آفتاب

از جام جهانی 2022 تا طرح‌های کیش را برای ورزش و تفریح

از جام جهانی 2022 تا طرح‌های کیش را برای ورزش و تفریح

علی اصغر مونسان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید این جزیره برای جام جهانی 2022 برنامه های ویژه ای دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش: استارت کیش برای تبدیل شدن به جزیره ای تفریحی با امکاناتی مدرن. این اتفاقی است که بعداز تقریبا یک دهه خمودگی، در جزیره زیبای ایرانی خلیج فارس آغاز شده است. علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، در بازدیدش از موسسه خبر، در کافه خبر نکاتی را مطرح کرده که خواندن شان آینده این جزیره زیبا را تبدیل به سرزمینی رویایی در ذهن ایرانی ها بدل می کند . او از سهمی می گوید که کیش می خواهد از بازی های جام جهانی 2022 داشته باشد و از برنامه هایی که توریست ها را به کیش می کشاند و جزیره زیبای مان را بدل به قطب گردشگری در خلیج فارس می کند.

*قطعا شما و دوستانتان به دنبال این هستید که با توجه به نزدیکی با قطر و مزایای دیگریکه دارد و ارزانتر از جاهای دیگر است و تیم های قوی که ما داریم، آیا در اهداف بلند مدت کیش هست که برای استفاده از آن رخداد بزرگ برنامه ریزی کرده باشد؟

جزیره کیش در حوزه ورزش از امکانات خوبی برخوردار است و از سال های گذشته زمینه خوبی برای تمام رشته های ورزشی درکیش فراهم شده است. با توجه به اینکه درخصوص حفظ و نگهداری از این امکانات غفلت صورت گرفته بود واز سویی در راستای اهداف عالی سازمان منطقه آزاد کیش که گردشگری و تجارت است توسعه گردشگری ورزشی نیز همانند شاخه های دیگری گردشگری مانند سلامت، فرهنگی، تفریحی همواره مد نظر مابوده است و به صورت جدی به آن پرداختیم.

تاسیسات و امکانات و زمین هایمان را یک بازسازی کامل انجام دادیم و حوزه ورزش با برون رفتاز خمودگی نشاط و رونقی دوباره را تجربه کرد. برگزاری اردوهای تیم های ملی و اشگاهی در رشته های مختلف٫ میزبانی از مسابقات مختلف داخلی و بین المللی و ترغیب شهروندان به حضور در فعالیت های ورزشی شاهدی براین ادعاست.

*بهره گیری از حضور مدیران ورزشی کارآزموده در راس و بدنه معاونت ورزش سازمان از عوامل موثر براین رشد و توسعه بود.

درحوزه جذب توریست ورزشی نیازمند یک فضای خوب بین المللی در نگاه کلان هستیم. لازمه این موضوع فراهم شدن زمینه های مناسب بین المللی است که از عهده جزیره کیش به تنهایی خارج بوده و به سیاست های کلی کشور مربوط است. درحقیقت این امر دارای مولفه های متعددی است که باید کشوری بررسی شود. البته دراین زمینه اقداماتی انجام داده ایم که از آن جمله برگزاری تور جهانی والیبال ساحلی به میزبانی جزیره کیش بود.

 

*دراین ورزش های همگانی به رویدادهای جذاب ورزشی که مردم را درگیر کند فکر می کنید؟

این موضوع تاکید دائمی بنده با مسئولان ورزش کیش است.

*مثلامسابقه ملی ماهیگیری و ...

برگزاری رویدادهای ورزشی برای ساکنان جزیره کیش هم درحوزه گردشگری وهم درحوزه ورزش همواره از دغدغه های ما بوده و برنامه های خوبی هم دراین زمینه برگزار شده است. سال 94 درجزیره کیش 117 مسابقه وهمایش همگانی برگزار شد که بدون توضیح٫ این آمار خود نشان دهنده توجه ویژه به سلامتی ونشاط شهروندان است. مسابقات بادبادک ها٫رالی خانواده ٫ پیاده روی ٫ دوچرخه سواری٫ اسکیت و اسکوتر٫ پرتاب دارت و ورزش های تفریحی خانوادگی از جمله این برنامه هاست. درحوزه گردشگری هم برگزاری مسابقاتی مانند رقابت های اتومبیلرانی در رشته های مختلف یکی از بخش های جذاب برای شهروندان وگردشگران است.

