آفتاب

دبير اتاق سنندج: معابر كول بري در كردستان به صورت دائمي باز شوند

دبير اتاق سنندج: معابر كول بري در كردستان به صورت دائمي باز شوند

سنندج- ايرنا- دبير اجرايي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي سنندج با قدرداني از پيگيري هاي مسوولان استان كردستان در بازگشايي معابر كول بري گفت: اين معابر اكنون به صورت موقت بازگشايي شده و نياز است اين بازگشايي به صورت دائمي باشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا مجيد شاه ويسي روز دوشنبه در نشست خبري اعضاي هيات رئيسه اتاق بازرگاني سنندج ، معيشت و اقتصاد مردم شهرستان هاي مرزي كردستان را بر مبناي معابر كول بري دانست و افزود: تعطيلي اين معابر منجر به بيكاري و ركود اقتصادي در منطقه مي شود.
او با اشاره به اينكه از معابر كول بري استان كردستان قاچاق كالا به صورت كلان انجام نمي شود و كالاهاي ممنوعه نيز وارد كشور نمي شود گفت: بستن معابر كول بري تاثيرچنداني در كنترل و مهار قاچاق كالا ندارد چرا كه از اين معابر كالاي قاچاق به صورت كلان و عمده وارد نمي شود.
او به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار هفته گذشته جامعه كارگري در مورد قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در اين ديدار فرمودند ' البته منظور از مبارزه با قاچاق كالا، مقابله با كوله‌برهاي ضعيفي كه در برخي مناطق مثل سيستان و بلوچستان اجناس كوچك را وارد مي كنند، نيست بلكه منظور قاچاقچيان بزرگي است كه با ده ها و صدها كانتينر، اجناس قاچاق، وارد كشور مي كنند' كه اين فرمايش رهبري بايد سرلوحه هرگونه اقدام مسوولان استان كردستان در مورد معابر كول بري قرار گيرد.
دبير اجرايي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي سنندج در ادامه سخنان خود بر حمايت و تقويت بخش خصوصي در كردستان تاكيد كرد و در اين راستا از نمايندگان مردم كردستان در مجلس شوراي اسلامي خواست در جلسات مرتبط با بخش خصوصي از جمله شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي حضور پيدا كنند و نسبت به انعكاس و پيگيري مشكلات بخش خصوصي استان در مجلس اقدام كنند.
شاه ويسي با اشاره به اينكه شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي بر اساس قانون تشكيل شده و شورايي قانوني است افزود: متاسفانه نمايندگان مردم كردستان باوجود اينكه به جلسات شورا دعوت مي شوند اما حضور پيدا نمي كنند.
شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي مجالي براي تعامل بيشتر اركان حاكميت به خصوص قوه مجريه ( دولت ) با بخش خصوصي است كه از يك سو بتواند نسبت به رفع موانع كسب و كار و تسهيل فعاليت اقتصادي تشريك مساعي بيشتر نمايند و از ديگر سو به منطقي كردن اندازه دولت و توسعه سهم بخش خصوصي در اقتصاد كشور بيانجامد.
وي همچنين خواستار پرداخت جوايز صادراتي از سوي دولت به فعالان حوزه صادرات شد و گفت: حذف اين جايزه از چند سال قبل منجر به بي انگيزگي در ميان صادركنندگان استان شده است كه درخواست ما پرداخت اين جوايز به منظور رونق صادرات است.
او بر تقويت زيرساخت ها به خصوص در حوزه راه نيز تاكيد كرد و گفت: با توجه به نامناسب بودن وضعيت راه هاي كردستان هزينه حمل كالا در كردستان هزينه بر است و براي صادركنندگان صرفه اقتصادي ندارد.
استان كردستان 227كيلومتر مرز مشترك با كردستان عراق دارد و صادرات، واردات و ترانزيت كالا در اين استان از طريق مرز رسمي باشماق مريوان انجام مي شود.
همچنين در استان كردستان پنج معبر كول بري در شهرستان هاي سقز، بانه، مريوان و سروآباد ايجاد شده است كه از سال گذشته بسته شد و اكنون به صورت موقت بازگشايي شده است.
3033/1904
کد N1231631

وبگردی