آفتاب

پيروز مجتهدزاده: توانمندي موشكي ايران براي دفاع از ملت بسيار مهم و راهبردي است

پيروز مجتهدزاده: توانمندي موشكي ايران براي دفاع از ملت بسيار مهم و راهبردي است

بندرعباس- ايرنا- استاد ژئوپليتيك دانشگاه تربيت مدرس و كارشناس مسائل بين الملل گفت: برتري موشكي و توانمندي‌هاي جديد كشورمان در اين حوزه براي ايجاد اقتدار و تداوم قدرت در منطقه و جهان و براي دفاع از ملت‌مان بسيار مهم و راهبردي است .

به گزارش خبرنگار ايرنا، پيروز مجتهدزاده جمعه شب در گردهمايي علمي خليج فارس در جزيره هرمز اظهار داشت: توان موشكي سبب ايجاد قدرت سياسي شده و به ديپلمات‌هاي ما توان بالاتري در مواجهه با طرف‌هاي مقابل مي‌بخشد و بايد از اين ظرفيت در زمينه مديريت سياسي در كشور استفاده كنيم.
مجتهدزاده از ساقط شدن بمب افكن روسي توسط تركيه به عنوان اقدام نظامي ياد كرد و گفت: حاصل اين اقدام تركيه منجر به نابودي بمب افكن روسي شد اما جنگ و درگيري نظامي ميان دو كشور رخ نداد چون دو طرف با مديريت سياسي اين عرصه مانع بروز چنين درگيري شدند.
اين مورخ و كارشناس مسائل سياسي تصريح كرد: اما پس از اين اقدام تركيه، روسيه با قدرت اقتصادي خويش به كمك عرصه سياسي‌اش آمد و تركيه را تحريم كرد.
مجتهدزاده بيان داشت: قدرت‌ها و قابليت‌هاي سياسي به كمك يكديگر در مقاطع زماني گوناگون نياز دارند و ما نيز بايد اين شيوه را در درون خود تقويت كنيم و از برتري‌ها و توان خويش در عرصه‌ هاي گوناگون بهره ببريم.
اين استاد دانشگاه مديريت سياسي را لازمه استفاده از موقعيت‌ها و برتري‌هاي جغرافيايي دانست و گفت: در عرصه سياسي بايد با رفتار كارشناسي و استفاده از تجربيات گذشته اقدام كرد تا منافع ملي تامين و قدرت منطقه‌اي ما حفظ شود.
مجتهدزاده به اهميت خليج فارس در تاريخ، هويت و فرهنگ ملت ايران اشاره كرد و افزود: گراميداشت روز ملي خليج فارس و برگزاري مراسم هاي در خورشان اين روز و راه‌اندازي بنياد ملي خليج فارس از جمله كارهايي است كه بايد با جديت بيشتري پيگيري شود.
روز 10 ارديبهشت در ايران روز ملي خليج فارس نام گرفته كه سالروز اخراج پرتغالي‌ها از تنگه هرمز و خليج فارس است.
21 آوريل سال 1622 نيروهاي نظامي ايران به رهبري امامقلي خان فتح هرمز (1622) را با موفقيت انجام داد و جزيره را از بزرگترين امپراتور قرن باز پس گرفت و جايگاه خود را در جهان در فهرست قدرت هاي قرن شانزدهم ثبت كرد.
آلبوكرك (پرتغالي) اعتقاد داشت هر كشوري كه سه نقطه مالاگا، عدن و هرمز را در اختيار داشته باشد بر تجارت دنيا حاكم خواهد بود.
سپاه ايران نه تنها جزيره هرمز را آزاد كرد بلكه اين جنگ مقدمه اي شد كه پرتغالي‌ها تا مومباسا در كنيا عقب‌نشيني كنند و اين شكست، شكست‌هاي پي در پي پرتغال در شرق آفريقا را به دنبال داشت.
ايران تا سال 1820 پرچمدار تمام خليج فارس و درياي عمان و بحر فارس (مكران) شد و انگليسي ها نيز به قدرت ايران اعتراف كرده و ايران را تنها رقيب قدرتمند عثماني‌ها مي‌دانستند.
عهدنامه مجمل 1809 و عهدنامه مفصل 1812 نيز حاكميت ايران را بر كل خليج فارس به رسميت شناخته است.
برتري و حاكميت مطلق ايران بر خليج فارس در دوران هشت سال جنگ ايران و عراق به اوج رسيد و هم اكنون نيز ايران نه تنها سيادت خود بر اين پهنه آبي را حفظ كرده، بلكه هم اكنون با اعزام ناوگروه هاي مختلف به شمال اقيانوس هند و خليج عدن و تنگه باب المندب، به جايگاه تثبيت شده اي در تامين امنيت دريايي در ابعاد بين المللي دست يافته است.
امسال ششمين جشنواره بين المللي فرهنگي – هنري خليج فارس از روز هشتم ارديبهشت در بندرعباس و جزيره هرمز آغاز شده و مراسم پاياني آن جمعه شب با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بندرعباس برگزار شد.
7198/ 6048
کد N1226940

وبگردی