توسعه ورزش کیش از دیگاه ما هم باید به صورت ملی و بین المللی وهم به صورت داخلی با ترغیب خانواده ها به فعالیت های ورزشی و پرورش استعدادهای بومی انجام گیرد واین از موارد مورد تاکید بنده از ابتدای فعالیتم درجزیره کیش بوده است.افزایش نشاط عمومی ٫ باعث ارتقاء کمی وکیفی همه امور جامعه می شود. البته نه تنها در ورزش در هنر هم به دوستان به خصوص در شش ماه دوم سال سعی کردیم ضمن افزایش برنامه ها روندی جدید را طی کنیم. این گونه که با انتقال برنامه هاواستفاده از هنرنمایی هنرمندان درسطح شهر فضای شادی ونشاط را به خیابانها آوردیم.

*مشکل کنسرت که ندارید؟

نه.

*قبلاجشنواره فیلم کیش با هزینه های بالایی برگزار شد ولی این اتفاق دیگر رخ نداد.

امسال برنامه فیلم کوتاه موج را با شرکت 1300 اثر برگزار کردیم وبا توجه به رضایتمندی ایجاد شده  سال آینده این جشنواره فاخرتر برگزارمی شود. این حجم استقبال فراتر از انتظارات ما بود که نشان می دهد درزمینه های هنری نیز هنرمندان توجه ویژه ای به برنامه های جزیره کیش دارند.

*جشنواره سینمایی بین المللی چطور؟ چون فضای شما برای فیلم سازهای خارجی بازتر است.

درحوزه سینما  در جزیره کیش زیرساختی مهیا نبود وتنها سینمای کیش هم  در دوسال گذشته بازسازی و راه اندازی شد . در ابتدای راه اندازی مجدد این سینما بسیاری اذعان داشتند درکیش سینما مورد استقبال عموم نیست درحالیکه بعد از بازگشایی در سانس های مختلف دراین سینما با استقبال خوب شهروندان مواجه شدیم.

*این به این دلیل است که اکران فیلم های جهانی در آن اتفاق نمی افتد. مثلا اگر الان باتوجه به رفع تحریم ها امکانی باشد که فیلم سوپرمن همزمان با همه جای دنیا در کیش اکران شود شاید خیلی از گردشگرهای داخلی برای دیدن این فیلم به کیش بیایند.

علاوه برمهیا نبودن زیرساخت ها ٫ عدم نمایش فیلم های روز کشور همزمان با نمایش سراسری هم از دیگر دلایل بی رغبتی شهروندان درحوزه سینما بود .. در سال 92 مسابقات بین المللی تئاتر فجر را در کیش برگزارکردیم. یعنی اولین انفجار هنری را در کیش انجام دادیم. حضور هنرمندان کشور درکیش انگیزه ای شد برای آغاز فعالیت هنرمندان جزیره. در همان سال همزمان با جشنواره فجر برای اولین بار در کیش فیلم های فجر را اکران کردیم و با این حرکت هنر سینما درکیش زنده شد. درسال های گذشته به فعالیت های هنری با رویکرد اقتصادی توجه نمی شد درحال حاضر نمایش فیلم های روز کشور درکیش برای سینما لبخند درآمد زایی هم به همراهدارد.

*شایدشما آنجا یک پردیس سینمایی کم دارید.

ساخت یک فرهنگسرای بزرگ با امکانات کامل دررشته های هنری نوید ما به شهروندان وهنرمندان کیش است که هم اکنون درمرحله اجراست وامیدواریم تا آبان ماه به اتمام برسد. خبرویژه دیگر هم این است که ساخت بزرگترین پروژه فرهنگی کشور امسال درکیش آغاز می شود.

