آفتاب
تحليل رسانه هاي غربي از نتايج انتخابات مجلس

انتخابات مجلس دهم و راي اعتماد دوباره مردم به دولت يازدهم

انتخابات مجلس دهم و راي اعتماد دوباره مردم به دولت يازدهم

تهران- ايرنا- برگزاري دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي و نتايج آن، طي روزهاي گذشته از جمله رخدادهاي مورد توجه رسانه هاي غربي بود. اين رسانه ها با تحليل نتايج انتخابات، آن را نشانه اعتماد و حمايت مردم از دولت دانستند و پيش بيني كردند مسير تعامل دولت و مجلس از اين پس هموارتر خواهد شد.

دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي روز جمعه (دهم ارديبهشت ماه) در 21 استان برگزار شد. همانند دور نخست، بسياري رسانه هاي انگليسي زبان بين المللي، انتخابات دور دوم مجلس شوراي اسلامي را به صورت ويژه رصد كردند و به ارزيابي نتايج و تاثيرهاي آن بر روابط ميان دولت و مجلس آتي پرداختند. ارزيابي اين رسانه ها، از تعامل بيشتر ميان مجلس آينده و دولت يازدهم در راستاي پيشبرد اهداف و برنامه هاي ملي حكايت دارد. همچنين، اشاره به پيروزي حاميان دولت از ديگر محورهاي مشترك رسانه هاي انگليسي زبان در تحليل نتايج دور دوم انتخابات مجلس بود.
در اين پيوند، اين گزارش به بررسي تحليل خبرگزاري هاي «رويترز» و «فرانس 24»، روزنامه هاي «ديلي ميل» و «ديلي تلگراف»، و تارنماي «المانيتور» از انتخابات دور دوم مجلس شوراي اسلامي و نتايج آن پرداخته است.

***راي اعتماد دوباره مردم به روحاني
تارنماي روزنامه ديلي ميل انگليس روز شنبه (يازدهم ارديبهشت ماه) از پيروزي دوباره حاميان دولت در انتخابات مجلس خبر داد و نوشت: در انتخابات مجلس، سياستمداران اصلاح طلب و ميانه رويِ ايران زير عنوان حاميان رييس جمهوري متحد شدند و پيروزي بزرگي را در دور دوم انتخابات رقم زدند و پس از چند سال بازگشت قابل توجهي به عرصه سياست داشتند. براي نخستين بار پس از سال 2004 گروه هاي سياسي رقيب، آرايش تازه اي را برگزيدند و توانستند به حاكميت مطلق اصولگرايان در مجلس پايان دهند.
در ادامه مي خوانيم: كسب اين نتيجه در انتخابات راي اعتماد عمومي به «حسن روحاني» را نشان داد. وي پس از پيروزي سراسري در انتخابات سال 2013 (1392)، از طريق توافق هسته اي با قدرت هاي جهاني تلاش كرد تا تحريم ها برداشته شود. بر پايه اطلاعات رسمي، 17 زن توانستند وارد مجلس شوند. اين آمار به ميزان هشت نفر از بالاترين آمار حضور زنان در مجلس پس از انقلاب اسلامي، بيشتر است. با توجه به نقش مجلس در نظام ايران، نتايج انتخابات مي تواند به دولت در اجراي پيشرفت هاي اجتماعي و اقتصادي همچون امضاي قراردادهاي نفتي تازه كمك كند.
ديلي ميل همچنين در بررسي آماري سهم جريان هاي سياسي از دور دوم انتخابات مجلس نوشت: از 68 كرسي دور دوم انتخابات 38 كرسي به فهرست اميد، 18 كرسي به اصولگرايان و 12 كرسي به نامزدهاي مستقل رسيد. اين روزنامه، مجلس دهم را مجلسي متفاوت توصيف كرد و نوشت: در اين حالت، حاميان دولت 133 كرسي را كسب كرده اند. اگرچه آنان 13 كرسي تا كسب اكثريت مجلس فاصله داشتند، اما از محافظه كاران كه 125 كرسي را به دست آوردند پيش افتاده اند.


