آفتاب
با حضور وزیر نیرو؛

33 طرح توسعه فناوری صنعت برق و انرژی رونمایی شد

33 طرح توسعه فناوری صنعت برق و انرژی رونمایی شد

تهران- ایرنا- 33 طرح از مجموع 40 طرح اولویت دار توسعه فناوری صنعت برق و انرژی عصر امروز(شنبه) با حضور «حمید چیت چیان» وزیر نیرو رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، معاون فناوری پژوهشگاه نیرو در نخستین همایش شوراهای راهبری حوزه های تخصصی صنعت برق كشور در محل این پژوهشگاه گفت: وزارت نیرو از سال گذشته در موضوع فناوری گام های موثری برداشته و با تدوین نقشه راه، به ارائه 40 طرح اولویت دار صنعت برق و انرژی پرداخته است.
«سیدمحسن مرجان مهر» افزود: 33 طرح یادشده كه امروز رونمایی شد، در حوزه های تولید، انتقال و توزیع برق، مشتركان، انرژی های تجدیدپذیر و محیط زیست هستند.
وی، صنعت برق را پیشرو در عرصه تكنولوژیك دانست و گفت: امروز 50 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی كشور در این حوزه انجام می شود.
وی افزود: هر چند صنعت برق در زمان تحریم ها و فشارهای اقتصادی در زمینه تضمین ها، قراردادها و انتقال پول با مشكلات زیادی مواجه شد اما توانست با بسیاری كشورهای جهان تعاملات خوبی داشته باشد و با برداشته شدن تحریم ها حتی بتواند با كشورهای صاحب فناوری اروپایی نیز رقابت كند.

** نیاز به 20 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه ها
مرجان مهر در پاسخ به پرسش ایرنا درباره بودجه و تامین مالی این طرح ها نیز گفت: با تخصیص یك درصد بودجه های عملیاتی دستگاه ها و سازمان ها به تحقیق و توسعه در سال جاری، مبلغی بیش از یك هزار و 200 میلیارد ریال برای این پروژه ها تامین خواهد شد.
قائم مقام پژوهشگاه نیرو افزود: افزون بر 20 هزار میلیارد ریال به قیمت امروز برای اجرای كامل این 40 پروژه نیاز است كه بخشی از آن از محل بودجه های سنواتی دستگاه ها و بخشی دیگر با مشاركت بخش خصوصی و ظرفیت های قانون رفع موانع تولیدی میسر می شود.
وی ادامه داد: طرح های توسعه فناوری از جمله طرح های توسعه درون زا هستند و نقش پژوهشگاه نیرو، تسهیل انتقال فناوری به حوزه هایی است كه صنعت خواهان ورود به آن است.
وی گفت: انتظار می رود هفت پروژه باقیمانده نیز در یكی دو ماه آینده به نتیجه برسد.
اقتصام**3065**1540** 2023
کد N1228134

وبگردی