آفتاب

ساخت جزاير مرجاني چين و انتقادهاي متقابل پكن و واشنگتن

ساخت جزاير مرجاني چين و انتقادهاي متقابل پكن و واشنگتن

پكن - ايرنا - انتقادهاي متقابل چين و آمريكا در رابطه با درياي جنوبي در حالي وارد مرحله جديدي شده كه برخي گزارش‌ها از ساخت مسيرهاي مرجاني تازه در اين پهنه آبي توسط پكن حكايت دارد.

به گزارش ايرنا، موضوع ساخت اين جزاير بارها مورد انتقاد آمريكا و فيليپين قرار گرفته و اين دو كشور مي گويند كه چين در حال افزودن بر حريم ها و فضاهايي است كه مي تواند استفاده نظامي داشته باشد.
تازه ترين گزارش در باره ساخت راه هاي مرجاني در جزيره «خوانگ يان» درياي جنوبي در روزنامه «ساوت چاينا» هنگ كنگ منتشر شده اما مسئولان دولت چين هنوز حاضر به تاييد آن نشده اند.
گزارش حاكي است كه اين منطقه قرار است در فاصله 230 كيلومتري حريم دريايي فيليپين ساخته شود و با اين حساب چين به منطقه اي كه گشت زني هاي زيادي از سوي واشنگتن و مانيل انجام مي شود، نزديك خواهد شد.
پيش بيني ها بر اين است كه چين مي خواهد با ايجاد چنين فضايي يك باند ديگر براي فرود هواپيماهاي جنگي و محل پهلو گيري براي كشتي ها و ناوهاي خود آماده كند.
آمريكا مي گويد كه چين در جزاير «نن شا» در درياي جنوبي تاسيسات نظامي ايجاد كرده و دو فروند هواپيماي جنگي مستقر نموده و داراي سامانه هاي موشكي زمين به هوا است.
چين استقرار تاسيسات دفاعي در برخي از مناطق درياي جنوبي را تاييد كرده و آن را بخشي از حق حاكميت خود دانسته است.
به نظر مي رسد كه تنش ها در درياي جنوبي ديگر بار در حال افزايش است بخصوص آنكه راي دادگاه بين المللي در باره شكايت فيليپين از چين در منازعات درياي جنوبي يك ماه ديگر اعلام خواهد شد.
«هوا چون اينگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در مصاحبه خود در پكن به خبرنگاران گفت كه آمريكايي ها از كشورهاي ديگر مي خواهند، خويشتنداري نشان دهند اما خود هيچ زماني را براي بسط نظامي گري در اين منطقه از دست نمي دهند.
وي در پاسخ به پرسشي در باره ساخت منطقه مرجاني در يكي از جزاير درياي جنوبي كه روزنامه ساوت چاينا اقدام به انتشار آن كرده، ابراز بي اطلاعي كرد.
او گفت: البته گزارش شده كه هواپيماهاي فيلييپين و آمريكا بر فراز جزيره «خوانگ يان» پرواز كرده اند كه در چنين شرايطي به نظر اقدامي غيرعادي بوده است.
ناظران بر اين باورند كه آمريكا استفاده از پايگاه هاي نظامي در فيليپين را براي نظارت بر فعاليت هاي چين در درياي جنوبي افزايش داده است و مانيل نيز مخالفتي با اين امر ندارد.
درياي جنوبي همان منطقه اي است كه چين خود را مالك آن مي داند و برخي كشورها از جمله ويتنام، فيليپين، مالزي، تايوان و برونئي نيز ادعاي مالكيت بخش‌هايي از اين دريا را دارند.
آساق**231**1597
کد N1220942

وبگردی