*شامل چه مجموعه هایی؟

پیش بینی فضا برای تمام رشته های فرهنگی در آن انجام شده است. سالن کنسرت استاندارد طراحی شده برای این مجموعه ظرفیت  2800 نفررا داراست در حالیکه بزرگترین سالن کنسرت ما درکشور سالن 1800نفره است. سالن 600نفره تئاتر ٫ دو یا سه بلک باکس، دو سالن سینما و سالن همایش های 700نفره از جمله امکانات این مجموعه  است که با زیربنای 44 هزار متر مربع بزرگترین پروژه فرهنگی کشور است که نمای سازه درغرب جزیره یک ستاره دریایی در یک دریاچه است.

*برای غرب کیش خیلی برنامه دارید؟

بله.توسعه متوازن کیش از ابتدا جزو سیاست های مابوده است.با اقدامات انجام شده در حال حاضر تعداد متقاضیان سرمایه گذاری در غرب جزیره بسیار بالا رفته و شاید مجوزه ای بسیاری از هتل ها درغرب کیش بعد از دوران مدیریتی ما عملی شود.

*کیش آکوآ پارک و مجموعه تفریحی ندارد برای این برنامه ای دارید؟

جزیره کیش از نظر شهر سازی ٫ پاکیزگی و ظرفیت ها شرایط بسیار بهتری از دبی دارد البته به دلیل مسائل فرهنگی نحوه میزبانی ما از گردشگران متفاوتاست اما ما هنوز درجزیره کیش فضاهای تفریحی کم داریم . این جزیره نیاز دارد برای پایداری گردشگرانش هرساله تفریحات جدید به گردشگران معرفی کند. در دوسال گذشته رویکرد ما پذیرش پروژه هایی بوده که جاذبه ای جدید برای کیش محسوب شوند این  امر باعث شد با افزایش جاذبه ها  و قطور شدن کتابچه های راهنمای گردشگران امسال شاهد افزایش رضایتمندی از تنوع امکانات تفریحیباشیم.

پارک آبی در حال ساخت کیش بزرگترین پارک آبی خاورمیانه است. از لحاظ متراژ و تعداد تمهایی که دارد. این مجموعه یک تم پارک با 15بازی آبی است که بدلیل مشکلاتی که برای سرمایه گذار آن پیش آمده افتتاح پروژه به تعویق افتاد در حالیکه پیشرفت فیزیکی آن روی90درصد است. دو بانجی جامپینگ که یکی راه افتاده و یکی در حال راه اندازی است ازدیگر تفریحات اضافه شده به کیش است. تنوع بازی های آبی هم درنوروز امسال افزایش یافت وهمچنان افزایش می یابد. برای اولین بار بعد از انقلاب توسعه یک جزیره دیگراتفاق افتاد. الحاق هندورابی به پتانسیل های گردشگری کیش با اقدامات انجام شده کمک می کند کیش از حالت بسته بودن خارج شود و گردشگر می تواند سفرهای دریایی را هم تجربه کند. در هندورابی چند اکوپارک و یک تم پارک بزرگ داریم.  25درصد جزیره هندورابی را درگیر توسعه کردیم، درسه درصد آن ساخت و ساز می شود و بقیه جزیره کلا اکوپارک و تم پارک می شود. پیش بینیشده دراین جزیره گردشگری اجرایی شود. تفریحات دریایی نیز به صورت ویژه برای اینجزیره طراحی شده است.

*فرودگاه آن ظرفیت دارد؟

فرودگاه هندورابی درنوروز امسال آماده بهره برداری وتردد هواپیما است. حدود 80 درصد عملیات ساخت اسکله آن به اتمام رسیده ٫ دوهتل دراین جزیره ساخته شده که هتل چادری یکی ازجذابیت های تفریحی این جزیره است. منطقه آزاد کیش دارای سه جزیره الحاقی است که پیش بینی شده تمامی پروازها به جزایر هندورابی٫ فارورکوچک وفارور بزرگ ازطریق فرودگاه بین المللی کیش انجام شود. پروازهای هندورابی با هواپیماهای سبک ونیمه سبک با ظرفیت 40-تا 50 نفره است.

 

کد N1225920

وبگردی