آفتاب

ميليون ها كارگر در جهان در معرض گرماي شديد حاصل از تغيير اقليم

ميليون ها كارگر در جهان در معرض گرماي شديد حاصل از تغيير اقليم

تهران- ايرنا- سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد: تغيير وضعيت اقليم، ميليون ها كارگر در سراسر جهان را به كار طاقت فرسا و شاق در گرماي شديد مجبور مي كند كه اين امر سلامت يا بهره وري آنان را تحت تاثير قرار مي دهد.

در آستانه روز جهاني كارگر، نهادهاي مختلف سازمان ملل و اتحاديه هاي بين المللي گزارش مشتركي را در باره تاثير تغيير اقليم بر روي ميليون ها كارگر در ژنو منتشر كرد.اول ماه مه (امسال دوازدهم ارديبهشت ماه است) ارج نهادن به يادمان كارگراني است كه سال ۱۸۸۶در شهر شيكاگو امريكا به دنبال احقاق حقوق اوليه خود پس از يك تظاهرات خياباني به حبس محكوم و يا اعدام شدند.
به گزارش گروه علمي ايرنا از پايگاه خبري تك تايمز، در اين گزارش آمده است: در كشورهايي كه تحت تاثير شديد گرمايش آب و هواي زمين قرار دارند، كارگران در فضاي باز و در گرماي شديد به طور طاقت فرسا كار مي كنند. اين وضعيت آنها را مجبور مي كند كه از سرعت كار كردن خود بكاهند، مرخصي هاي طولاني بگيرند كه در نتيجه، بازدهي آنها كاهش مي يابد و يا اساسا به مناطق خنك تر مهاجرت كنند.
در اين گزارش كه روز پنجشنبه منتشر شد، همچنين آمده است: در همين وضعيت موجود، احتمال دارد چند درصد از ساعات كار در برخي مناطق بسيار آسيب ديده و گرم كاهش يابد. شرايط كاري در دماي متجاوز از 35 درجه سلسيوس به سلامتي و توان كاري افراد به شدت آسيب مي زند.
'سليم الحق' رئيس 'مركز بين المللي تغيير اقليمي و توسعه' نيز در بيانيه اي از كار كردن برخي از افراد در گرماي بسيار شديد و ناديده گرفتن تهديدهاي حاصل از آن براي سلامتي كه به ناگزير براي تامين غذا صورت مي گيرد، ابراز تاسف كرد.
براساس اين گزارش، با وضعيت موجود زيان مالي وارد شده به بهره وري جهاني تا سال 2030 ميلادي، احتمالا به دو تريليون دلار در سال مي رسد.
هم اكنون، حدود چهار ميليارد نفر در مناطقي زندگي مي كنند كه به شدت در معرض گرمايش زمين هستند و براساس گزارش سازمان ملل، افزون بر يك ميليارد كارگر در اين كشورها هستند. جنوب كشور آمريكا، آمريكاي مركزي، شمال امريكاي جنوبي، منطقه كارائيب، جنوب آسيا و غرب آفريقا، مناطقي هستند كه بيش از ساير نواحي در معرض گرمايش زمين قرار دارند.
براساس گزارش سازمان ملل، در غرب آفريقا تعداد روزهاي بسيار گرم ، از دهه 1960 تاكنون هر سال دو برابر و هر دهه به طور مضاعف حدود 10 برابر شده است.
در هند نيز هر 10 سال، 12 روز به مجموع روزهاي گرم تر از 29 درجه اضافه مي شود. دراين كشور، هم اكنون نيز به خاطر شدت گرما، سه درصد از ساعات كار روزانه كاهش يافته است كه اگر اقدام قابل توجهي براي توقف روند گرمايش زمين صورت نگيرد،كاهش ساعات كار در اين كشور تا سال 2085 ميلادي احتمالا به هشت درصد مي رسد.
مقامات 160 كشور جهان اخيرا توافقنامه تاريخي حاصل شده در پاريس را كه هدف از آن مهار روند افزايشي گرما است، امضا كردند.
در گزارش سازمان ملل آمده است كه حتي در صورت تحقق هدف توافقنامه و محدود كردن ميزان افزايش گرمايش به يك و نيم درجه سانتيگراد، مناطق بسيار آسيب ديده جهان در سال 2030 گرماي شديدتري را در قياس با سال 2010 ميلادي تجربه خواهند كرد.
علمي**2017**1440
کد N1227881

وبگردی