آفتاب
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد؛

افزايش ناخالصي در موادمخدر/گزارش ها درباره مسموميت با سرب نگران كننده است

افزايش ناخالصي در موادمخدر/گزارش ها درباره مسموميت با سرب نگران كننده است

تهران - ايرنا - سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزايش بيش از حد ناخالصي در موادمخدر به ويژه ناخالصي زياد در ‏ترياك و آن هم از نوع سرب هشدار داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، پرويز افشار اظهاركرد: افزودن ‏سرب به ترياك بسيار خطرناك است و علاوه بر مسموميت حاد، باعث افزايش شديد عوارض و حتي مرگ و مير مي شود ‏و صدمات جبران‌ناپذيري را متوجه افراد و جامعه مي كند.
وي ضمن ابراز نگراني شديد از افزودن ناخالصي‌هاي خطرناك و تاسف بابت زياده‌طلبي و سودجويي ‏سوداگران مرگ و قاچاقچيان موادمخدر افزود: ‏با اتخاذ سياست منطقي، متوازن و كنترل پيش‌ سازهاي مواد محرك به ويژه كنترل پيش ‌سازهاي شيشه (مانند ‏پسوافدرين) و همچنين كاهش شديد توليد ترامادول كه با همكاري سازمان غذا و داروي وزارت ‏بهداشت صورت گرفت در طول 6 ماهه گذشته قيمت شيشه به شدت افزايش ‏يافت.
افشار ادامه داد: با اين افزايش قيمت پيش بيني مي شد، معتادان به سمت مواد سنتي مانند ترياك بروند و اين ‏گرايش به صورت محسوس رخ داد و با توجه به افزايش تقاضاي ترياك انتظار مي رفت قيمت آن افزايش ‏قابل توجهي يابد كه متاسفانه قاچاقچيان و توزيع ‌كنندگان مواد با درك اين واقعيت و در راستاي حفظ بازار خويش ‏با افزودن ناخالصي به ويژه سرب كه بسيار سنگين است و افزودن مقدار كمي از آن كه وزن مواد را به شدت بالا ‏مي‌ برد تلاش دارند تا قيمت ترياك را پائين نگاه دارند و مشتري خويش را حفظ كنند.
به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر،اين مقام مسئول در ستاد خاطرنشان كرد: گزارش هاي متعدد از بخش‌ هاي اورژانس و مسموميت‌ هاي بيمارستان ‌هاي سراسر كشور در ‏خصوص مسموميت با سرب بسيار نگران‌كننده است.
وي گفت: با هماهنگي بعمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراكز درماني و همچنين برگزاري ‏جلسه اورژانس با رئيس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت و كارشناسان و مديران مربوطه و مكاتبه فوري با ‏معاون درمان وزارت بهداشت و ساير اعضاي كميته درمان زمينه توزيع سريع و ‏فوري شربت ترياك در تمام مراكز درماني كشور فراهم شده است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر، اضافه كرد: مراكز درماني مي‌توانند با قيد فوريت ‏سهميه اضافه درخواست كنند و همچنين بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، ذخيره شربت ترياك و ساير ‏داروهاي آگونيست در حد كفايت موجود است و نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
به گزارش ايرنا، داروهاي آگونيست‎ افيوني، موادي هستند كه همانند مواد افيوني طبيعي (ترياك) و نيمه صناعي (هروئين) اثر مي‎گذارند.
افشار همچنين از تمام معتادان خواست مطلقا از خريد و مصرف ترياك و موادمخدر از قاچاقچيان ‏خودداري كنند و براي درمان اصولي و منطقي به ويژه درمان با مواد آگونيست به مراكز مجاز درمان در سراسر ‏كشور مراجعه كنند.
وي افزود: مراكز مجاز شامل تمام مراكز سرپايي يا اقامتي داراي مجوز از وزارت بهداشت يا سازمان ‏بهزيستي هستند و بيماران و خانواده‌ ها مي ‌توانند از طريق خط ملي مشاوره اعتياد به شماره 09628 نزديك ترين ‏مركز درماني را استعلام و انتخاب كنند.
افشار از تمام پزشكان و درمانگران اعتياد در سراسر كشور هم خواست نسبت به اجراي طرح ‏، نهايت اهتمام و همكاري را داشته باشند؛ ضمن اينكه در صورت ضرورت، شربت ترياك و داروهاي آگونيست در بسته خدمتي كاهش ‏آسيب مانند مراكز ‏DIC‏ نيز قرار خواهد گرفت.
افشار همچنين از همه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، سايت‌ها و فضاي مجازي ‏خواست در اين زمينه اطلاع‌‌ رساني كنند و سوء مصرف‌ كنندگان را نسبت به عوارض مرگبار ناخالصي‌ ها آگاه ‏كنند.
وي به مراكز درماني سراسر كشور هم تاكيد كرد كه با اطلاع‌رساني چهره به چهره و نصب ‏اطلاعيه نسبت به افزايش بي‌ رويه ناخالصي و مواد مضري كه قاچاقچيان به موادمخدر مي ‌افزايند، اطلاع‌ رساني ‏كنند.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر يك ميليون و 325 هزار مصرف كننده موادمخدر در كشور بسر مي بند كه متاسفانه ميزان مصرف موادمخدر صنعتي در كشور به 26 درصد كل مصرف كنندگان رسيده است.
اجتمام**7268**1776
کد N1230697

وبگردی