*** موازنه قدرت در مجلس دهم به دست مستقل ها است
تارنماي خبرگزاري رويترز روز شنبه در بررسي نتيجه دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي آورد: ميانه روهاي ايران در دور دوم انتخابات نيز برتري نسبي به دست آوردند. حاميان سياسي رييس جمهوري ايران با قدرت در دور دوم انتخابات مجلس شركت كردند. نتايج اين انتخابات نشان مي دهد اگر چه اصولگرايان نيروي قدرتمندي را در مجلس تشكيل مي دهند، اما مجلس آتي ايران بيشتر از گذشته پشتيبان اصلاحات اقتصادي مورد نظر حسن روحاني خواهد بود.
اين خبرگزاري افزود: در دور نخست راي گيري كه در ماه فوريه (اسفند ماه گذشته) برگزار شد، حاميان روحاني پيروزي مهمي به دست آوردند و به حاكميت اصولگرايان بر 290 كرسي مجلس پايان دادند. با توجه به نتايج اعلام شده، هيچ يك از گروه هاي ميانه رو و محافظه كار اكثريت مجلس آينده را به دست نياوردند و افراد مستقل موازنه قدرت را برقرار خواهند ساخت.
بررسي غيررسمي رويترز نشان مي دهد، در دور نخست انتخابات، ميانه روها 90 و اصولگرايان 112 كرسي را به دست آوردند و 29 نفر نيز به صورت مستقل وارد مجلس شدند. به نوشته اين خبرگزاري، هرچه مجلس ايران متوازن تر باشد، رييس جمهوري آزادي عمل بيشتري براي اجراي اصلاحات اقتصادي مورد نظرش خواهد داشت. نوسان قدرت نمايندگان مستقل مجلس مي تواند به سياست رقابتي منجر شود و بر توان دولت روحاني در موضوع هاي سياسي و اقتصادي تاثير گذارد.

***تحول در آرايش سياسي مجلس
تارنماي خبرگزاري فرانس 24 يك روز پس از برگزاري دور دوم انتخابات مجلس نوشت: حاميان روحاني براي بار دوم توانستند پيروزي مهمي به دست آورند. فهرست اصلاح طلبي اميد توانست در دور دوم 38 كرسي را كسب كند.
«آرتور مك ميلان» معاون خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين زمينه به فرانس24گفت: انتخابات، فهرست اميد را وارد (مجلس) كرد و بسياري از رقيبان را كنار زد. نتايج انتخابات براي روحاني خبر خوبي بود زيرا در 2 سال و نيمي كه از دوره رياست جمهوري روحاني گذشت، با مخالفت ها و مقاومت هايي جدي در مجلس روبرو بود.
تارنماي خبري المانيتور نتايج دور دوم انتخابات ايران را از ديدگاه اقتصادي تحليل كرد و نوشت: اگرچه رقابت بر سر 68 كرسي مجلس به ميزان دور نخست توجه رسانه ها را به خود جلب نكرد اما نتايج آن مي تواند تاثير مهمي در تعيين خط مشي هاي داخلي و اقتصادي حسن روحاني داشته باشد. در مجلس كنوني تعداد زيادي از نمايندگان حضور دارند كه وزيران روحاني را به چالش كشيده اند و يك وزير را با استيضاح بدرقه كردند. سياستگذاري مجلس (نهم) در زمينه آينده يارانه ها يكي از تازه ترين تفاوت نظرهاي دولت و مجلس است.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نيز در تحليل خود نوشت: سياستمداران اصلاح طلب و ميانه رو حامي حسن روحاني توانستند بيشترِ كرسي ها در دور دوم انتخابات را به دست آورند. آنان توانسته بودند در دور نخست انتخابات نيز پيروزي بزرگي را كسب كنند و بسياري از رقيبان را از مجلس كنار بگذارند.
اين روزنامه ضمن پرداختن به حاشيه هاي انتخابات در برخي شهرها عنوان كرد: 17 ميليون شهروند ايراني واجد شرايط براي حضور در انتخابات بودند. دور دوم در شهر تهران برگزار نشد چراكه فهرست اميد در دور نخست توانست همه 30 كرسي مجلس را به دست بياورد.
**گروه پژوهش و تحليل خبري
پژوهشم**9130**9347**9283**9279
کد N1230916

وبگردی