آفتاب
قائم مقام سازمان شهرداري ها و دهياري ها:

كاهش دفن وافزايش بازيافت مواد پسماند يك اولويت مهم درسال 95 است

كاهش دفن وافزايش بازيافت مواد پسماند يك اولويت مهم درسال 95 است

تهران-ايرنا- قائم مقام سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از كاهش 45 درصدي دفن غير بهداشتي پسماند عادي خبرداد، گفت: بازيافت مواد پسماند عادي از جمله برنامه هاي اولويت دار اين سازمان در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي درسال 95 است.

به گزارش روز شنبه ايرنا ازسازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي، خليل راحتي اظهاركرد: كاهش ميزان دفن غيربهداشتي پسماند عادي از75 درصد به 45 درصد ازطريق ساماندهي 500 محل دفن غيربهداشتي شهري و روستايي و افزايش بازيافت مواد و توليد انرژي از پسماند مواد عادي از 21 درصد به 26 درصد با ايجاد و تكميل 7 واحد بازيافت و كمك به احداث 2 واحد زباله سوز در استان‌هاي ساحلي از جمله اقدمات اين سازمان در سال 95 است.
وي گفت: اجرايي كردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي درسطوح منطقه‌اي، ايجاد تحول در رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي و ارتقاي‌ روند تكريم ارباب رجوع در مناطق مختلف از اولويت‌كاري اين سازمان در سال جاري است.
راحتي افزود: اقدامات اولويت دار سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در سال 1395 با توجه به سه ركن اصلي اقتصاد مقاومتي يعني افزايش منابع درآمد پايدار، شفاف‌سازي و مديريت هزينه‌ها شامل هدف كلان «برقراري انضباط و شفافيت مالي» و «مديريت مصرف و كاهش هزينه‌ها» است.
وي ادامه داد:«توسعه سرمايه‌گذاري و افزايش منابع درآمد پايدار» ، « توسعه مديريت، افزايش بهره‌وري و توانمندسازي نيروي كار» ، «برقراري عدالت اجتماعي در تخصيص منابع، امكانات و خدمات» ، «بهبود محيط ‌زيست و ارتقاي كيفيت زندگي» ، «توسعه حمل و نقل عمومي» و «شفاف‌سازي و چابك‌سازي امور سازمان» از ديگر الويت هاي اين سازمان است.
راحتي اقدامات اجرايي مورد نظربراي تحقق هدف برقراري انضباط و شفافيت‌مالي را تهيه نظام جامع مالي و حسابداري شهرداري‌‌ها و دهياري‌ها و تجزيه و تحليل تفريغ بودجه و صورت‌هاي مالي شهرداري‌ها برشمرد.
قائم مقام سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي اقدامات اجرايي در نظرگرفته شده براي تحقق هدف توسعه سرمايه‌گذاري و افزايش درآمدهاي پايدار اقداماتي شامل جذب سرمايه‌گذاري بخش‌خصوصي در شهرداري‌ها به ميزان100هزار ميليارد ريال و توسعه سرمايه‌گذاري در شهرداري‌ها از طريق انتشار اوراق مشاركت توسط شهرداري‌ها تا سقف 70 هزار ميليارد ريال ذكر كرد.
وي، پرداخت تسهيلات ارزان‌قيمت به طرح‌هاي‌ درآمدزا تا سقف 500 ميلياردريال با نرخ 4 درصد، ساماندهي عوارض، بهاي خدمات و همچنين افزايش سهم درآمد‌هاي پايدار از 22 درصد فعلي به 24 درصد را ديگراقدامات اجرايي براي اين هدف معرفي كرد.
راحتي اعلام كرد: به منظور تحقق هدف توسعه سرمايه‌گذاري و افزايش درآمد‌هاي پايدار شهرداري‌ها و دهياري‌ها در سال 1395 به اجراي 100 طرح احياي بافت‌هاي ارزشمند تاريخي و گردشگري ‌شهري، توسعه زيرساخت‌هاي‌گردشگري در 100 روستاي‌هدف و راه‌اندازي انجمن‌هاي خيرين در راستاي اجراي پروژه‌هاي شهري و روستايي كمك خواهيم كرد.
وي همچنين درخصوص اقدامات اجرايي به‌منظور تحقق هدف توسعه مديريت، افزايش‌ بهره‌وري و توانمندسازي نيروي كار شهرداري‌ها و دهياري‌ها گفت: در اين بخش به دنبال تجهيز شهرداري‌ها و دهياري‌ها به سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS، افزايش بهره‌وري پروژه‌ها، كمك به تهيه برنامه پنج‌ساله 100 شهرداري هستيم.
