آفتاب

توافق «گذرگاه سبز» بین ایران و روسیه ترخیص كالاها را سرعت می بخشد

توافق «گذرگاه سبز» بین ایران و روسیه ترخیص كالاها را سرعت می بخشد

مسكو- ایرنا- براساس توافق راه اندازی «گذرگاه سبز» گمركی كه قرار است ماه جاری میلادی بین مسكو و تهران امضا شود، بسیاری از امور مربوط به بازرسی و ترخیص كالا و محموله های ایرانی در گمرك روسیه تسریع می شود.

به گزارش ایرنا، آندره بلیانینوف رئیس اداره فدرال گمرك روسیه امروز (یكشنبه) در نشست مدیریت شرایط حوزه اقتصادی در كریمه گفت: ایران و روسیه موافقتنامه راه اندازی گذرگاه سبز گمرك را در تهران امضا خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاری تاس، وی افزود: ایران پذیرفته از لحاظ میوه و سبزیجات جایگاه قبلی تركیه را بگیرد و برای امضای توافقنامه گذرگاه سبز گمركی بین دو كشور به ایران سفر می كنیم.
این گذرگاه مقررات گمرگ را تسهیل كرده و اجازه می دهد بسیاری از امور مربوط به بازرسی و ترخیص گمرگی تسریع شود.
همچنین به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسكو، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیش از این در دیدار بلیانینوف رییس اداره فدرال گمرك روسیه به نقش موثر همكاری های گمركی دو كشور در ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی دو جانیه اشاره و بر ضرورت امضای موافقتنامه ترجیجی میان میكو وتهران تاكید كرده بود.
سرگئی لِوین معاون وزیر كشاورزی فدراسیون روسیه نیز پیش از این اعلام كرده بود: «گذرگاه سبز» بین روسیه و ایران در آینده ای نزدیك «با ظرفیت كامل بهره برداری خواهد شد».
یكی از مهم ترین دستاوردهای گذرگاه سبز كه بزرگ ترین سند همكاری های تاریخ گمركی دو كشور به شمار می رود، سرعت در صادرات محصولات كشاورزی ایران به روسیه است.
براساس این توافق، ترخیص محصولات كشاورزی فاسدشدنی ایران در اولویت كاری گمرك روسیه قرار می گیرد و افزون بر این محصولات كشاورزی نیز در گذرگاه سبز این كشور ترخیص خواهد شد و گمرك ایران هم متعهد شده است اطلاعات و ارزش گمركی كالاها را ارسال كند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات كشاورزی ایران اقدام شود.
ایران و روسیه در دوره جدید توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی در نظر دارند، ارزش مبادلات در این بخش را از سالانه حدود دو میلیار4د دلار كنونی در آینده ای نزدیك به حدود 10 میلیارد دلار در هر سال برسانند.
اروپام 1516
کد N1229952

وبگردی