آفتاب

4طرح اولویت دار اقتصاد مقاومتی بخش صنعت برق در دستور كار قرار گرفت

4طرح اولویت دار اقتصاد مقاومتی بخش صنعت برق در دستور كار قرار گرفت

تهران- ایرنا- شركت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) چهار طرح اولویت‌دار صنعت برق در زمینه اقتصاد مقاومتی را برای اجرا تصویب كرد.

به گزارش ایرنا، امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفته است.
البته سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی ایشان ابلاغ شد كه شكوفایی اقتصادی از منظرهای گوناگون را در نظر دارد.
معاون اول رئیس جمهوری نیز سی ام فروردین ماه امسال اولویت های اقتصاد مقاومتی برای دستگاه ها و نهادهای مختلف را ابلاغ كرد كه بر اساس آن 17 مورد بر عهده وزارت نیروست.
در این میان، اجرای چهار طرح اولویت دار بر عهده شركت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) قرار گرفت.
به‌گزارش وزارت نیرو، كاهش تلفات شبكه‌های توزیع برق به كمتر از 10 درصد و تك رقمی شدن آن برای نخستین بار در صنعت برق یكی از این طرح هاست.
همچنین مسئولیت اجرایی تكمیل و بهره‌برداری از بیش از دو هزار و 500 مگاوات نیروگاه جدید شامل حرارتی، آبی، DG (تولید پراكنده) و انرژی‌‌های تجدیدپذیر به توانیر سپرده شده است.
اجرای مستقیم سیستم اندازه­گیری هوشمند (AMI) و آغاز هوشمندسازی شبكه با نصب 400 هزار كنتور هوشمند در قالب طرح فهام با اولویت مشتركان دیماندی، صنعتی و كشاورزی سومین پروژه اولویت‌داری است كه مسئولیت اجرایی آن را توانیر بر عهده خواهد داشت.
طرح فهام (سامانه های اندازه گیری هوشمند)، بخش نخست هوشمندسازی شبكه برق كشور است كه در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره برداری بهتر از شبكه برق استفاده می شود و افزون بر آن امكان ارتباط دوسویه با مشتركان را فراهم می كند.
سیستم اندازه­گیری هوشمند (AMI) سیستم یكپارچه­ای شامل سخت­افزار، نرم­افزار، شبكه و بستر مخابراتی است و اطلاعاتی مانند مصرف، دیماند، ولتاژ، جریان و اطلاعات دیگر را به طور Real Time از سوی مصرف كننده دریافت می­كند. این سیستم با ایجاد بستر مخابراتی دوسویه قابلیت قرائت، پیكربندی، نظارت و كنترل از راه دور كنتورها، جمع­آوری، مدیریت، پردازش و تحلیل اطلاعات جمع­آوری شده را دارد و گراف ها و گزارش های لازم را تولید می­كند.
این سه طرح در قالب «برنامه ملی ارتقای بهره‌وری» در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شده است.
همچنین پایان برق‌رسانی به همه روستاهای 10 تا 20 خانوار نیز به عنوان «برنامه ملی عدالت بنیان كردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی» در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و مسئولیت اجرای آن به شركت توانیر سپرده شده است.
اقتصام ** 3065 **1961
کد N1227965

وبگردی