آفتاب
ديپلمات ارشد ايران در سئول اعلام كرد:

ظرفيت‌هاي همكاري ايران و كره جنوبي بالاست/اشتياق كره‌اي‌ها براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك

ظرفيت‌هاي همكاري ايران و كره جنوبي بالاست/اشتياق كره‌اي‌ها براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك

پكن - ايرنا - ديپلمات ارشد اقتصادي ايران در كره جنوبي اعلام كرد كه تهران و سئول به دليل داشتن پتانسيل‌ و ظرفيت‌هاي قابل توجه مي توانند سطح همكاريهاي اقتصادي خود را به بالاترين ميزان طي سالهاي اخير برسانند.

«علي لطفي» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بررسي وضعيت مبادلات تجاري و بازرگاني دو كشور در طول يك دهه گذشته به خوبي گوياي اين واقعيت است و با شرايط و اشتياق امروز كره اي ها مي توان بار ديگر شاهد توسعه مناسبات دو كشور در حوزه هاي مختلف اقتصادي بود.
كارشناس ارشد اقتصادي ايران در كره جنوبي ادامه داد: اوج روابط تجاري و بازرگاني دو كشور را در سال 2011 شاهد بوديم كه حجم مبادلات به بيش از 17 ميليارد دلار افزايش يافت و شركت هاي كره اي علاوه بر خريد نفت از ايران، در فازهاي 2، 3، 4، 5، 9 و 10 پارس جنوبي فعاليت داشتند و پالايشگاه كنگان نيز توسط شركتهاي كره اي ساخته شد.
وي اظهار داشت: شركت هاي كره اي در بخش پتروشيمي هم حضور موثري در كشورمان داشتند و پيمانكار EPC از جمله آنها است.
لطفي يادآور شد: سئول تاكيد كرده كه چنانچه شرايط حضور اين شركت ها بار ديگر در ايران فراهم شود آنان از حمايت همه جانبه دولت برخوردار خواهند شد و تمامي تلاش ها براي توسعه مناسبات بكار گرفته مي شود.
وي گفت كه البته كره اي ها براي شروع همكاريها، پيش قدم شده اند و بانك صادرات و واردات كره جنوبي معروف به «اگزيم بانك» و موسسه بيمه اين كشور با اجراي برجام، اعتباراتي را به منظور گسترش و توسعه همكاريهاي دو كشور اختصاص داده اند.
رايزن بازرگاني كشورمان در كره جنوبي همچنين گفت كه حضور شركت هاي مهندسي و ساختماني كره اي در بخش هاي مختلف اقتصادي ايران از جمله انرژي، هوشمند سازي شبكه برق و مديريت منابع آب با توجه به شرايط كنوني قطعي است و اسناد اين همكاريها در سفر پيش روي «پارك گئون هي» رئيس جمهوري اين كشور به تهران امضا خواهد شد.
وي برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در اسفند ماه سال گذشته در تهران را سرآغاز شروع همكاريهاي دو كشور دانست و يادآور شد، در اين نشست سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در فصل جديد همكاريها به طور كاملا شفاف به كره اي ها اعلام شده است.
لطفي تصريح كرد كه تامين اعتبار مالي در اجراي پروژه ها و انتقال تكنولوژي هاي پيشرفته به داخل كشور از نكات كليدي در موفقيت شركت هاي كره اي در بازار ايران خواهد بود و در صورت رعايت موارد ياد شده مي توانند به حضور در اين بازار پرسود اميدوار باشند.
وي در ادامه به نوسانات پيش آمده در حجم مبادلات تجاري ميان دو كشور طي سالهاي 2011 تا 2015 اشاره و نوسان پيش آمده در آن را ناشي از تحريم هاي ناعادلانه اي دانست كه كشورمان را درگير خود كرد.
بر اساس اعلام ديپلمات ارشد اقتصادي كشورمان در سئول، حجم مبادلات تجاري دو كشور طي سالهاي ياد شده به ترتيب 17 ميليارد، 14 ميليارد، 10 ميليارد، 8.7 ميليارد و 6.1 ميليارد دلار بوده است.
وي در ادامه سخنان خود به سفر سال گذشته ميلادي (2015) رئيس جمهوري كره جنوبي به چهار كشور خاورميانه اشاره كرد و گفت: وي در اين سفر بر اساس اخبار و گزارش هاي منتشر شده، مجموعه اي از قراردادها را به امضا رسانده اما قصد دارد قراردادهايي بزرگتر را در بخش هاي صنعتي، سازندگي، انرژي، مالي، بانكي و صنعتي و ساخت راه آهن، سدسازي و بيمارستاني در تهران امضا كند.
لطفي يادآور شد: در زمينه فن آوري اطلاع رساني نيز اعلام شده است كه صادرات كره به ايران افزايش مي يابد و همزمان كره اي ها گفته اند از اين پس واردات نفت و پتروشيمي از كشورمان را افزايش خواهند داد.
وي گفت: دولت كره تاكيد كرده است كه همكاري با ايران بايد قويتر از هر زماني باشد و اين كشور به دنبال تنوع همكاري و روابط مشاركتي تجاري و تقويت مناسبات با تهران است. شايد به همين خاطر است كه رسانه هاي كره اي از اين سفر به عنوان نقطه عطف در روابط دو كشور و از ايران به عنوان سرزمين فرصت ها نام مي برند.
كارشناس ارشد اقتصادي ايران در سئول در ادامه افزود: كره جنوبي نيك مي داند كه ايران چهارمين دارنده ذخاير بزرگ نفت و دومين دارنده ذخاير بزرگ گاز دنيا است؛ بنابر اين قصد دارد همانند گذشته، در پروژه هاي انرژي ايران مشاركت فعال داشته باشد.
او ادامه داد: دولت كره همچنين ارزيابي هايي نيز از بازار ايران با 80 ميليون نفر جمعيت به عمل آورده و اعلام كرده است كه قدرت خريد مردم در ايران بتدريج با اجراي كامل «برجام» افزايش خواهد يافت و بخش خصوصي در آينده در ايران پرقدرت تر از هر زماني خواهد بود.
«پارك گئون هي» رئيس جمهور كره جنوبي به دعوت دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري كشورمان سفر سه روزه خود را از 12 ارديبهشت ماه جاري به تهران آغاز مي كند.
براساس گزارش ها، در اين سفر اسناد مهمي در خصوص گسترش همكاريهاي دو كشور در زمينه هاي مختلف امضاء خواهد شد.
آساق**1597
کد N1222675

وبگردی