آفتاب

استاندار فارس:‌ استادان دانشگاه تنها به درس و بحث توجه نكنند

استاندار فارس:‌ استادان دانشگاه تنها به درس و بحث توجه نكنند

شيراز- ايرنا- استاندار فارس گفت:‌انتظار است استادان دانشگاه تنها به درس و بحث توجه نكنند؛ بلكه به تربيت نسلي بينديشند كه احساس مسئوليت اجتماعي كنند.

به گزارش ايرنا، مهندس سيدمحمدعلي افشاني شامگاه يكشنبه در آيين گراميداشت روز معلم در دانشگاه شيراز افزود:‌ اگر روزي ثروت را تنها سرمايه فيزيكي مي دانستند، بعد از آن نيروي انساني را كارآمد مي دانستند و اكنون مهم ترين ثروت هر كشور را سرمايه اجتماعي مي دانند كه به معناي ايجاد اعتماد بين اقشار جامعه، صداقت، راستگويي و پرهيز از دروغ و فساد است. .
وي گفت: اگر استادي توانست انساني را تربيت كند كه سرمايه اجتماعي براي او معني دار باشد بايد احساس موفقيت كند در تربيت نسلي كه قرار است آينده را بسازد.
استاندار فارس با گرامي داشت استاد مطهري تئوريسين و مغز متفكر انقلاب اسلامي، گفت: استاد مطهري خونش را بهاي قلمش كرد و اين فرمايش معصوم كه مركب قلم عالم برتر از خون شهيد است را به اثبات رساند.
افشاني با بيان اين كه آنچه باعث شد استاد مطهري جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و ديگران كينه او را به دل گرفته و تصميم به حذف فيزيكي او بگيرند، قلم آن استاد و بيان او در تعليم و تربيت جامعه ما بود، افزود: آنان كه مطهري را ترور كردند ويژگي مشخصي براي خود قائل بودند و آن خود حق پنداري بود و نام خود را فرقان به معناي جداكننده حق از باطل گذاشته بودند.
وي با بيان اين كه كساني كه شهيد مطهري را ترور كردند هم خشونت را آموخته بودند و هم خشونت را به جامعه تزريق مي كردند و مخالف خود را غير انقلابي، سازشكار و امپرياليستي مي پنداشتند، ادامه داد: آن ها در خود حق پنداري اي كه داشتند، انسان بزرگي را كه نياز جامعه ما بود از ما گرفتند.
استاندار فارس اظهار داشت: همه دانشجويان و اساتيد بارها و بارها آثار شهيد مطهري را مطالعه كرده و از آن بياموزند؛ چرا كه بخشي از آموزه هاي انقلاب ما برگرفته از آثار استاد مطهري است. .
افشاني با اشاره به اين كه معلمان آينده خود را نمي توانند بسازند اما مي توانند سازندگان آينده را تربيت كنند، افزود: معلمان عزيز در سختي به سر مي برند؛ اما مشكلات و منشا مشكلات را به خوبي مي دانند؛ مطمئنا همه مسئولان دلشان در گرو معلمان است.
استاندار فارس با اشاره به شعر فردوسي كه 'توانا بود هر كه دانا بود' خواستار پيگيري اين موضوع براي تحقق آن در جامعه شد و تصريح كرد: كار معلمان ايجاد توانايي در زمينه هاي مختلف در جامعه است و خوشبختانه دانشگاه شيراز يكي از مهم ترين دانشگاه هاي كشور در پرورش نيروي انساني در حوزه هاي مختلف است و اين توانايي را به اثبات رسانده اند.
افشاني اظهار كرد: معلمان مهم ترين نقش را در انقلاب اسلامي داشتند، به خصوص آنان كه عملشان آموزنده تر از زبان و قلمشان بود؛ مانند استاد مطهري، دكتر شريعتي، مهندس بازرگان و دكتر بهشتي كه بزرگان انقلاب و معلمان بزرگي بودند و حقي بزرگ بر گردن جامعه دارند.
