آفتاب

پلیس ضدشورش مصر با معترضان درگیر شد

پلیس ضدشورش مصر با معترضان درگیر شد

پلیس ضدشورش در مصر با گاز اشک‌آور و ساچمه تظاهرکنندگان مخالف دولت در قاهره را متفرق کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، صدها نفر در ناحیه «الدقی» پایتخت جمع شدند تا خواستار استعفای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور در ارتباط با تصمیم برای واگذاری دو جزیره به عربستان سعودی شوند.

این درگیری به‌رغم استقرار پلیس و سربازان ارتش در سراسر شهر برای جلوگیری از تظاهرات برنامه‌ریزی شده اتفاق افتاد.

پیش از این برخی گروه‌ها برای تظاهرات ضددولتی دوشنبه فراخوان داده بودند اما «مجدی عبدل غفار» وزیر کشور مصر گفته بود که «نیروهای امنیتی با شدت با هرگونه تلاش مخل آرامش عمومی برخورد خواهند کرد.»

 بر اساس قوانین مصر تظاهرات بدون مجوز در کشور غیرقانونی است.

گفته می شود که ده ها نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شده‌اند.

السیسی که از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۳ تمامی مخالفت‌ها را خاموش کرده است، روز یکشنبه در سخنانی در تلویزیون دولتی این کشور گفت که نیروهای «شرور» مشغول توطئه برای بی‌ثبات کردن کشور هستند.

مخالفت‌ها در مصر پس از آن بار دیگر افزایش یافت که دولت این کشور، حق حاکمیت دو جزیره در دریای سرخ را به عربستان سعودی واگذار کرد.

السیسی از این اقدام کشورش دفاع کرد و گفت که این دو جزیره همواره متعلق به عربستان سعودی بوده‌اند.

به‌رغم هشدارهای رسمی حدود ۵۰۰ نفر روز دوشنبه در میدان «مساحه» در دقی جمع شدند.

آنها شعارهایی مثل «برو، برو» و «نان، آزادی، جزایر مصری» سر دادند اما پلیس با تجهیزات کامل ضدشورش از راه رسید و شروع به شلیک گاز اشک‌آور و ساچمه کرد.

بعد از آن شماری از تظاهرکنندگان و چندین خبرنگار دستگیر شدند.

پیش‌تر وسایل زرهی، دستگاه‌های آبفشان و پلیس ضدشورش در نقاط حساس قاهره از جمله میدان التحریر مستقر شدند و نقاطی که سازمان دهندگان تظاهرات پیشنهاد کرده بودند مسدود شد.

 

کد N1221087

وبگردی