آفتاب

اسامی 290 نماینده مجلس دهم با گرایش سیاسی‌شان/ لیست امید و مستقل‌ها پیروز هر دو مرحله انتخابات شدند

اسامی 290 نماینده مجلس دهم با گرایش سیاسی‌شان/ لیست امید و مستقل‌ها پیروز هر دو مرحله انتخابات شدند

با نهایی شدن نتایج دومین مرحله از انتخابات مجلس دهم، تکلیف هر 290 کرسی این مجلس مشخص شد.

نسرین وزیری: به جز یکی از کرسی‎‌های حوزه انتخابیه اصفهان که به گفته شورای نگهبان سرنوشتش به انتخابات میان دوره ای واگذار شده است، ساکنین 289 کرسی دیگر مشخص شده‌اند. البته تا کنون استانداری‌ها و ستاد انتخابات کشور، نتیجه 68 کرسی مرحله دوم را اعلام کرده‌اند و باید منتظر تایید نتایج این دوره از سوی شورای نگهبان نیز بود.

اعضای لیست امید که در مرحله اول 83 نامزدشان را به مجلس دهم فرستاده بودند، در مرحله دوم نیز 38 نفر دیگر را نیز به این جمع افزودند. اصولگرایان با 64 کرسی در مرحله اول، 19 کرسی دیگر را نیز با نامزدهای اختصاصی خود در مرحله دوم کسب کردند. 55 نامزد مستقل در مرحله اول و 10 نامزد مستقل دیگر در مرحله دوم وارد مجلس دهم شدند. لیست صدای ملت هم 11 نامزد مستقل به این مجلس فرستاد. 3 نامزد در میان سه لیست در این دو دور مشترک بودند و 6 نماینده اقلیت مذهبی نز در مجلس آتی خواهیم داشت.

به این ترتیب مجلس دهم دارای 121 منتخب اصلاح طلب، 83 منتخب اصولگرا، 65 منتخب مستقل و 11 منتخب عضو لیست صدای ملت خواهد بود. (به این جمع 6 نامزد اقلیت مذهبی، یک کرسی واگذار شده به انتخابات میان دوره ای و 3 نماینده مشترک میان لیست ها را که بیافزایید، به مجموع 290 کرسی مجلس دهم خواهید رسید).

اگرچه تکلیف گرایش سیاسی آتی 65 منتخب مستقل این مجلس هنوز مشخص نیست اما باید به این نکته توجه داشت که لیست امید در مرحله دوم انتخابات، از بسیاری از مستقلین راه یافته به دور دوم حمایت کرد و به این ترتیب بر شمار کرسی های منتصب به خود در این مرحله، افزود. این در حالی است که اصولگرایان برای مرحله دوم انتخابات هیچ لیستی ارائه نداده و اعلام کردند که از همان نامزدهایی که در مرحله اول حمایت کرده بودند، بار دیگر حمایت خواهند کرد.

در مورد نمایندگان اقلیت های مذهبی در کشور نیز، در حوزه انتخابیه کلیمیان؛ سیامک مره صدق با 2 هزار و 449 رای، در حوزه انتخابیه زرتشتیان اسفندیار اختیاری کسنویه یزد با 3 هزار و 966 رای، در حوزه انتخابیه مسحیان آشوری و کلدانی ؛یوناتن بت کلیا با 2 هزار و 212 رای، در حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی شمال ایران؛ کارن خانلری با 8هزار و 631 رای و در حوزه انتخابیه مسیحیان ارمنی جنوب ایران ژرژیک ابرامیان با کسب 2هزار و 290 رای از مجموع 2هزار و 290 رای توانستند وارد بهارستان شوند.  از نکات جالب توجه در این دوره از انتخابات، کسب آرای صددرصدی تواسط نماینده منتخب مسیحیان ارمنی جنوب ایران است.

با اسامی نمایندگان پیروز در رقابت های مجلس دهم و حوزه های انتخابیه آنها در جدول زیر آشنا شوید:

استان/ حوزه انتخابیه

لیست اصولگرایان

لیست امید

لیست صدای ملت

نفر پیروز/ ورود به مرحله دوم

آرا

2727

کد N1227159

وبگردی