آفتاب

اعلام آمادگی ژاپنی‌ها برای توسعه بندر چابهار/ ایجاد خط کشتیرانی و هوایی مشترک بین ایران و کشورهای حاشیه اقیانوس هند

اعلام آمادگی ژاپنی‌ها برای توسعه بندر چابهار/ ایجاد خط کشتیرانی و هوایی مشترک بین ایران و کشورهای حاشیه اقیانوس هند

دبیر کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به راه‌اندازی خط هوایی، کشتیرانی و بانک مشترک بین مناطق آزاد، ایران و کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: اخیراً قرارداد 85 میلیون دلاری توسعه بندر چابهار با هندی‌ها به امضا رسیده که البته ژاپنی‌ها هم وارد مذاکرات برای سرمایه‌گذاری در این بندر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود احمدی در نشست خبری اولین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای اقیانوس هند در چابهار با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی این منطقه آزاد در کشور گفت:‌ یک‌سوم کشتی‌های باری بزرگ دنیا و دوسوم محموله‌های نفتی از مسیر چابهار تردد می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از کشورهایی که به تازگی به اتحادیه مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند پیوسته، مصر است گفت: مصر 14 منطقه آزاد دارد و به تازگی به این اتحادیه ملحق شده است. همچنین آفریقای جنوبی با 11 منطقه آزاد فعال از دیگر کشورهای مهم این اتحادیه محسوب می‌شود.

محمودی ادامه داد: از مهم‌ترین و فعال‌ترین کشورهای عضو این اتحادیه مصر است که چهارصد منطقه آزاد دارد.

محمودی با بیان اینکه اولین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار 150 مهمان رسمی خواهد داشت گفت: 2برابر مهمانان دولتی بخش خصوصی کشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه چابهار و این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های این کنفرانس اظهار داشت: ایجاد و تاسیس مناطق آزاد مشترک بین ایران و اعضای اتحادیه به صورت مجازی و یا فیزیکی از مهم‌ترین بحث‌های این کنفرانس خواهد بود.

محمودی با بیان اینکه هرکشوری که عضو این اتحادیه است ماموریت یک فعالیت تخصصی دارد گفت: کشورهای عضو این اتحادیه باید در یک حوزه تخصصی محوریت داشته باشد. برای مثال ماموریت چابهار توسعه ترانزیت تعریف شده است.

وی تاکید کرد: از دیگر مهم‌ترین مذاکرات ما با کشورهای عضو اتحادیه در این کنفرانس ایجاد خط کشتیرانی و خط هوایی مشترک است و احتمال اینکه در این مذاکرات به نتیجه قطعی برسیم بسیار زیاد است.

وی افزود: همچنین ایجاد بانک مشترک از محورهای مهمی است که در این کنفرانس درباره آن مذاکره می‌شود.

دبیر کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به حضور بخش خصوصی کشورهایی که عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند نیستند گفت: در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری که همزمان با این کنفرانس برگزار می‌شود بخش خصوصی چند کشور اروپایی و آسیایی مهم حضور خواهند داشت و تاکنون 300 شرکت متعلق به بخش خصوصی خارجی برای حضوردر این کنفرانس و نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی همچنین درباره اعلام آمادگی کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار گفت: به تازگی قرارداد 85 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار با هندی‌ها امضا کرده‌ایم که اخیراً ژاپنی‌ها هم برای سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام آمادگی کرده‌اند و وارد مذاکره با مسئولان شده‌اند.

محمودی با اشاره به سهم اندک اقتصاد آبی در اقتصاد کلان کشور گفت: در حالی که اقتصاد آبی کشورمان سهم یک و نیم درصدی در اقتصاد کلان را دارد کشورهای خارجی دارای سواحل از پتانسیل‌های اقتصاد دریایی خود بسیار استفاده می‌کنند و سهم اقتصاد دریایی کشورهای خارجی با ایران قابل مقایسه نیست.

وی درباره اهمیت موقعیت استراتژیک چابهار در منطقه گفت: چابهار به غیر از موقعیت استراتژیک آبی خود کوتاه‌ترین مسیرترانزیتی به آسیای میانه و محور شرق ایران است و بنابراین بندر چابهار برای کشورهای منطقه و دنیا بسیار اهمیت دارد. همچنین چابهار راه دسترسی به افغانستان است که دارای اهمیت سیاسی و اقتصادی بسیاری است.

دبیر کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: از آنجایی که چابهار در مجارت با منطقه انرژی جاسک و خط لوله صلح قرار دارد یک منطقه مهم محسوب می‌شود.

گفتنی است اولین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در اردیبهشت در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود.

کد N1232326

وبگردی