آفتاب

نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق در محلات گشايش يافت

نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق در محلات گشايش يافت

خمين - ايرنا - نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق روز چهارشنبه با حضور قائم مقام معاونت ترويج و آموزش جهاد كشاورزي و جمعي از مسئولان استان مركزي در پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي محلات گشايش يافت.

رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي در حاشيه آئين گشايش اين نمايشگاه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: اين نمايشگاه در فضايي به وسعت يك هزار متر مربع بر پا شده است.
پژمان آزادي افزود: در اين نمايشگاه 58 گونه جديد گل هاي زنبق اصلاح شده در رنگ هاي مختلف در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
وي ادامه داد: گونه هاي جديد گل هاي زنبق حاصل دستاورد پژوهشي پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات است كه به شيوه دو رگ گيري و اصلاح نژاد توليد شده اند.
آزادي افزود: محققان بخش به نژادي پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي محلات با استفاده از شيوه دو رگ گيري 23 رقم گل زنبق بومي را به 58 رقم جديد اصلاح نژاد كردند.
وي اظهاركرد: محققان اين شهرستان بعد از سه سال كار پژوهشي در سال گذشته به اين رقم هاي جديد دست يافتند.
رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي ادامه داد: پرورش آسان، سازگاري با محيط، مقاومت بالا به سرما و گرما، تنوع شكل و رنگ، موجب شده تا طراحان براي فضاي سبز نگاه ويژه اي به گل زنبق داشته باشند.
قائم مقام معاون آموزش و ترويج كشاورزي نيز در جريان گشايش اين نمايشگاه ملي گفت: تحول در افزايش توليد، بهبود درآمد و صادرات از گل و گياه زينتي، مستلزم انتقال يافته هاي تحقيقاتي به بهره برداران است.
محمدرضا شاه پسند افزود: تحقيقات علمي سطح بالا به ويژه در بخش گل و گياهان زينتي كشور انجام مي شود اما يافته هاي علمي آن ها به بهره برداران منتقل نمي شود .
وي بيان كرد: با ترويج يافته هاي علمي، تجاري سازي يافته ها و ارتقاي سطح علمي بهره برداران محصولات باكيفيت، متنوع و قابل رقابت در بازار داخلي و خارجي توليد مي شود.
وي گفت: اين جشنواره ملي به مدت يك هفته داير است.
شهرستان محلات بزرگترين شهرستان كشور از لحاظ سطح زير كشت و توليد گل و گياه زينتي است.
18 درصد از سطح زير كشت كشور، 12 درصد از توليد گل شاخه بريده، 80 درصد توليد گل هاي فصلي نشائي، 21 درصد از توليد درخت و درختچه هاي زينتي و 14 درصد از گياهان آپارتماني كشور در محلات توليد مي شود.
توليد 350 گونه مختلف گياهان زينتي، آپارتماني و فضاي سبز، محلات را به يكي از قطب هاي پرورش و تجارت گل و گياه تبديل كرده است.
پژوهشكده ملي تحقيقات گل و گياهان زينتي محلات شامل بخش هاي اصلاح، تكثير و پرورش، گياه پزشكي، تحقيقات خاك و آب، بيوتكنولوژي، عرضه، نگهداري و محيط هاي توليد، تحقيقات اقتصادي و بازاريابي در سال 1375 راه اندازي شده است.
7277/6199/6013/6012
کد N1223957

وبگردی