آفتاب

گاردین: تونی بلر برای یك شركت نفتی سعودی دلالی می كرده است

گاردین: تونی بلر برای یك شركت نفتی سعودی دلالی می كرده است

لندن - ایرنا - روزنامه گاردین در گزارشی از دلالی پنهان تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در سال 2010 برای یك شركت سعودی جهت حضور در بازار چین پرده برداشت.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در این گزارش امروز منتشر شد، نوشت: شماری از اسناد مشاهده شده از سوی گاردین نشان می دهد كه چگونه تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس توانسته در سال 2010 با لابی در میان شخصیت های با نفوذ سیاسی چینی آنها را به شركت نفتی «پتروسعودی» كه پیشتر در آن كار می كرده است، معرفی كند.
این روزنامه افزود: ایمیل های بدست آمده حاكی است كه بلر از تابستان سال 2010 میلادی تلاش كرد تا برای شركت «پتروسعودی» - تحت مالكیت مشترك «شاهزاده تركی بن عبدالله» فرزند پادشاه فقید عربستان - لابی كند.
گاردین ادامه داد: در نوامبر سال 2010 شركت نفتی «پتروسعودی» قراردادی را با انجمن تونی بلر (شركت اختصاصی تونی بلر) امضا كرد كه بر اساس آن بلر ملاقات این شركت را با مقامات بلند پایه چینی فراهم آورد. بر اساس متن این قرارداد، این شركت عربستانی مجاز به فاش كردن این همكاری نبوده است ضمن آنكه پذیرفت ماهیانه 41 هزار پوند و به ازاء هر معامله 2 درصدش را به تونی بلر بپردازد.
به گفته گاردین، تنها در بازه زمانی سپتامبر 2010 تا فوریه 2011 (شش ماه) شركت «پتروسعودی» بالغ بر 382 هزار دلار به تونی بلر پرداخت كرده است.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد: وی در اواخر سال 2010 موفق شد كه ملاقات رئیس شركت ملی نفت چین و شركت «پتروسعودی» را در عربستان فراهم آورد. به دنبال این اتفاق شركت «پتروسعودی»، از بلر خواست تا علاوه بر این ملاقات امكان حصول توافق های تجاری را نیز مهیا سازد.
به نوشته این روزنامه، اما در دیگر ایمیل های بدست از این شركت نفتی، به نگرانی ها درباره حضور بلر در این معامله و پی گیری حضور وی در این بین از سوی « اداره نظارت برعملكرد مالی» انگلیس اشاره شده است.
گاردین افزود: در این ایمیل ها آورده شده است: افرادی در « اداره نظارت برعملكرد مالی» انگلیس به دنبال رد پای اقای بلر می گردند؛ لذا انجمن تونی بلر (شركت تونی بلر) تنها می تواند در تسهیل معامله كمك می كند اما نمی تواند اثری در اوراق معامله به جای بگذارد.
گاردین نوشت: بر اساس رویه قانونی تونی بلر حق ندارد كه معامله ای را تسهیل، مدیریت و یا در خصوص آن اظهار نظر كند.
این روزنامه انگلیسی افزود: با این حال همكاری بلر و شركت سعودی برای طرفین منافع مشتركی را به همراه داشت. پتروسعودی به بلر پیشنهاد دسترسی و ملاقات با خاندان آل سعود از جمله پادشاه را داد؛ در همین حال شركت تونی بلر نیز «پتروسعودی» را به صرف نهار با آلن دانكن كه در آن زمان معاون وزیر دارایی در امور توسعه بین الملل بود فراهم ساخت.
این روزنامه افزود: یك سخنگوی تونی بلر می گوید، او در این معامله فقط طرفین را به یكدیگر معرفی كرده و نقش دیگر نداشته است.
گاردین به نقل از وی افزود: تونی بلر برای مدت كوتاهی برای (دفتر لندن) شركت بین المللی پتروسعودی كار كرده اما این همكاری هیچ ربطی به خاورمیانه ندارد.
این روزنامه ادامه داد: سخنگوی نخست وزیر پیشین انگلیس می گوید كه تونی بلر ملاقاتی را میان مقامات پتروسعودی و مقامات ارشد انگلیسی فراهم نكرده است.
گاردین نوشت: افشا شدن نقش بلر در این معامله می تواند برای وی دردسر ساز بشود. وی پس از آنكه دوران نخست وزیری اش پایان یافت، فعالیت اقتصادی گسترده ای از طریق شركتش در امارات متحده عربی، قزاقستان و آمریكا انجام می دهد بطوریكه دارایی های وی و خانواده اش 60 میلیون پوند برآورد می شود.
به نوشته این روزنامه، تونی بلر درحال حاضر مالك 10 خانه و 27 واحد آپارتمان است.
اروپام**5**ن**1552
کد N1226789

وبگردی