آفتاب

هیات یمنی در كویت خواستار تشكیل یك حكومت توافقی برای دوران گذار یمن شد

هیات یمنی در كویت خواستار تشكیل یك حكومت توافقی برای دوران گذار یمن شد

تهران – ایرنا – منابع خبری روز شنبه اعلام كرد: هیات یمنی حاضر در گفت و گوهای صلح یمن در كویت، تشكیل یك حكومت توافقی در روند انتقال سیاسی قدرت را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری العهد، هیات یمنی افزود: حكومت توافقی مسئولیت های دوران گذار سیاسی و نیز مسئولیت نهادهای دولتی را برعهده خواهد داشت.
در همین حال سخنگوی فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن روز شنبه از آغاز مذاكرات مستقیم طرف های حاضر در گفت و گوهای صلح یمن خبر داد.
محورهای مهم این گفت و گوها عبارتند از، خروج نیروهای مقاومت مردمی یمن (انصارالله) از مواضع خود از جمله صنعا (پایتخت)، خلع سلاح های سنگین، از سرگیری روند انتقال سیاسی و آزادی اسرا.
هیات ریاض نیز با بیان چشم انداز آینده گفت و گوهای صلح، خواستار برگزاری انتخابات در چارچوب قانون اساسی جدید یمن شد.
چالشی ترین اختلاف نظر میان طرفین گفت و گو بحث بر سر اولویت ها است؛ انصارالله موضوع انتقال سیاسی را لازمه خلع سلاح می داند و دولت مستعفی یمن نیز بر اولویت اجرای قطعنامه سازمان ملل تاكید دارد كه خلع سلاح یكی از مولفه های آن است.
جنگ یمن از فروردین 94 و با مداخله نظامی عربستان و هم پیمانانش به بهانه روی كار آوردن دولت مستعفی یمن آغاز شد؛ جنگی كه بر اساس آمار سازمان ملل تاكنون حدود 6 هزار و 800 كشته و 2 میلیون و 800 هزار نفر آواره به جا گذاشته است.
گفت و گوهای قبلی یمن در ماه دسامبر (دی/بهمن) گذشته در سوئیس نتیجه ای به همراه نداشت.
خاورم**9365**1144
کد N1227969

وبگردی