آفتاب
نماينده ولي فقيه در سپاه:

آثار نفوذ را در انديشه سياسي برخي مسئولان و ادراك فرهنگي تعدادي از مردم مي بينيم

آثار نفوذ را در انديشه سياسي برخي مسئولان و ادراك فرهنگي تعدادي از مردم مي بينيم

تهران - ايرنا - نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: امروز آثار نفوذ را در انديشه سياسي برخي مسئولان و نيز ادراك فرهنگي شماري از مردم مي بينيم، از اين رو بايد نسبت به آن روشنگري و آگاهسازي صورت پذيرد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي كل سپاه، اين مطلب را حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي در همايش فرماندهان، مسئولان، اساتيد و مربيان عقيدتي سياسي سپاه كه به مناسبت روز گراميداشت عقيدتي سياسي برگزار شد، عنوان كرد.
وي با اشاره به عوارض و پيامدهاي كج فهمي و بد فهمي از دين گفت: شهيد مطهري از چهره هاي پيشتاز در آسيب شناسي دين بودند و مانند يك طبيب فوق تخصصي كه بيماري هاي عصر خود را معاينه مي كند بيماري هاي آن عصر را مورد واكاوي قرار داد و به آن مقداري كه در توان علميشان بود درمان مي كرد.
وي ادامه داد: يكي از مشكلات اساسي مخاطبين اديان الهي در طول تاريخ بد فهمي و كج فهمي از دين و آيين الهي است.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با تاكيد بر ضرورت آسيب شناسي دين خاطر نشان كرد: همانطور كه بدن انسان دچار آسيب مي شود آيين و شريعت هاي الهي نيز گرفتار آسيب و آفت مي شوند و نياز به درمان دارند كه اگر درمان نشوند آيين و شريعت مي ميرند و از صحنه خارج خواهند شد.
سعيدي با بيان اينكه تاثير در ادراك خواص مهمترين عامل انحراف در تاريخ بوده، گفت: اگر نفوذ را به معناي تصرف در فكر و ادراك معنا كنيم، نفوذ سياسي به معناي تصرف دشمن يا عناصر منحرف خودي در ادراك سياسي و معرفتي و اعتقادي خواص مي شود.
وي تصريح كرد: اگر نفوذ فرهنگي را هم تصرف دشمن در فرهنگ جامعه بدانيم، يعني دشمن در ادراك فرهنگي مردم تصرف كرده است.
نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به علت فروپاشي اتحاد جماهير شوروي تصريح كرد: گورباچف مي گويد آن زماني شوروي سقوط كرد كه صف مك دونالد در مسكو بيش از يك كيلومتر امتداد داشت، يعني ظرف دو دهه آمريكا چنان در فكر مردم انقلابي شوروي نفوذ كرد كه آرزوي آنها تنها اين بود كه يك شعبه در مك دونالد در مسكو تاسيس شود اين يعني تصرف در ذهن و ادراك فرهنگي مردم.
وي با اشاره به عوارض و پيامدهاي بدفهمي از دين، سه نوع آسيب از ناحيه دشمن به آيين الهي را برشمرد و تاكيد كرد: اولين آسيب از ناحيه دشمن اين است كه براي چهره دين خدا و پيامبر(ص) بدل سازي مي كند. دومين آسيب هم از سوي متوليان دين است يعني اگر بدفهمي از دين داشته باشند به آيين الهي آسيب وارد مي كنند. سومين نوع آسيب نيز بد پياده كرده و بد اجرا كردن دين است.
سعيدي ضمن برشمردن پيامدهاي كج فهمي ديني گفت: اولين نمونه تاريخي كج فهمي از دين مربوط به اربابان كليسا در قرون وسطي مي شود. امام خميني (ره) در مقطعي فرمودند من زماني كه در فيضيه فلسفه تدريس مي كردم، كوزه آبي كه فرزند من از آن مي نوشيد را آب مي كشيدند و ما را نجس مي دانستند، زيرا من فلسفه مي گفتم. ممكن است ما هم به آسيب اربابان كليسا و كج فهمي از دين دچار شويم.
