا معرفي شده است؛ اين در حالي است كه طبق تازه ترين گزارش هاي منتشره، اين گروه تروريستي حدود 22 درصد از مناطق تحت سيطره خود در سوريه و حدود 50 درصد را در عراق از دست داده و قسمت عمده اي از منابع درآمدي خود اعم از دريافت عوارض و ماليات هاي ساكنان اين مناطق را كه از حدود 9 ميليون نفر به شش ميليون نفر كاهش يافته، از دست داده است.
بيش از نيمي از درآمدهاي مالي اين گروه از طريق ماليات و عوارض و حدود 43 درصد نيز از طريق قاچاق و فروش نفت تامين مي شود.
براساس همين گزارش ها، حدود 38 درصد درآمد گروه تروريستي داعش (حدود يك ميليارد و 95 ميليون دلار) از طريق قاچاق نفت، 12 درصد از طريق دريافت ماليات ( 360 ميليون دلار)، 10 درصد از طريق فروش سيمان ( 292 ميليون دلار)، چهار درصد از طريق سرقت ( 120 ميليون دلار)، 17 درصد از طريق فروش گاز ( 489 ميليون دلار)، 12 درصد از طريق فروش فسفات ( 300 ميليون دلار)، 7 درصد از طريق كشت و كار(200 ميليون دلار) و 2 درصد از طريق دريافت هدايا و كمك هاي مالي(50 ميليون دلار) تامين مي باشد.
آدم ربايي، فروش زنان اسير شده و فروش آثار باستاني سرقت شده در دو كشور عراق و سوريه در كشورهاي اروپايي و نيز كمك هاي هنگفت مالي برخي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و فروش اعضاي گروگان ها از ديگر منابع مالي كثيف اين گروه تروريستي به شمار مي آيند.
با نگاهي گذرا به گزارش هاي منتشره در باره تشريح جزئياتي از منابع درآمدي گروه تروريستي داعش به خصوص در عراق و سوريه، پاسخ به پرسشي كليد خورده در ذهن مبني بر اين كه 'داعش با حمايت چه قدرت ها و با چه اهدافي داعش شد'، كمي دشوار به نظر مي رسد.
اما تمامي اين موارد حكايت از آن دارد كه عمر داعش دستكم دوران فعاليت نظامي آنها به سر آمده و به زودي بايد منتظر اضمحلال اين گروه تروريستي به خصوص در عراق و سوريه باشيم.

گزارش از: مينا غفراني آذر
خاورم**7074**1144
کد N1234549

وبگردی