راحتي، اجراي دوره‌هاي آموزشي تخصصي مجازي به ميزان 10 هزار نفر ساعت براي كاركنان شهرداري‌ها و دهياري‌ها و توسعه پوشش مديريت روستايي از 32 هزار و 500 دهياري به 33 هزار و 500 دهياري درپايان سال 1395 را ديگر اقدامات اجرايي مورد نظر هدف فوق ذكر كرد.
قائم مقام سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها اقدامات اجرايي مورد نظر براي تحقق هدف مديريت‌ مصرف وكاهش هزينه‌ها را شامل تغيير تركيب نيروي انساني شهرداري‌ها از 70درصد ديپلم و زير ديپلم به 50درصد،كاهش سازمان‌هاي وابسته به شهرداري‌ها از 1800 به 1500 و بازنگري ساختارسازماني تمامي شهرداري‌هاي زير 100 هزار نفرجمعيت و مراكز استان‌ها برشمرد.
راحتي، تكريم ارباب‌رجوع و تسهيل خدمات‌رساني از طريق اتصال تمامي شهرداري‌ها به درگاه پرداخت الكترونيك عوارض، يكپارچه‌سازي سامانه‌هاي شهري و ساماندهي هزينه نگهداشت شهرداري‌ها را ديگر اقدامات اجرايي در نظر گرفته شده براي اين هدف اعلام كرد.
وي، بهبود محيط ‌زيست و ارتقاي كيفيت‌زندگي را ديگر هدف برنامه راهبردي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در سال 1395 اعلام كرد و آن را شامل بخش‌هايي نظير مديريت پسماندها، فضاي سبز و ايمني شهري و روستائي ذكر كرد.
راحتي اقدامات اجرايي در نظر گرفته شده براي بخش پسماندهاي شهري و روستائي را شامل كاهش ميزان دفن غير بهداشتي پسماند عادي از 75 درصد به 45 درصد از طريق ساماندهي 500 محل دفن غيربهداشتي شهري و روستايي، افزايش بازيافت مواد و انرژي پسماند عادي از 21 درصد به 26 درصد با ايجاد و تكميل 7 واحد بازيافت و كمك به احداث 2 واحد زباله سوز در استان‌هاي ساحلي اعلام كرد.
وي افزود: در بخش پسماند‌هاي شهري و روستائي اقدامات ديگري شامل افزايش ميزان تفكيك در مبدا زباله خشك از 3 درصد به 5 درصد از طريق كمك به اجراي طرح تفكيك از مبدا در 500 شهر و روستاي كشور، افزايش جمع‌آوري مكانيزه پسماند شهري از 28 درصد به 30 درصد از طريق خريد 200 دستگاه خودروي حمل زباله سنگين و افزايش نسبت جمعيت روستايي تحت پوشش سيستم جمع آوري پسماند از 65درصد به 70درصد از طريق خريد 200 دستگاه خودروي حمل زباله نيمه سنگين اجرا مي‌شود.
وي اضافه كرد: افزايش جمعيت تحت‌پوشش حمل بهداشتي متوفي درشهر‌هاي زير 100 هزار نفر جمعيت از 50 درصد به 67 درصد از طريق خريد 200 دستگاه خودروي حمل متوفي بهداشتي مجهز، ديگر اقدامي است كه در سال جاري اجرايي مي‌شود.
راحتي در ادامه اقدامات اجرايي بخش فضاي سبز شهري را افزايش ميزان مساحت فضاي سبز تحت پوشش شبكه مستقل آب خام از 51 درصد به 53 درصد از طريق كمك به اجراي مطالعات جداسازي شبكه آبرساني فضاي سبز شهري در 150 شهر كشور ذكر كرد.
وي افزود: در بخش فضاي سبز روستايي، جمعيت بهره‌مند از بوستان چندمنظوره روستايي از طريق ايجاد 320بوستان روستايي و 200 پارك كودك از 14 درصد به 16 درصد افزايش خواهد يافت.
راحتي همچنين اقدامات اجرايي مورد نظر در بخش ايمني و آتش‌نشاني شهري را افزايش جمعيت تحت پوشش خدمات آتش‌نشاني از 88 درصد به 93 درصد از طريق احداث 300 ايستگاه آتش‌نشاني و خريد 50دستگاه ماشين آ‌نشاني و 3000 تجهيزات فردي آتش‌نشاني ذكر كرد.
وي اقدامات بخش ايمني روستايي را افزايش جمعيت تحت پوشش خدمات ايمني و آتش‌نشاني روستايي از 16درصد به 20درصد از طريق احداث200 پايگاه آتش‌نشاني و خريد 100دستگاه خودرو آتش‌نشاني اعلام كرد.
قائم مقام سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در ادامه اقدامات اجرايي مورد نظر براي هدف كلان برقراري عدالت اجتماعي در تخصيص منابع و امكانات را شامل كاهش آسيب‌هاي اجتماعي از طريق كمك به 60 طرح نوسازي بافت‌هاي فرسوده و استفاده از سازمان‌هاي مردم‌نهاد و مشاركت مردم در زمينه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي شهري و روستائي به ويژه در بافت‌هاي فرسوده معرفي كرد.
