آفتاب

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره همه‌گیری تب زرد در آنگولا

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره همه‌گیری تب زرد در آنگولا

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) در میانه نگرانی درباره گسترش بیماری تب زرد به خارج از کشور آنگولا به مسافران به این کشور آفریقایی را ترغیب کرد که هشدارها را جدی بگیرند و واکسن بزنند.

به گزارش رویترز همه‌گیری این بیماری ویروسی منتقل‌شونده به‌وسیله پشه که از دسامبر ۲۰۱۵ در آنگولا آغاز شده است تا به حال باعث کشته شدن دست ۲۵۸ نفر شده است و حدود ۱۹۷۵ مورد مشکوک به ابتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند.

تب زرد به‌وسیله همان پشه‌هایی منتقل می‌شود که ویروس‌های زیکا و دنگی را منتقل می‌کنند، گرچه این بیماری بسیار وخیم‌تر است و میزان‌های مرگ‌ومیر ناشی از ان در موارد شدید که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، به ۷۵ درصد می‌رسد.

شیوع تب زرد در آنگولا از هم‌اکنون به کشورهای دیگر در آفریقا ازجمله جمهوری دموکراتیک کنگو گسترش یافته است و دست‌کم ۱۱ مسافر مبتلا به این بیماری از آنگولا وارد چین شده‌اند.

مارگرت چنِ، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «موارد تب زرد مربوط به این شیوع در سایر کشورهای آفریقا و آسیا شناسایی شده‌اند.»

او افزود: «ما به‌خصوص درباره نواحی بزرگ شهری نگران هستیم و قویاً مسافران به آنگولا را ترغیب می‌کنیم که خود را در برابر بیماری واکسینه کنند و تأییدیه معتبری دراین‌باره را همراه داشته باشند.»

اداره منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که ابتلای مسافران از آنگولا در چین (۱۱ مورد)، جمهوری دموکراتیک کنگو (۱۰ مورد شامل یک مورد در کینشازا، پایتخت این کشور) و کنیا (۲ مورد) گزارش شده است.

همچنین گفته شد که چهار مورد تب زرد در اوگاندا گزارش شده است، اما این بیماران سابقه مسافرت به آنگولا نداشته‌اند.

اداره منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت گفت: «این سازمان در حال همکاری با جمهوری دموکراتیک کنگو، نامیبیا و زامبیا برای تقویت مراقبت مرزی با آنگولا و تبادل اطلاعات برای جلوگیری و کاهش شیوع عفونت است.»

جک وودال کارشناس تب زرد که قبلاً با سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا کار کرده است، گفت که نگران است که این شیوع به‌سرعت در طول یک مسیر عمده ترانزیت کامیون از جمهوری دموکراتیک کنگو به کامپالا پایتخت اوگاندا گسترش یابد.

او گفت: «نظارت بر این راه تجاری باید تشدید شود و واکسیناسیون افرادی که در مجاورت آن زندگی می‌کنند، باید در اولویت قرار گیرد.»

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو هم گفت برنامه ملی واکسیناسیون در مقابل تب زرد که از ماه فوریه در آنگولا شروع شد تابه‌حال ۷ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است.

اما کارشناسان هشدار می‌دهند که ذخیره واکسن‌های تب زرد به علت شیوع فعلی تحت فشار قرار گرفته است و برخی خواستار آن شده‌اند که تغییری ریشه‌ای در راهبرد واکسیناسیون انجام شود و از یک دوز معمول استفاده شود تا افراد بیشتری را بتوان پوشش داد.

  • تب زرد در آنگولا جان ۲۲۵ نفر را گرفت
کد N1222437

وبگردی