آفتاب

خشکسالی بر جمعیت و رشد حیات وحش استان سمنان تاثیر منفی گذاشته است

خشکسالی بر جمعیت و رشد حیات وحش استان سمنان تاثیر منفی گذاشته است

همشهری آنلاین: معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: خشکسالی بر جمعیت، رشد و کم شدن طعمه حیات وحش در مناطق حفاظت شده این استان تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش ايرنا، بهرامعلي ظاهري روز يكشنبه گفت: كم شدن طعمه حيات وحش گوشتخوار بر اثر خشكسالي باعث مي‌شود گوشتخواران حيات وحش براي تامين غذا و طعمه به جوامع و زيستگاه‌هاي بشري و دامي وارد شوند.

وي اظهار داشت: با هر ديدگاهي، خشكسالي به پويايي حيات وحش شامل گوشتخوار و به ويژه گربه‌سانان بي‌نظير موجود در استان سمنان، آسيب جدي مي‌رساند.

وي با اشاره به وضعيت شكار حيات وحش خاطر نشان كرد: وضعيت شكار غيرمجاز در استان با توجه به افزايش آگاهي‌هاي عمومي، پايش مناسب زيستگاه‌ها، تنوير افكار عمومي از طريق رسانه‌ها به نسبت كشور تهديد كم‌تري است اما در برخي مناطق نظير شاهرود و دامغان شدت بيش‌تري نسبت به ديگر مناطق استان سمنان دارد.

وي يادآور شد: در سال 95 تعداد 2 بار مشاهده مستند از يوزپلنگ در منطقه عباس‌آباد و توران به طور مستند ثبت شده و در سال گذشته 19 بار مشاهده مستند گزارش شده است.

وي به نزديك شدن فصل گرم اشاره و خاطر نشان كرد: بارندگي در سال زراعي اخير نسبت به ميانگين بلندمدت در استان سمنان كاهش 40 درصدي داشته كه كاهش پوشش گياهي مهم‌ترين آسيب ناشي از خشكسالي براي مناطق حفاظت شده است.

معاون طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان تصريح كرد: بر اساس نقشه‌هاي ماهواره‌اي در استان سمنان سطح پوشش گياهي در بيش‌تر مناطق حفاظت شده استان افت شديد داشته كه در منطقه توران شاهرود شديدتر و در مناطق ييلاقي كم‌تر بوده است.

اداره كل هواشناسي استان سمنان هشدار داد كه بحران خشكسالي و كمبود آب در كشور بخصوص در اين استان جدي بوده و مسئولان بايد براي جلوگيري از اين بحران برنامه‌ريزي كنند.

ظاهري تاكيد كرد: حفاظت محيط زيست سازماني نظارتي است و مراقبت از محيط زيست، همكاري تمام بخش‌هاي اداري و مردمي را طلب مي‌كند تا آب، خاك و هوايي مناسب براي انسان و محيط زيست فراهم باشد.

وي همچنين از اجراي طرح‌هاي مديريت مناطق چهارگانه زيست محيطي در اين استان خبر داد و گفت: مطالعات طرح‌هاي جامع براي مناطق چهارگانه پارك ملي كوير مركزي در گرمسار، منطقه حفاظت شده پرور در مهديشهر، منطقه حفاظت شده توران و پناهگاه حيات وحش خوش ييلاق در شاهرود، انجام شده و در حال اجراست.

وي با بيان اين كه طرح‌هاي جامع مديريت مناطق زيست محيطي در حقيقت طرح آمايش سرزميني زيست محيطي اين مناطق محسوب مي‌شود، گفت: اين طرح‌هاي جامع مديريت مناطق به سازمان حفاظت محيط زيست كشور و مديريت استان سمنان ارائه شده و از سوي اين اداره كل در حال اجراست.

وي افزود: طرح مديريت مناطق چهارگانه زيست محيطي در قالب مباحثي مانند توانمندسازي جوامع محلي، مشاركت عمومي، طبيعت‌گردي متمركز و گسترده، تشويق به سرمايه‌گذاري براي طبيعت‌گردي، مراقبت ازمناطق حفاظتي، بازسازي و احياي مناطق آسيب‌ ديده، جوامع مسكوني و سكونت‌گاهي و ساير استفاده‌هاي مناطق در حال اجراست.

ظاهري با اشاره به در دست تدوين بودن طرح آمايش سرزمين استان در حوزه‌هاي مختلف در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان، اظهار اميدواري كرد: برنامه‌هاي حفاظتي زيست محيطي استان در برنامه آمايش سرزمين گنجانده و وظايف و اهداف سازمان‌هاي مختلف تعيين شود.

مناطق حفاظت شده زيست محيطي در استان سمنان 2.1 هكتار حدود 22 درصد از استان را شامل مي‌شود.

مناطق پنج‌گانه شكار ممنوعه استان سمنان در تپال شاهرود، سفيدكوه آرسك و طالو و شيربند در دامغان، چاه شيرين در سمنان و خنار در سرخه و آرادان، در مجموع محدوده‌اي 230 هزار هكتاري را تشكيل مي‌دهد.

کد N1231711

وبگردی