آفتاب

ناكامي فضايي دو مقام ديگر روسي را به زندان فرستاد

ناكامي فضايي دو مقام ديگر روسي را به زندان فرستاد

مسكو- ايرنا- ادامه پيگردهاي قضايي در چارچوب اجراي دستور فوق العاده ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه براي بررسي دلائل و شناسايي عاملان ناكامي نخستين پرتاب فضايي اين كشور از پايگاه تازه ساخته شده واستوچني، سبب دستگيري دو تن ديگر شد.

به گزارش ايرنا، رسانه هاي روسيه امروز (يكشنبه) از بازداشت دو دست اندركار پروژه هاي اين پايگاه خبر دادند در حاليكه پيش از اين نيز يك مقام ديگر به علت توقف برنامه پرتاب موشك سايوز كه چهارشنبه گذشته در حضور پوتين رخ داد، به تحمل سه سال زندان محكوم شد.
اتهام بازداشت شدگان جديد، اختلاس در احداث پايگاه فضايي واستوچني است كه هزينه ساخت آن حدود يك ميليارد و 300 ميليون يورواعلام شده است.
پيش از اين نيز بلندپايه ترين مقام هاي فضايي روسيه از سوي رييس جمهوري اين كشور توبيخ شدند و جمعه گذشته نيز «ايگور نسترنكو» رييس شركت پل سازي اقيانوس آرام و مدير ساخت پايگاه واستوچني به عنوان يكي از عاملان بروز نقص فني مجرم شناخته و به تحمل سه سال حبس محكوم شد.
به گزارش ريانووستي وي به حيف و ميل 104،5 ميليارد روبل (يك ميليارد 300 ميليون يورو) متهم شده بود.
در حاليكه اين پرتاب با تاخير كمتر از يك روز و بدون نقص برگزار شد، اما پوتين ديميتري راگوزين معاون نخست وزير در امور دفاعي و فضايي، ايگور كوماروف رييس آژانس فدرال فضايي و لئونيد شاليموف مديرعامل مركز صنعتي «اتوماتيكي» روسيه را كه سامانه سوخت رساني ايراد دار موشكي تحويل داده بود، به علت ناكامي واستوچني توبيخ كرد.
پرتاب نشدن موشك حامل ماهواره از نخستين پايگاه فضايي ساخته شده در روسيه پس از فروپاشي شوروي سابق كه در استان آمور در شرق اين كشور قرار دارد، با بازتاب فوري و گسترده خبري در جهان، واكنش فوري پوتين را در پي داشت و رسانه هاي روسي به نقل از وي گزارش دادند: چهار نفر بازداشت شده اند و اگر تقصير و جرم آنها محرز شود به حبس محكوم مي شوند.
روسيه تنها دارنده امكانات پرتاب موشك براي حمل ماهواره و تاسيسات فضايي به كشورهاي ديگر است كه آمريكا و اعضاي اتحاديه اروپا از اين سامانه ها روسي استفاده مي كنند و حتي از پايگاه هاي خارج از مرزهاي خود نيز عمليات پرتاب را براي كشورهاي ديگر اجرا مي كند.
مسكو افزون بر درآمد پرتاب هاي فضايي، اعتبار ويژه اي در اين حوزه براي خود قائل مي باشد و در صدد حفظ آن و ايمني كامل پرتاب هاي آينده است.
اروپام 391**1516
کد N1229680

وبگردی