آفتاب
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري:

سهم شركت‌ هاي دانش ‌بنيان از توليد ناخالص ملي افزايش يابد

سهم شركت‌ هاي دانش ‌بنيان از توليد ناخالص ملي افزايش يابد

تهران- ايرنا- معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت: سهم شركت هاي دانش بنيان از توليد ناخالص ملي (GDP) كشور در جايگاه مناسبي نيست و بايد افزايش يابد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از معاونت علمي و فناوري رييس جمهوري، 'سورنا ستاري' در برنامه دورهمي برنامه نويسان موبايل (پنجشنبه بازار) افزود: تا زماني كه سهم شركت هاي دانش بنيان از توليدناخالص ملي كشور (GDP) كم باشد، نمي توانيم در اين حوزه پيشرفت كنيم و باز هم نفت و خام فروشي منابع زيرزميني حرف اول را در اقتصاد كشور خواهد زد.

**120 هزار ميليارد ريال درآمد شركت هاي دانش بنيان
وي افزود: در حال حاضر دو هزار و 300 شركت دانش بنيان در كشور مشغول به كار هستند كه بيش از 120 هزار ميليارد ريال درآمد اين شركت ها است اما همچنان ازنظر تعداد شركت هاي دانش بنيان با نقطه ايده آل ها فاصله داريم.
ستاري با اشاره به اينكه كار دولتي سم مهلكي براي توانمندسازي جوانان است، تصريح كرد: كار دولتي توانمندي، تفكر، ‌مغز و خلاقيت جوانان را از بين مي برد.
رييس بنياد ملي نخبگان بيان كرد: پول دولتي، جوانان و شركت ها را به گونه اي عادت مي دهد كه آن ها تصور مي كنند بدون پول و كمك دولت از بين خواهند رفت و همين موضوع توانمندي و نوآوري آنها را كاهش مي دهد.
وي افزود: اگر جوانان ايراني به توانمندي خود ايمان داشته باشن،د مي توانند دنيا را تكان دهند ولي اين احساس در استخدام دولتي بودن ايجاد نمي شود.
ستاري با اشاره به توانمندي جوانان فعال در كافه بازار گفت: همين كه شما با تفكر خود و با اتكا به توانمندي هايي كه داريد فعاليت مي كنيد يك موهبت بزرگ است زيرا هم مي توانيد نوآوري داشته و هم از فضاي نامناسب كار استخدام دولتي بي نياز باشيد.

** جوانان همراه با درس خواندن بايد خلاقيت داشته باشند
وي با بيان اين كه جوانان بايد به اين نتيجه برسند كه با درس خواندن مي توانند خلاقيت داشته باشند گفت: مي توانيم به جوانان آموزش دهيم كه بعد از تحصيل خود بايد نوآوري و خلاقيت داشته باشند و بدون اتكا به دولت و پول آن، در حوزه هاي علمي، اجتماعي، فرهنگي فعاليت كنند.
ستاري بيان كرد: تا زماني كه پايه اقتصادي كشور برمبناي نفت و منابع زير زميني باشد نمي توانيم توسعه مناسبي در حوزه علم و فناوري داشته باشيم.

** مهمترين مشكل در عرصه اقتصاد دانش بنيان، ضعف فرهنگي است
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري با اشاره به سختي هاي پيش روي معاونت علمي براي نهادينه كردن ترويج و فرهنگ اقتصاد دانش بنيان در كشور اظهار كرد: مهمترين مشكل ما در حوزه اقتصاد دانش بنيان، ضعف فرهنگي است به اين معني كه در دولت و جامعه، تفكرات منسوخي وجود دارد كه با نسل امروز و تفكرات آنها همخواني ندارد.
وي افزود: وجود 30 ميليون جوان و پنج ميليون دانشجو در كشور يك فرصت است نه تهديد كه مي توانيم از اين فرصت براي كارآفريني و اشتغالزايي استفاده كنيم.

** دخالت در كار بخش خصوصي را كمتر مي كنيم
ستاري با اشاره به خدمات معاونت علمي به شركت هاي دانش بنيان گفت: گرچه معاونت علمي خدمات كوچك و بزرگي به شركت هاي دانش بنيان ارائه مي كند اما ترجيح مي دهيم تا جايي كه ممكن است دخالت دولت در كار بخش خصوصي را كمتر كنيم.
وي اصلاح زيست بوم كارآفريني را مهمترين كار جوانان دانست و گفت: دولت و جوانان بايد دست به دست هم دهند و به كمك يكديگر اكوسيستم كارآفريني در كشور را اصلاح كنند.
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت: توسعه شتاب دهنده ها، اصلاح محيط كسب و كار و ايجاد معافيت هاي مالياتي و گمركي و ايجاد تسهيلات سربازي براي فارغ التحصيلان دانشگاه هاي برتر از جمله راهكارهايي است كه مي تواند به تحقق اقتصاد دانش بنيان كمك كند.

** معاونت علمي تلاش مي كند بخش خصوصي را به جايگاه مناسب برساند
وي با بيان اينكه در اقتصاد دانش بنيان به كارآفرين بعنوان يك فرد محترم نگاه مي شود، ادامه داد: در اين ميان بخش خصوصي نيز جايگاه اصلي را دارد. بنابراين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز تلاش مي كند بخش خصوصي را به جايگاه مناسب خود برساند.
علمي (1) ** 1201 **2017
کد N1224010

وبگردی