آفتاب

ایران در زمینه مدیریت جنگل، کشوری مقتدر است

ایران در زمینه مدیریت جنگل، کشوری مقتدر است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران و معاون وزیر سازمان جنگلداری کره جنوبی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار رئیس جمهوری کره جنوبی  یکشنبه وارد تهران شد و نخستین رئیس جمهوری این کشور است که از ایران دیدار می کند،هیاتی متشکل از 236 نفر از مسئولان ومدیران بزرگترین شرکت های کره ای و صاحبان صنایع بزرگ این کشور، او را در این سفر سه روزه همراهی می کنند.

جنگل کاری و احیای جنگل، حفاظت و مدیریت جنگل، پیشگیری و مدیریت فرسایش و تخریب سرزمین، پیش بینی، کنترل و پایش حریق جنگل، مدیریت جامع آفات جنگلی، آبخیزداری و کنترل روان آب، جنگل کاری چند منظوره و مدیریت پارک های جنگلی از جمله زمینه های همکاری بین دو کشور ایران و کره جنوبی است که این یادداشت تفاهم به امضاء نمایندگاه دو طرف رسید.

خداکرم جلالی پیش از امضای این یادداشت تفاهم گفت: اراده سیاسی خوبی در کشور مبنی بر توسعه همکاری در زمینه های مختلف منجمله محیط زیست و منابع طبیعی با کشور کره جنوبی وجود دارد.

رئیس سازمان جنگل ها افزود: امروز جهان با سه چالش بزرگ، تغییراقلیم، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی مواجه است که برای تعدیل این پدیده ها نیازمند همگرایی و تعاملات جهانی هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران با داشتن 14 میلیون هکتار جنگل، 85 میلیون هکتار مرتع و 32.5 میلیون هکتار اراضی بیابانی، روی کمر بند خشک جهان قرار دارد و این شرایط، کار در منابع طبیعی را چند مجهولی و پیچیده ساخته است.

او استراتژی سازمان جنگل ها در زمینه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را به پنج بخش تقسیم کرد و جامع نگری در حوزه های آبخیز، مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگ سازی و مهار عوامل ناپایدار در منابع طبیعی را از مولفه های مهم آن برشمرد.

جلالی به تجربیات جهانی ایران در مقابله با پدیده بیابان زایی اشاره کرد و گفت: تاکنون هفت میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی و بیش از 2 میلیون هکتار اقدامات جنگل کاری بیابانی در ایران انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون جزء در یک دوره خاص، سطح جنگل ها در ایران روند افزایشی داشته و در این زمینه 900 هزار هکتار جنگل کاری در پنج رویشگاه جنگلی ایران صورت گرفته است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده از سوی موسسه بین المللی « ای پی ای» و بانک جهانی، ایران رتبه شانزدهم دنیا را در زمینه سطح جنگل ها دارد و میزان کاهش جنگل در کشور حدود یک دهم درصد است در حالی که این میزان تخریب در دیگر کشورها به 3.8 درصد می رسد.

جلالی ابراز امیدواری کرد که این یادداشت تفاهم، زمینه را برای تعاملات بیشتر دو کشور ایران و کره جنوبی در راستای حفظ، توسعه و احیا به همراه داشته باشد.

در زمینه همکاری با ایران دنبال ایجاد یک چارچوب مناسب در بخش جنگل هستیم

«شین ون سپ» معاون وزیر سازمان جنگلداری کره جنوبی نیز در این دیدار به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: نخستین ارتباط و روابط دیپلماتیک این دو کشور به سال 1962 برمی گردد.

او افزود: در زمینه همکاری های بخش جنگل، کره تعاملات خوبی با کشورهای جنوب شرقی آسیا دارد اما این همکاری با کشورهای آسیای میانه در حال شکل گیری است.

شین ون سپ گفت: ما در زمینه همکاری با ایران دنبال ایجاد یک چارچوب مناسب در بخش جنگل هستیم و اعتقاد داریم که می توانیم در زمینه حفظ و توسعه جنگل ها با ایران ارتباط خوبی داشته باشیم.

معاون وزیر سازمان جنگل داری کره جنوبی افزود: موضوع جنگل و مدیریت جنگل ها با استقبال عمومی در کره جنوبی روبروست و برنامه مشارکت مردم و بهره گیری از جوامع محلی می تواند سنگ بنای این کار خوب به حساب آید.

او یادآورشد: بعد از تهاجم ژاپن به کره و جنگ بین دو کره جنوبی و شمالی، منابع طبیعی به شدت با تخریب مواجه شده است و امروز با تلاش های انجام شده دولت و مردم، 60 درصد عرصه کشور کره جنوبی دارای پوشش جنگلی است.

«شین» افزود: سازمان جنگل داری کره برنامه جامعی برای جوامع محلی و رفاه جامعه درگیر با منابع طبیعی پیش رو دارد و تمایل داریم این برنامه ها را با ایران به اشتراک بگذاریم.

او اظهار کرد: ایران در زمینه مدیریت جنگل، کشور مقتدر و بزرگی است و تجارب ارزنده در زمینه جنگل داری می تواند برای کشور کره جنوبی سودمند باشد.

 

 

کد N1232244

وبگردی