آفتاب
وزیر علوم خبر داد؛

ایجاد طرح شناساگر اشیاء دیجیتالی با هدف نظم دهی به مقالات

ایجاد طرح شناساگر اشیاء دیجیتالی با هدف نظم دهی به مقالات

وزیر علوم گفت: ایجاد طرح شناساگر اشیاء دیجیتالی (DOR) با هدف نظم دهی به مقالات نشریات رتبه‏ دار با محوریت مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری قابل انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزير علوم، تحقيقات و فناوری در سفر به شيراز، از دو سازمان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بازدید کرد.

دکتر محمد فرهادی در این بازدید اظهار داشت: با توجه به فعالیت ارزشمند چاپ و انتشار بیش از ۱۲۰ عنوان نشریه علمی پژوهشی توسط مرکز منطقه ای، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بیش از پیش باید از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) حمایت کند و آن را به عنوان مرکز نشر ایران معرفی کرد.

وی گفت: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) که نشریات کشور را بصورت الکترونیکی نیز در اختیار دانشگاه ها و پژوهشگران قرار می دهد باید زیرساخت های آن تقویت شود.

فرهادی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که موضوع رتبه بندی را بر مبنای تفکیک دانشگاه های جامع، صنعتی، علوم پزشکی، آزاد و پیام نور و پژوهشگاه ها رصد علمی می کند باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد تا وضعیت این پایگاه در سطح ملی و منطقه ای ارتقا یابد و از این رتبه بندی و داده های آن در سطح ملی اطلاع رسانی شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها باید به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سپرده شود و ادامه فعالیت را ISC انجام دهد چراکه این پایگاه از شاخص های معتبری استفاده کرده است.

وزیر علوم درخصوص مرکز منطقه ای تاکید کرد: راه اندازی و توسعه طرح شناساگر اشیاء دیجیتالی (DOR) با هدف نظم دهی و برنامه ریزی جهت افزایش هدفمند میزان پیدایی مقالات نشریات رتبه‏ دار در سطح وب با محوریت مرکز منطقه ای قابل انجام است.

دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در معرفی فرآورده های مرکز منطقه ای و ISC گفت: توجه به کیفیت تولیدات علمی بمنظور ارتقای جایگاه این پایگاه بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: بر همین اساس، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای نمایه سازی مجلات برتر سامانه سطح بندی نشریات را ایجاد شده است و تاکنون حدود ۲۵ درصد از نشریات فاقد شرایط لازم از لیست مجلات حذف شده است.

دهقانی افزود: بر اساس سیاستهای کلان علم و فناوری، تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش‌های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها بویژه جهان اسلام از فعالیت های ارزشمندی است که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در حال انجام است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) اظهار داشت: تبدیل مرکز منطقه ای به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور با هدف نظام‏مند ساختن هزینه های کشور در رابطه با تامین و خرید پایگاه های اطلاعاتی یکی از پتانسیل هایی است که این مرکز می تواند آنرا انجام دهد.

دهقانی ادامه داد: ایجاد و توسعه پایگاه فناوری و طرح های پژوهشی کاربردی با هدف نظام مند ساختن و کسب آمار دقیق از وضعیت ارتباط دانشگاه ها با بخش های صنعتی و سایر نهادها در جهت کمک به سیاست گذاری های کلان وزارتخانه ای از جمله ماموریت هایی است که این مرکز می تواند آن را عملیاتی کند.

حمایت از ارتقای کیفیت و اعتبار بین المللی مجلات علمی کشور، ارتقای جایگاه مرکز منطقه ای و  ISC و تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها به ویژه جهان اسلام از دیگر پیشنهاداتی بود که مورد استقبال دکتر فرهادی قرار گرفت.

کد N1227110

وبگردی