آفتاب
پازوکی در گفتگو با ایلنا :

پلیس مخفی، سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاری خارجی نیست

پلیس مخفی، سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاری خارجی نیست

مهدی پازوکی گفت: این موضوع که نیروی انتظامی مامور مخفی در خیابان ها داشته باشد سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری خارجی نیست این در حالی است که اگر سرمایه گذاری صورت گیرد اشتغال، درآمد و ثبات اقتصادی بوجود خواهد آمد.

مهدی پازوکی‌ در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چگونگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: سرمایه گذار خارجی جایی می رود که فضای کسب و کار مناسب باشد و فضای کسب و کار هم دارای شاخصه‌هایی است. برای سرمایه گذاری ابتدا باید فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاران داخلی مهیا شود.

وی با بیان اینکه سه رکن اصلی در سرمایه‌گذاری خارجی باید مد نظر قرار گیرد، گفت: ایجاد شفافیت در اقتصاد بسیار مهم است در شرایط فعلی اقتصاد ایران داشتن شفافیت از نان شب واجب تر است. با افزایش درآمدهای نفتی و شکل‌گیری گروه‌های رانتی در ایران، طبقه‌ای شکل گرفت که فاقد دغدغه توسعه در ایران است و به شدت طرفدار محدودیت در اقتصاد و تداوم تحریم‌ها است. این گروه مروجان اقتصاد زیرزمینی هستند، این در حالی است که یکی از وظایف دولت‌های توسعه‌‌گرا ایجاد شفافیت در اقتصاد است.

پازوکی در ادامه به رکن دوم برای سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: ایجاد رقابت در اقتصاد زمینه را برای رقابتی شدن فعالیت‌های اقتصادی برای بخش خصوصی داخلی فراهم می کند.  هر مسئله‌ای که برای غیررقابتی شدن در اقتصاد ایجاد شود، موجب رانت می شود .

این اقتصاددان گفت: مسئله دیگر از بین بردن انحصار است ، برای سرمایه‌گذاری تولیدی در ایران باید با هرگونه انحصار مقابله شود ، این انحصار می‌تواند دولتی و یا خصوصی باشد.

پازوکی با بیان اینکه قوه قضاییه نقش تعیین کننده ای در میزان سرمایه گذاری ها دارد افزود: در شرایط کنونی باید سعی شود تا هزینه ها کاسته شود این در حالی است که هزینه مبادله در ایران به شدت بالاست .

وی با بیان اینکه شفافیت اطلاعات در کشور وجود ندارد گفت: اطلاعات برای یک گروه خاص است که این موضوع مانع رقابت در اقتصاد می شود و فضا را نیز ناامن می کند این در حالی است که ایجاد امنیت در افزایش سرمایه گذاری ها بسیار مهم است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مجموعه سه قوه و حکومت باید برای امنیت در فضای کسب و کار تلاش کنند و میزان ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند .

وی با اشاره به سرمایه گذاری ها در کشور سوئیس و امنیت در این کشور افزود: چرا سوئیس به عنوان صندوقی امن برای نگهداری سرمایه افراد پولدار جهان شناخته می شود؟

این اقتصاددان در ادامه به دو کشور کره شمالی و جنوبی در شرق آسیا اشاره کرد و افزود: در سیستم حکومتی توتالیتر مانند کره شمالی به دلیل عدم ارتباط با جهان همه چیز محدود و بسته است و تنها به فکر ساخت بمب اتم هستند و هیچ سرمایه گذارخارجی هم برای سرمایه گذاری در این کشور تمایل ندارد اما در مقابل کره جنوبی امروز جزء 15 اقتصاد برتر جهان محسوب می شود وتولید ناخالص داخلی در این کشور 1020 میلیارد دلار است این در حالی است که  تولید ناخالص داخلی در کره شمالی تنها 50 میلیارد دلار است و تنها فرق این دو کشور سیستم حکمرانی آنها است .

پازوکی با اشاره به برجام گفت: قرار نیست با برجام کل مشکلات اقتصادی ایران حل شود ، برجام تنها تحریم ها هسته ای را هدف گرفته است نه موضوعی فراتر ، اما اینکه شرایط به گونه ای شود تا مملکت به درستی اداره شود و از حقوق شهروندان دفاع شود و ثبات در کشور بوجود اید موضوعی است که دولت باید به آن توجه کند.

وی افزود: بخش خصوصی خودشان راه سرمایه گذاری را می دانند اما مشکل اینجاست که چرا پس از 35 سال از گذشت انقلاب هنوز کمپانی‌هایی نظیر  "ال جی" ، "سامسونگ"، "هیوندا "و "کیا موتور" در ایران شکل نگرفته است؟ چرا با وجود اینکه شرکتهای بزرگی نظیر "ایران خودرو" ، "توشیبا" و "پارس الکتریک" را داشتیم امروز نتوانستیم چنین شرکتهایی را تاسیس کنیم؟ این در حالی است که کره جنوبی امروز سومین کشور صنعتی شناخته می شود و "هیوندا "بازارهای منطقه‌ای و خاورمیانه را از آن خود کرده است.

پازوکی با بیان اینکه باید سعی شود تا سرمایه های ملی در ایران به درستی هدایت شوند گفت: هم اکنون نهادهای عمومی غیردولتی به شدت بزرگ شده اند و فاقد سرمایه گذاری مشترک هستند از جمله آنها شرکتهای وابسته به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هستند که نه خصوصی هستند و نه دولتی ، اما ویژگی اقتصاد خصوصی را دارند این در حالی است که بسیاری از این شرکتها سودآوری لازم را ندارند و اگر سرمایه اینها در بخش خصوصی بود کارایی بالاتری داشتند.

وی با بیان اینکه قدرت سیاسی باید انتخاب کند که خواستار توسعه و پیشرفت است یا نه گفت: این موضوع که نیروی انتظامی مامور مخفی در خیابان‌ها داشته باشد سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری خارجی نیست. این در حالی است که اگر سرمایه گذاری صورت گیرد اشتغال، درآمد و ثبات اقتصادی را با خود به همراه دارد.

کد N1227040

وبگردی