وي ادامه داد: آنان نسلي را تربيت مي كردند كه مسئوليت پذير بوده و احساس مسئوليت اجتماعي كند؛ همان چيزي كه امروز هم نياز جامعه ما است.
استاندار فارس با اشاره به اين كه در جنگ تحميلي مهم ترين نقش را معلمان و شاگردان آن ها داشتند و تعداد بالاي شهداي اين قشر نشان دهنده اين موضوع است كه بزرگ ترين نقش را در دفاع از تماميت ارضي و كيان انقلاب اسلامي داشتند، گفت: معلمان در ظاهر انسان هايي معمولي هستد؛ اما به خطيرترين و بزرگ ترين كار مشغولند؛ زيرا تربيت يك نفر مي تواند او را مصلح بزرگ اجتماعي كرده و جهان را از همه بدبختي ها نجات دهد و يا ممكن است جهاني را آتش بكشد و عامل بدبختي ها و نكبت هاي فراواني شود.
وي با تصريح به اين كه كار معلمي از خود معلمي بالاتر است، افزود: رستگاري جامعه نتيجه كار معلم است.
مهندس افشاني نوع دوستي، نقدپذيري و آزادگي را در تربيت انسان ها با اهميت دانست و گفت: آزادگي خصلت ايرانيان است و جزء فرهنگ اين ملت بوده و در بسياري از كتب تاريخي به اين صفت معروف بوده اند.
وي تاكيد كرد: معلمان بايد به خوبي توجه كنند كه انسان آزاده انساني خلاق و مبتكر است و در قرون وسطي كه علم محدود و انديشه مقيد بود، هيچ نتيجه اي به دست نيامد.
استاندار فارس آزادي و آزادگي را لازمه توسعه و پيشرفت دانست و تصريح كرد: تحقق عدالت بدون آزادي ميسر نيست؛ آزادي بر عدالت مقدم است اگر چه عدالت محيط بر آزادي است.
افشاني گفت: بايد تلاش كنيم كساني را تربيت كنيم كه نه تنها احساس مسئوليت اجتماعي بلكه پذيرش مسئوليت اجتماعي داشته باشند چنانكه در انتخابات گفتم افراد يك ساعت وقت بگذارند و در برابر جامعه و خودشان احساس مسئوليت كنند.بنابراين جا دارد از همه كساني كه در حوزه هاي مختلف احساس مسئوليت كرده و سرنوشت خود را خودشان تعيين كردند، تشكر كنم.
استاندار فارس با بيان اين كه جامعه ما معلمان را مي داند و در نظرسنجي هاي علمي بيشترين اعتماد به معلمان وجود دارد، افزود: اين موضوع به معناي تقدير مردم از معلمان و پذيرش آنان است و يقينا دانشگاه سهمي اساسي در توسعه و پيشرفت خواهد داشت.
افشاني همچنين با اشاره به سفر هفته گذشته وزير علوم، تحقيقات و فناوري به شيراز گفت: در مذاكره با اين عضو كابينه موضوع خانه دار كردن اعضاي هيات علمي دانشگاه شيراز كه فاقد مسكن هستند مطرح و موضوع در دست پيگيري است.
رئيس دانشگاه شيراز نيز در سخناني در اين آيين با تاكيد بر ضرورت ايفاي نقش دانشگاه ها در راستاي ايفاي مسئوليت هاي اجتماعي اظهار كرد:‌ جامعه‌اي كه به ما مسئوليت داده به همان اندازه از ما مسئوليت مي‌خواهد.
مجيد ارشاد لنگرودي با اشاره به مشكل بيكاري و حاشيه نشيني در جامعه گفت:‌ با توجه به اين بيكاري منشا بزهكاري است، بايد تلاش جمعي براي رفع بيكاري و رونق اشتغال را شاهد باشيم.
در اين آيين از استادان پيشكسوت و برتر دانشگاه شيراز قدرداني شد.
2027/ 5054/ 3404
کد N1230036

وبگردی