وي نتيجه بد معرفي كردن انسان و تحقير كردن انسانيت را در قرون و سطي اومانيسم دانست و تاكيد كرد: در آن دوران انسان را محقر مي شماردند، به همين دليل باعث شد عده اي برخاستند و در واكنش به اين نوع از تفكر تمام اصالت را به انسان بخشيدند.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با بيان اينكه رهبانيت و انزواطلبي و بد معرفي كردن زهد از پيامدهاي كج فهمي از دين در دوره قرون وسطي بود گفت: نتيجه اين نوع كج فهمي، ولنگاريسم و ليبراليسم شد اين انديشه زايده انديشه افراطي اربابان كليسا بود.
وي سومين پيامد كج فهمي در دوران قرون وسطي را تصرف در رد و قبول اعمال و احكام الهي دانست و تاكيد كرد: در آن دوران اربابان كليسا مي گفتند ما حق تصرف در اعمال افراد را داريم و آمرزش فروشي و بهشت فروشي مي كردند. نتيجه آن اين شد كه عده اي وحي الهي را زير سئوال بردند و همه چيز را بر پايه عقلانيت معرفي كردند.
سعيدي با بيان اينكه دو جريان اصلاح طلب كه در مسيحيت ايجاد شد در آسيب شناسي هاي خود از دين در معرض انحراف قرار گرفت، گفت: امروز برخي عده اي از عمامه به سرهاي ما فكر مي كنند برخي مشكلات را مي توان با توسل به سكولاريسم غربي حل كرد.
وي دومين تجربه كج فهمي در تاريخ را پس از رحلت پيامبر(ص) عنوان كرد و افزود: همه رهبران الهي استانداردهايي را براي خود تعريف كرده اند كه به هيچوجه اين استانداردها قابل تغيير نيست. به عنوان مثال وحي و عصمت پيامبر(ص)، علم غيب در امام، اجتهاد و عدالت در ولي فقيه، ملازمه بين خالقيت و شارعيت و فصل الخطاب بودن پيامبر(ص) و امام(ره) و ولي فقيه در تمام ادوار تاريخ از جمله استانداردهايي است كه قابل تغيير نيست، اما متاسفانه ما تفكراتي خلاف اين مساله را در برخي عمامه به سرها مشاهده مي كنيم.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به بدفهمي و كج فهمي از دين و مباني اسلام در عصر غيبت گفت: در طول هزار سال گذشته بلاهايي بر سر آيين الهي آوردند، به عنوان مثال انجمن حجتيه برداشت هاي غلطي را از انتظار داشت. در سياست نيز عده اي نظراتي خلاف مباني اسلام ارائه كردند.
سعيدي با اشاره به كج فهمي پس از حاكميت ديني با محوريت ولايت فقيه گفت: در عصر حاكميت ديني ما شاهد كج فهمي از دين هستيم، از جمله بد فهمي نسبت به حاكميت ديني كه در آثار برخي نظريه پردازان مشاهده مي كنيم. چه دليلي دارد در عصر ولي فقيه، شاهد كج فهمي افراد نسبت به دين باشيم؟ كج فهمي كه در سه حلقه كارگزاران، اصلاح طلبان و كيان و حلقه نياوران بروز و ظهور پيدا كرده است.
وي با اشاره به آثار نفوذ و كج فهمي از دين در عصر غيبت و دوران حاضر گفت: نسبت به بدعت، بدفهمي و كج فهمي از دين و مباني اسلام بايد روشنگري و آگاهسازي صورت پذيرد.
نماينده ولي فقيه در سپاه با اشاره به لزوم آگاهي بخشي نسبت به بدعت ها و برداشت هاي ناقص و كج فهمي ها از دين خاطرنشان كرد: با چالش هايي در حوزه فهم از دين روبرو هستيم كه اگر امروز شهيد مطهري بودند با شيوه و ادبيات ديگري با اين چالش ها مقابله و مواجهه مي كردند.
وي با تأكيد بر ضرورت واكسينه كردن جامعه و همچنين پاسداران و بسيجيان در برابر پديده نفوذ، بدعت و كج فهمي از دين تصريح كرد: ما امروز آثار نفوذ را در انديشه سياسي برخي مسئولين و نيز ادراك فرهنگي شماري از مردم مي بينيم و از اين رو بايستي نسبت به آن روشنگري و آگاه سازي صورت پذيرد.
از 11 تا 17 ارديبهشت ماه، هفته عقيدتي سياسي نامگذاري شده است.
اجتمام(1) ** 7029 ** 1071
کد N1227588

وبگردی