آفتاب

شهروندان اشتوتگارت به تماشای معماری و هنر ایرانی نشستند

شهروندان اشتوتگارت به تماشای معماری و هنر ایرانی نشستند

نمایشگاه هنری «ایران: معماری و هنر» با حضور مسئولان «انستیتو روابط خارجی آلمان» مشهور به IFA ، رایزن فرهنگی ج اا و هنرمندان ایرانی شرکت کننده در این نمایشگاه در روز پنجشنبه 21 آوریل 2016 ( دوم اردیبهشت 95) در شهر اشتوتگارت آلمان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه «اورزلا زایلر- آلبرینگ» رئیس «انستیتو روابط خارجی»، «کلادیا روضه» مدیر بخش هنری وزارت علوم، تحقیقات و هنر ایالت بادن وورتنبرگ و «ایریس لنس» رئیس گالری «انستیتو روابط خارجی» به ترتیب سخنرانی کردند.

پروفسور «زایلر - آلبرینگ» در بخشی از سخنان افتتاحیه خود با اشاره به فضای جدید سیاسی میان ایران و غرب گفت: ایران سرزمینی با فرهنگ غنی چند هزار ساله از جمعیت هشتاد میلیون نفری برخوردار است که بخش اعظمی از آن در سنین جوانی و تحصیل کرده هستند.

او همچنین با ضرورت خواندن توسعه تعاملات فرهنگی با کشور ایران افزود: این مسئله می‌‏تواند در پیشبرد همکاریهای اقتصادی میان دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.

کلادیا روضه (مدیر بخش هنری وزارت علوم، تحقیقات و هنر ایالت بادن وورتنبرگ) با اشاره به سفرهای اخیر هیئت‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی ایالت «بادن وورتنبرگ» به مرکزیت شهر اشتوتگارت به ایران اظهار داشت: ایران کشوری با ثبات است که در حال حاضر نیازمند به بازسازی اقتصاد خود است و شرکت‌های آلمانی آمادگی خود را برای تامین نیازهای زیرساختاری ایران اعلام نموده‌اند.

او با اشاره به این نکته که در حال حاضر تنها در ایالت «بادن وورتنبرگ» حدود 800 دانشجوی ایران مشغول به تحصیل در مراکز آموزش عالی هستند، افزود: نسل جوان و تحصیلکرده ایران می‌تواند آینده درخشانی برای این کشور به ارمغان آورند.

نمایشگاه هنر ایران با عنوان «به گذشته آینده‌ای دوباره دهیم»، برگرفته از بینال معماری «ونیز» است که از معتبرترین دوسالانه‌های معماری جهان محسوب می‌شود. در نمایشگاه هنری «ایران: معماری و هنر» اشتوتگارت رشد و توسعه معماری ایران در سده بیست و یکم مورد بررسی قرار گرفته است. در این نمایشگاه ساختمان‌ها و بناهایی به نمایش گذاشته شده که نشان از فرآیند نوینی از تفسیر میراث تاریخی سرزمین ایران است.

این ساختار معماری آمیخته از نمادهای سنتی و ترکیبی است که به سه دوره مختلف رضا پهلوی (1925-1941)، محمدرضا پهلوی (1942-1979) و دوره پس از انقلاب اسلامی (1979 تا کنون) برمی‌گردد.

در بخش هنری نمایشگاه آثار سه هنرمند کشورمان به نمایش گذاشته شده است. دو ویدئو از «مهرانه آتشی»، چیدمان و کلاژهای هنری از «مونا حکیمی- شولر» و عکس‌های از «دادبه بصیر» در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  

کد N1221862

وبگردی