آفتاب

ساماندهی فعالیت‌های حوزه توانبخشی شناختی

ساماندهی فعالیت‌های حوزه توانبخشی شناختی

دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: وظیفه این کارگروه ساماندهی، بهینه سازی، تعیین مسیر و حمایت و نظارت بر عملکرد این حوزه از دانش و فناوری در سطح کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان حسنی ابهریان درباره فعالیت‌های کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: توانبخشی شناختی یکی از مهمترین حوزه‌های علوم شناختی و به طور خاص علوم اعصاب شناختی است که تمام عملکردهای افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به معنای دیگر رفتار و عملکرد هر انسانی بر اساس کارکردهای شناختی اوست.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن جامعه و افرادی توانمند باید دو بعد را در نظر بگیریم، گفت: در بعد نخست باید روی ارتقاء عملکرد شناختی افرادی که توانایی های در حد طبیعی دارند تمرکز کرد و بدینوسیله جامعه خود را از این لحاظ غنی تر سازیم که مخاطبان ما در این بخش دانشجویان، دانش آموزان، ورزشکاران و مدیران هستند.

ابهریان ادامه داد: از سوی دیگر باید برای افرادی که دچار مشکلاتی همچون بیش فعالی و نقص توجه، اوتیسم و اختلالات یادگیری هستند نیز برنامه داشته باشیم و چه خوب است که این افراد از سنین پایین شناسایی شده و مورد توانبخشی شناختی قرار گیرند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

وی عنوان کرد: درست است که اختلالات شناختی در دوران کودکی اهمیت بیشتری دارد اما در هر سنی مشاهده می‌شوند؛ در دوران بزرگسالی که بار تولید و خدمات جامعه بر دوش این افراد است توانمندی آنها در جامعه اهمیت بسیاری دارد.

حسنی ادامه داد: در حال حاضر در این دوران سنی با مسئله و بیماری شناختی اعتیاد دست به گریبان هستیم و اگر بخواهیم برخورد مناسبی با این معضل داشته باشیم باید درک درستی از توانمندی‌های شناختی داشته باشیم تا بتوانیم این توانمندی ها را در این افراد ارتقا دهیم.

مدرس پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه پس از از اعتیاد مسئله سالمندی مهمترین مشکل در دنیا است، گفت: دنیا به سمت کهولت حرکت می‌کند و افت عملکردهای شناختی خصوصا حافظه در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است که بسیاری از این مشکلات قابل پیشگیری یا کنترل بوده و حتی پس از از ایجاد نیز قابل درمان و بازتوانی است.

وی افزود: از سوی دیگر، در این سنین سکته‌های مغزی شیوع نسبتا بالایی دارند که با افزایش توانمندی‌های شناختی می‌توان تاثیر زیادی بر توانبخشی و ارتقاء کیفیت زندگی افراد آسیب دیده از این ضایعه گذاشت.

ابهریان با بیان اینکه بنابراین حوزه توانمندسازی و توانبخشی شناختی حوزه‌ای است که تمام افراد جامعه را پوشش می‌دهد و خدمات این حوزه شامل همه افراد می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به این مسئله، مسئولان ستاد این حوزه را در اولویت برنامه های خود قرار دادند و این کارگروه راه اندازی شد.

به گفته وی، اهداف این کارگروه به دو بخش پژوهشی و آموزشی تقسیم می شود و در واقع حمایت و هدایت کاری است که ما انجام می دهیم و وظیفه این کارگروه ساماندهی، بهینه سازی و تعیین مسیر حمایت و نظارت بر عملکرد این حوزه از دانش و فناوری در سطح کشور است.

کد N1227746

وبگردی