آفتاب

برنامه سرمايه گذاري شيلاتي شركت هاي روسي در مناطق آزاد ايران

برنامه سرمايه گذاري شيلاتي شركت هاي روسي در مناطق آزاد ايران

مسكو- ايرنا- حسن صالحي معاون وزير جهاد كشاورزي و سرپرست هيات ايراني در هفتمين نشست مشترك شيلاتي ايران و روسيه در مصاحبه با ايرنا در مسكو از برنامه ريزي جذب شركت هاي روسي براي سرمايه گذاري در مناطق آزاد ايران با هدف توليد و صادرات محصولات آبزيان بويژه به روسيه خبر داد.

به گزارش ايرنا، رييس سازمان شيلات ايران در باره نشست سه روزه كميسيون مشترك شيلاتي دو كشور كه در شهر آستراخان روسيه برگزار شد، گفت: اين امكان وجود دارد تا شركت هاي مشترك با همكاري طرف هاي روسي در مناطق آزاد ايران در صنايع مرتبط از توليد تا صادرات در بخش هاي شيلاتي فعاليت كنند و جمهوري اسلامي ايران از اين امر استقبال و تسهيلات لازم را هم فراهم مي كند.
صالحي افزود: در نشست آستراخان مذاكره لازم براي بازديد نمايندگان آژانس ماهيگيري روسيه از مناطق آزاد شمال و جنوب ايران با هدف جذب سرمايه گذاري شركت هاي روسي انجام شد و طرف مقابل نيز علاقه مند به سرمايه گذاري طرف هاي ايراني در طرح هاي توسعه اي شيلاتي روسيه است كه بخش هاي خصوصي ايران مي توانند از اين فرصت استفاده كنند.
وي ادامه داد: با هدف گذاري گسترش توسعه تجارت دريايي، ارتباط كارآمدتر بين بخش هاي خصوصي دو كشور، آسان كردن حمل و نقل و اختصاص يارانه هاي صادرات مي توان اين بخش از روابط دو كشور را تقويت كرد.
صالحي با بيان اينكه بخش هاي توليد شيلاتي ايران سال 94 حدود 84 هزار تن صادرات داشته كه امكان افزايش آن تا 100 هزار تن نيز وجود دارد، اظهار كرد: محصولات بخش آبزيان ايران تاكنون به كشورهاي مختلفي از جمله جمهوري آذربايجان، ارمنستان، آسياي ميانه و مناطق قفقاز صادر شده است و مي شود و اكنون هم با توجه به زيرساخت ها اين امكان هست تا ميزان صادرات اين بخش به روسيه را از 1000 تن كنوني به 20 تا 30 هزار تن در سال افزايش دهيم.
معاون وزير جهاد و كشاورزي با تاكيد بر اهميت رعايت استانداردها و كيفيت محموله هاي صادراتي از ايران به روسيه با هدف حفظ بازار در دراز مدت گفت: با نظارت هاي سازمان دامپزشكي و سازمان شيلات ايران در حوزه هاي فعاليت و كاري مرتبط براي محموله هاي صادراتي، اقدام هاي لازم در اين زمينه صورت مي گيرد و صادر كنندگان نيز بايد توجه بيشتري به اين مسائل داشته باشند.
وي با تاكيد بر سلامت محموله هاي صادراتي شيلاتي ايران گفت: تمامي محصولات آبزيان از نظر ميزان آلاينده ها و فلزات استاندارهاي لازم بين المللي را دارند و سالم هستند كه حتي به بازارهاي اروپايي نيز صادر مي شود.
رييس سازمان شيلات ايران همچنين با اشاره به تبادل هيات هاي مختلف كارشناسي و بازرگاني بين دو كشور براي فرصت شناسي سرمايه گذاري و صادرات، اظهار كرد: در مذاكرات هيات ايراني در آستراخان با هيات آژانس فدرال ماهيگيري روسيه بحث سرمايه گذاري متقابل بين دو كشور بررسي و در باره اجراي آن تفاهم شد كه مي تواند زمينه ساز افزايش سطح همكاري ها شود.
صالحي در باره موضوع ها و نتايج مذاكرات هفتمين نشست مشترك شيلاتي ايران و روسيه نيز اظهار كرد: تفاهم لازم براي افزايش همكاري ها در عرصه تجارت آبزيان، بازسازي ذخاير آبزي، همكاري هاي علمي و پژوهشي و سرمايه گذاري به دست آمد و زمانبندي لازم براي دستيابي به اهداف مشخص شد.
رييس سازمان شيلات همچنين به برنامه ايران بازسازي ذخاير آبزيان از جمله در خزر اشاره و اظهار كرد: با هدف تداوم توليد، صيد و رشد اشتغال در مناطق ساحلي و همچنين صادرات سالانه 400 تا 500 ميليون بچه ماهي تكثير شده رها سازي مي شوند.
وي در پايان اظهار كرد: هشتمين نشست مشترك شيلاتي دو كشور سال 2017 در تهران برگزار مي شود ولي پيش از آن در مهرماه سال جاري ميزبان هيات روسي در كميته بهره برداري بهينه از ماهيان ارزشمند خاوياري خزر خواهيم بود.
محمد پوركاظمي رييس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي و مرتضي مهران پور رييس گروه امور بين الملل و سازمان هاي تخصصي سازمان شيلات نيز در مذاكرات كميسيون مشترك دو كشور شركت داشتند.
در حاشيه نشست آستراخان، هيات ايراني از بزرگترين مركز پرورش ماهيان خاوياري آستراخان روسيه و چند مركز ديگر پرورش آبزيان بازديد كرد.
براساس موافقتنامه همكاري هاي شيلاتي ايران و روسيه امضا شده در سال 1375 كه مجالس دو كشور آن را تصويب كرده اند، همه ساله كميسيون مشترك به تناوب با ميزباني هر يك از كشورها برگزار مي شود كه تاكنون هفت اجلاس تشكيل شده است.
اروپام1516
کد N1228934

وبگردی