راحتي افزود: در اين هدف از طريق اجراي5000 پروژه عمراني و خدماتي روستائي به توسعه مناطق كمترتوسعه يافته كمك مي‌شود و تامين قير براي كمك به آسفالت 8000 كيلومتر از معابر شهرهاي زير 50 هزار نفر جمعيت صورت مي‌گيرد.
وي توسعه حمل ونقل عمومي را از ديگر اهداف كلان برنامه راهبردي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در سال 1395 برشمرد و گفت: در اين بخش بازسازي 1500 دستگاه اتوبوس و نوسازي 58 هزار دستگاه تاكسي فرسوده و زمينه‌سازي و نصب چهار هزار صافي ذرات دوده براي اتوبوس اجرايي خواهد شد.
راحتي، راه‌اندازي سامانه پايش پيمايش حمل بار شهري، زمينه‌سازي ساماندهي و ارائه بار برگ الكترونيكي براي ناوگان باري سبك و سنگين و يكپارچه سازي صدور گواهي برخط معاينه فني خودرو‌هاي سبك در كشور را ديگر اقدامات اجرايي اين بخش ذكر كرد.
وي افزود: دراين بخش تلاش مي‌شود از طريق تامين و تحويل 146 واگن مترو، ظرفيت تعداد مسافر جابه جا شده روزانه به ميزان 365 هزار نفر افزايش يابد.
راحتي اضافه كرد: ايجاد سامانه حمل و نقل روستايي در هزار روستاي واقع در حريم شهرها از طريق خريد 500 دستگاه ميني‌بوس و ون ديگر اقدام مورد نظر براي اين بخش است.
قائم مقام سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، شفاف‌سازي و چابك‌سازي امور اين سازمان شامل اصلاح ساختار سازماني و تعيين تكليف قراردادهاي معطل مانده از سال‌هاي قبل را ديگر هدف كلان سال جاري برشمرد.
وي در ادامه اظهار كرد: علاوه بر اهداف كلاني كه جزييات آن تشريح شد تهيه و پي‌گيري اسناد آسيب‌شناسي شهرداري‌ها و لوايح قانوني نير در سال 1395 در دستور كار قرار دارد.
راحتي گفت: پس از تشكيل كميسيون خاص امور كلان شهر تهران و ساير كلان‌شهرها در دولت يازدهم، چندين سند آسيب‌شناسي در زمينه حوزه‌هاي وظيفه اي شهرداري‌ها با هدف رفع برخي مشكلات موجود و ابهامات قانوني از سوي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط و شهرداري‌ها و شوراها تهيه شده است.
وي افزود: تاكنون اسناد آسيب شناسي كلان شهرها در حوزه‌هاي آتش‌نشاني و امور ايمني، فضاي سبز شهري، پسماندهاي شهري و حمل و نقل و ترافيك شهري پس از تصويب كميسيون خاص امور كلان شهر تهران و ساير كلان شهرها به تصويب هيات وزيران رسيد و در قالب مصوبه هيات دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شد و ما بطور مرتب گزارش‌هايي از نحوه پيگيري و اجراي صحيح آن‌ا از سوي شهرداري‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي تهيه مي‌ كنيم.
راحتي اظهار كرد: اسناد آسيب شناسي شهرداري‌ها در حوزه ميادين ميوه و تره بار، ساماندهي صنايع و مشاغل شهري و مديريت بحران در كلان‌شهر‌‌ها تهيه و براي سير مراحل قانوني به هيات دولت ارسال شده است.
وي گفت : سند آسيب‌شناسي شهرداري‌ها در زمينه نظام مالي و درآمدي شهرداري‌ها و برنامه چهار ساله توسعه خطوط ريلي درون شهري و حومه، شامل تامين 2000 ناوگان با رويكرد توليد داخلي، هم در حال تهيه است.
راحتي همچنين در خصوص لوايح تهيه شده گفت: لوايح مديريت‌شهري، درآمدپايدار، دهيار‌ي‌ها و آيين‌نامه اداري و استخدامي شهرداري‌ها از سوي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور تهيه و براي سير مراحل قانوني به هيات دولت ارسال شده است.
وي افزود: لوايح توسعه سرمايه‌گذاري در شهرداري‌ها و مديريت يكپارچه ايمني شهر و روستا در حال تهيه است.
قائم مقام سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي با بيان اينكه درسال 1395 تلاش مي‌كنيم ‌عملكرد شهرداري‌ها و دهياري‌ها را ارزيابي كنيم، گفت: نظام‌نامه‌هاي ارزيابي عملكرد شهرداري‌ها و دهياري‌ها براي اجرا ابلاغ و جشنواره‌هاي برترين عملكرد شهرداري‌ها و طرح‌هاي برگزيده دهياري‌ها نيز در طول سال برگزار خواهد شد.
اجتمام**2181**1724
کد N1227915

وبگردی