آفتاب
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی:

سلطه روابط دلالی قدرت نیروی کار را کاهش داده است

سلطه روابط دلالی قدرت نیروی کار را کاهش داده است

ایلنا: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: نیروی کار در کشور سهم مناسبی ندارند و این مسئله معلول یک ساختار نامناسب و غیر علمی در اقتصاد کشور است و موجب سلطه روابط دلالی و واسطه گری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «اکبر شوکت» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی در نشست تخصصی نقش و سهم نیروی کار در اقتصاد کشور گفت: امروز فاصله مزد و تورم روز افزون است و این امر به دلیل سیستم ناکارآمدی است که رانت و فساد بر آن حاکم است و فشار مضاعفی را بر دوش تولیدکنندگان وارد می کند.

وی افزود رانت صادرات و واردات به افراد و گروه های خاص کمر کارفرمایان را شکسته و آن ها این مسئله را بهانه اخراج کارگران عنوان می کنند.

این فعال کارگری با اشاره به نرخ 20 تا 25 درصدی تسهیلات بانکی گفت: با این نرخ سود بالا هیچ کارفرمایی نمی تواند اشتغال ایجاد کند و منجر به ورشکستگی آن ها می شود.

شوکت ادامه داد در مورد بهره وری کارگران همواره عنوان می شود که کارگران افغانستانی دارای بهره وری بیشتری نسبت به کارگران ایرانی هستند در حالی که بهره وری کار این نوع کارگران بیشتر از روی اجبار و به دلیل شرایط خاص اقامت و زندگی آن ها در ایران است و آن ها را در یک شرایط برده وار قرار داده است.

وی با اشاره به کارگران کره جنوبی گفت: کارگران کره ای نیز دارای بهره وری بالایی هستند اما کمتر کارگران ایرانی با آن ها مقایسه می شوند چون آن ها دارای امکانات تأمین اجتماعی و دستمزد بیشتر هستند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی در بحث بهره وری باید به بهره وری پایدار تاکید شود و شرایطی به وجود بیاید که منجر به بهره کشی بیشتر از کارگران نشود.

وی با بیان مثالی از نوعی سازماندهی کار در پتروشیمی تبریز گفت: یک نمونه از حضور تعاونی ها و حذف پیمانکاران و واسطه ها در پتروشیمی تبریز نشان می دهد که در یک واحد تولیدی چگونه می توان با حذف یک پیمانکار حداقل حقوق کارگران را به سه برابر افزایش داد.

شوکت با بیان اینکه 90 درصد از کارگران شاغل ایران حداقل بگیر هستند افزود: کارگران ایران فاقد تشکل کارگری مستقل هستند تصمیم هایی که در مجلس و دیگر مراکز تصمیم گیری کشور گرفته می شود بدون آگاهی کارگران و کارفرمایان است در صورتی که همه آن ها تاثیراتی زیادی بر زندگی آن ها می گذارد.

 

کد N1221237

وبگردی