آفتاب

کشت ۲.۹ میلیون هکتار پنبه تراریخته در پاکستان

کشت ۲.۹ میلیون هکتار پنبه تراریخته در پاکستان

کشور پاکستان با کشت ۲.۹ میلیون هکتار پنبه تراریخته، از ایران جلو افتاد و رتبه اول کشورهای مسلمان و منطقه را در کشت محصولات تراریخته از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، فایض احمد جویا پژوهشگر مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه فیصل آباد پاکستان در این زمینه گفت: وقتی در سال ۲۰۰۵ شما برنج تراریخته را تجاری کردید ما از کسب رتبه اول منطقه مایوس شدیم. اما با تلاش بیشتر، امروز ما رتبه هشتم جهان در تولید محصولات تراریخته و رتبه اول کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه را از آن خود کرده‌ایم.

وی گفت: امروز بیش از ۹۵ درصد پنبه‌ای که در پاکستان کشت می‌شود تراریخته است و برای این محصول ما کاهش چشمگیر مصرف سموم شیمیایی و افزایش تولید و صادرات را تجربه می‌کنیم.

فایض احمد سطح زیر کشت پنبه تراریخته پاکستان را ۲.۹ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: ما با تولید پنبه تراریخته، به طور محترمانه دست مونسانتو را از بازار کشورمان قطع کرده‌ایم.

وی که در حاشیه کارگاه منطقه‌ای ایمنی زیستی و امنیت زیستی در اسلام آباد پاکستان گفتگو می‌کرد، ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک علاوه بر پنبه، سایر محصولات تراریخته بومی نیز در سبد غذایی مردم این کشور قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی کشاورزی، ایران در سال ۱۳۸۳ با تولید برنج تراریخته عنوان اولین کشور اسلامی و منطقه را که قادر به تولید محصولات تراریخته شده بود را از آن خود کرد. اگرچه عنوان «اولین» همواره از آن ایران خواهد بود اما به دلیل فناوری هراسی و اتلاف بذور برنج تراریخته از سوی مسئولان وقت، امروز برنج تراریخته در ایران کشت نمی‌شود و با وجود تلاش زیاد برای احیای بذور ازدست رفته به نظر می‌رسد تا کشت دوباره این محصول حداقل یک سال دیگر زمان نیاز است تا بذور احیا شده تکثیر شوند.

این درحالی است که فناوری‌هراسان ایرانی طرفداران تولید ملی محصولات تراریخته را در حالی متهم به پیروی از منافع شرکت چند ملیتی مونسانتو می‌کنند که با سکوت رضایت آمیز دودهه گذشته‌ خود در مقابل واردات این نوع محصولات، در عین مخالفت با تولید داخلی بیشترین خوش خدمتی اقتصادی را به مونسانتو و سایر تولیدکنندگان بین‌المللی این محصولات کرده‌اند.

کد N1227529

وبگردی