آفتاب

تمبر یادبود 6 استاد برجسته هنر رونمایی شد

تمبر یادبود 6 استاد برجسته هنر رونمایی شد

همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری و روزمعلم "تمبر یادبود شش استاد رشته هنر" در مراسم "قلم باوران" شامگاه یکشنبه 12 اردیبهشت با حضور علی مطهری، چهره‌های فرهنگی، اساتید دانشگاه و هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم محسن سلیمانی (رییس فرهنگ‌سرای ارسباران) به خوانش متنی در مقام معلم پرداخت. سپس محمدجواد ادبی (مدرس فلسفه ،عرفان وحکمت اسلامی) درباره نگاه استاد شهید مطهری به فلسفه وعرفان صحبت کرد.

علی مطهری در ارتباط با منشاء هنر درانسان و فلسفه هنر گفت: بنا به گفته حکما فطرت عقل و دل در درون انسان وجود دارد.

مطهری در ادامه افزود: فطرت عقل همان بدیهیات وجود انسان است مثل مفهوم وجود و هستی و نیز فطرت دل به معنای گرایش‌های انسان همچون میل به ابداع و ابتکار است.

وی در ادامه اظهارداشت: انسان بدون معبود نمی‌تواند زنده بماند و میل به پرستش در او وجود دارد. انسان حقیقت‌جو و در جستجوی دانستن است و هنر در واقع زیبایی آفرین و لازمه روح بشر است.

مطهری با بیان اینکه اسلام نگاه متفاوتی نسبت به  مسیحیت و دنیای غرب به علم دارد، خاطرنشان کرد: از ابتدا در غرب و اروپا بین علم، عقل و ایمان فاصله وجود داشته است و هیچگاه عقل را جایز به حوزه ایمان نمی‌دانستند. اینگونه است که در دنیای اروپا و تمدن غربی دو دوره جداگانه ایمان و علم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: هرگاه ایمان  و عقل از هم فاصله گرفتند حتما انحطاطی روی داده است. پس بدانیم همسویی عقل و ایمان نعمتی برای دنیای اسلام است که هیچگاه تضادی بین علم و ایمان قائل نبوده و زمانی که در قرن 4 و 5 هجری اروپا، در دوران توحش به سر می‌برد؛ دنیای اسلام پیشرفت و شکوفایی داشت و به هیچ وقت دروازه هایش را به روی غرب نبست و معارف اسلامی را با این روش تکامل بخشید؛  امروز نیز باید همین راه را ادامه دهیم.

در ادامه کلیپی از زنده‌یاد مهرانگیز مظاهری تهرانی به پاس فعالیت‌های ارزنده این محقق و استاد تاریخ هنر پخش و لوح یادبودی به آقای یگانه همسر مرحومه اهدا شد.

در خاتمه نیز به پاس بزرگداشت مقام معلم با حضور احمد مسجد جامعی، علی مطهری، محمود صلاحی، محسن سلیمانی، اکبرعالمی ، محمود اسعدی وامیرعبدالحسینی تمبر 6 استاد برجسته هنر رونمایی شد.

کد N1230798

وبگردی