آفتاب
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

موزه دفاع مقدس قم سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد/ نگارش تاریخ جنگ

موزه دفاع مقدس قم سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد/ نگارش تاریخ جنگ

قم - رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: امیدواریم تا سال ۹۶ مرکز فرهنگی دفاع مقدس در قم به بهره‌برداری برسد که در این زمینه نیازمند کمک‌های استانی و ملی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار بهمن کارگر شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم اظهار داشت: از ابتدای هفته جاری کلیه مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در قم دوره‌های بصیرت را گذراندند تا برای اجرای مأموریت‌های خود آماده‌تر شوند.

وی عنوان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال ۶۹ تأسیس و در سال ۷۱ اساسنامه آن به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: وظیفه اصلی این بنیاد سیاستگزاری، هدایت، نظارت و هماهنگی کلیه فعالیت‌های مربوط به ترویج فرهنگ دفاع مقدس است که تعداد ۱۰ نفر از اعضای هیئت دولت در هیئت امنای این بنیاد عضویت دارند.

تاریخ جنگ نیز در حال نگارش است

سردار کارگر با بیان اینکه اقدامات خوب پژوهشی در بنیاد حفظ آثار صورت گرفته است، افزود: دایره المعارف دفاع مقدس هم اکنون در حال تدوین است که سه جلد از آن آماده شده و در مجموع در چهارده جلد گردآوری خواهد شد که امیدواریم در برنامه ششم این امر به سرانجام برسد.

وی افزود: تاریخ جنگ نیز در حال نگارش است که به صورت استانی و محلی نوشته خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس افزود: در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس ۲ واحد درسی دفاعی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و سالیانه ۳۰۰ هزار دانشجو این درس را می‌گذرانند.

در چشم انداز ۱۴۰۴ هر استان یک مرکز فرهنگی دفاع مقدس خواهد داشت

وی با بیان اینکه ساخت مراکز فرهنگی در استان‌های کشور از جمله برنامه‌های بنیاد آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، افزود: ۷۰ درصد مراکز فرهنگی در استان‌های کشور در طی برنامه ششم اجرایی خواهد شد و در چشم انداز ۱۴۰۴ هر استان یک مرکز فرهنگی دفاع مقدس خواهد داشت.

کارگر با بیان اینکه ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان قم نیز در حال اجراست، افزود: این پروژه هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا سال ۹۶ مرکز فرهنگی دفاع مقدس در قم به بهره برداری برسد که البته در این زمینه نیازمند کمک‌های استانی و ملی هستیم.

 وی در خصوص یادمان‌های دفاع مقدس در شهرهای مختلف کشور، اظهار داشت: هم اکنون ۵۴ یادمان دفاع مقدس در کشور وجود دارد و امیدواریم زیرساخت‌های لازم آن‌ها در طی برنامه‌های ششم و هفتم به اتمام برسد و برنامه ریزی شده است تا ۶۰ درصد زیرساخت یادمان‌ها در برنامه ششم و ۴۰ درصد آن‌ها در برنامه هفتم به بهره برداری برسد.

در سال گذشته پنج و نیم میلیون نفر از مناطق عملیاتی بازدید کردند

 رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تا در سال ۱۴۰۴ سالانه ۱۰ میلیون نفر از مناطق عملیاتی بازدید به عمل آورند افزود: در سال گذشته پنج و نیم میلیون نفر در قالب کاروان‌های راهیان نور از مناطق عملیاتی بازدید کردند.

 وی اضافه کرد: ۸۰ درصد از زائران راهیان نور در سنین بین ۱۸ تا ۲۵ ساله بودند و ۷۰ درصد آن‌ها برای اولین بار به این مناطق می‌آمدند و ۳۵ درصد آن‌ها بازدیدکنندگانی بودند که با وسایل نقلیه شخصی خود به این مناطق آمده بودند.

کارگر افزود: در نوروز امسال ۷۵۰ هزار نفر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کردند که عمده آن‌ها در استان خوزستان بود.

تا کنون ۸ هزار و ۱۰ شهید گمنام در سراسر کشور تدفین شده‌اند

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تا کنون ۸ هزار و ۱۰ شهید گمنام در سراسر کشور تدفین شده‌اند، افزود: در مجموع ۱۴۰۸ یادمان برای شهدای گمنام پیش بینی شده است که ۵۰ درصد یادمان‌ها سامان یافته است.

وی اضافه کرد: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و ما در این بنیاد وارد مسائل سیاسی نخواهیم شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه احداث یادمان‌ها تابع از ضوابط خاصی است، افزود: برنامه داریم تا برای مناطق بمباران شده شهری در سراسر کشور یادمانی احداث کنیم که اولین آن‌ها در شهر دزفول خواهد بود.

مکان یابی تدفین شهدای گمنام با کمیته تفحص است

وی همچنین پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص نحوه مکان یابی تدفین شهدا گمنام افزود: مکان یابی تدفین شهدای گمنام با کمیته تفحص است و تلاش می‌شود تا شهدا در مکانهای تدفین شوند که امکان دسترسی عموم مردم به آنجا وجود داشته باشد.

کارگر در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص پیش بینی‌های انجام شده برای عدم وقوع سوانح رانندگی برای کاروان‌های راهیان نور، افزود: از ۴ سال قبل به نیروی انتظامی در این زمینه مأموریت دادیم که از آن زمان به بعد حادثه شاخصی برای کاروان‌های راهیان نور نداشتیم.

وی افزود: به غیر از سال ۹۳ که در طلایه یکی از کاروان‌های راهیان نور دچار سانحه شدند تاکنون دیگر تصادفی نداشتیم و در این خصوص هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

بنیاد حفظ آثار مجازی راه اندازی می‌شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به نقش و اهمیت فضای مجازی در دنیای امروز افزود: به دنبال آن هستیم تا بنیاد حفظ آثار مجازی راه اندازی کنیم و آثار شهدا و دفاع مقدس در فضای مجازی منتشر و به راحتی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

۱۵ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شد

کارگر همچنین ابراز داشت: در سال گذشته ۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس با کمک دستگاههای مختلف انتشار یافت و از ابتدا تاکنون نیز بیش از ۱۵ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شد که البته این آمار بسیار کم است و در این زمینه از بخش‌های خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد که تمایل به ورود در این عرصه دارند حمایت می‌شود.

وی در خصوص برنامه این مرکز برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی اظهار داشت: امروز فقر فیلمنامه‌ای در این حوزه در کشور وجود دارد که یکی از دلایل آن نیز عدم دسترسی نویسندگان به اسناد و مدارک دفاع مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: مدارک و اسناد دفاع مقدس طبقه بندی ندارد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس این آمادگی را دارد تا به نویسندگان در این زمینه کمک کنند.

کارگر همچنین ابراز داشت: شهدای گمنامی که در مناطق مختلف کشور تدفین می‌شوند و بعد‌ها هویت آن‌ها شناسایی می‌شود اصل بر آن است که در‌‌ همان مناطق باشند اما اگر خانواده‌های شهدا در این زمینه اصرار داشته باشند شهید آن‌ها به محل زندگیشان انتقال یابد این امر محقق خواهد شد.

 وی با بیان اینکه مسائل دفاع مقدس را نباید آلوده به مسائل سیاسی کنیم، افزود: دولت گذشته و دولت فعلی در موضوع دفاع مقدس همراهی‌های خوبی داشتند و به همه جریان‌ها امروز به سال‌های دفاع مقدس افتخار می‌کنند.

کد N1233601

وبگردی