آفتاب
معاون اشتغال کمیته امداد خبر داد:

ایجاد۲۶۶هزار فرصت شغلی/۱۶درصدصنایع دستی کشور درامداد تولید می شود

ایجاد۲۶۶هزار فرصت شغلی/۱۶درصدصنایع دستی کشور درامداد تولید می شود

معاون اشتغال کمیته امداد از ایجاد ۲۶۶ هزار فرصت شغلی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: ۱۶ درصد صنایع دستی کشور را مددجویان امداد تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امید در نشست خبری روز یکشنبه در مورد خودکفایی مددجویان و خرج از چرخه حمایت افزود: طی سالهای ۹۰ تا ۹۳، حدود ۴۰۰ هزار خانوار با توجه به توانمند سازی از چرخه حمایت خارج شده اند و در سال گذشته نیز احتمال خروج ۱۰۰ هزار خانوار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ درصد صنایع دستی کشور توسط خانواده های کمیته امداد تولید می شود، گفت: ۶ درصد دام، ۱۳ درصد صیادی و ۱۰ درصد حمل و نقل بین شهری و درون شهری نیز از سوی مددجویان امداد ایجاد شده است.

 معاون اشتغال کمیته امداد گفت: با توجه به شرایط مددجویان، علاوه بر پرداخت وام، تراکتور و نیسان نیز خریداری می شود و برهمین اساس سال ۹۴، دو هزار تراکتور و سه هزار نیسان و وانت خریداری شده است و همچنین ۳۰ میلیارد تومان نیز از بانک سینا برای خرید نیسان در مناطق محروم دریافت کرده ایم.

وی در مورد تسهیلات بانکی سال جاری نیز گفت: در سال ۹۵ مصوبه تسهیلات بانکی یک هزار میلیارد تومانی برای مددجویان تصویب شده است و همچنین در سال گذشته ۱۰۶ هزار تسهیلات بانکی به مددجویان پرداخت شد که میزان وام بانکی به هر مددجو حدود ۱۵ میلیون تومان بود.

به گفته امید، علاوه بر این تسهیلات وام‌های ۷۰ میلیون تومانی نیز به منظور کارآفرینی اشتغال و خودکفایی به مددجویانی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اعتبارات این نهاد صرف اشتغال مددجویان می شود، گفت: با توجه به اینکه سال گذشته در حوزه اشتغال هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد در حالیکه اعتبارات ما ۱۶۰۰ میلیارد تومان بود به همین دلیل امسال پیش‌بینی می‌ شود ۷۵ درصد اعتبارات به بخش اشتغال تخصیص داده شود.

معاون اشتغال کمیته امداد با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار مددجو ۱۰ تا ۶۵ سال سن دارند ، اظهار داشت: استعداد سنجی، آموزش، کاریابی و پرداخت تسهیلات، نظارت بر طرحهای اشتغالزایی از جمله روند اشتغال مددجویان در کمیته امداد است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۴، ۳۳۰ هزار مددجو از آموزشهای لازم در خصوص اشتغالزایی بهره مند شدند، گفت: سال گذشته ۲۶ هزار مددجو از طریق کاریابی مشغول به کار شدند و همچنین تسهیلات مددجویان از محل صندوق توسعه میلیون ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و از منابع بانکی ۵ تا ۷۵ میلیون تومان است.

امید به تسهیلات بانکی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل قرض الحسنه بانکها به اشتغال مددجویان اختصاص یافته و ۳۵ میلیارد تومان نیز کمک مردمی در این زمینه صرف شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲۶۶ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، گفت: براساس انعقاد تفاهمنامه‌ای میان وزارت کار و کمیته امداد ۱۳۰ هزار فرصت شغلی سال ۹۴ به ۲۶۶ هزار فرصت شغلی افزایش پیدا می کند که البته این تعداد نیاز به ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.  

کد N1229195

وبگردی