آفتاب

مطهري: استقلال مكتبي، بالاتر از استقلال فرهنگي است

مطهري: استقلال مكتبي، بالاتر از استقلال فرهنگي است

تهران- ايرنا- علي مطهري گفت: استقلال مكتبي در مرتبه اي فراتر از استقلال فرهنگي است و اگر يك ملت به مكتبش اعتماد داشته باشد حق حيات دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين نماينده مجلس شوراي اسلامي روز دوشنبه در مراسم نشست سالانه انجمن اسلامي آرمان دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در محل سالن اجتماعات اين دانشگاه افزود: ملتي كه به مكتب خود اعتماد داشته باشد در مقابله با ديگر مكاتب احساس نقص و ضعف نخواهد كرد.
وي به مكتب التقاطي اشاره كرد و گفت: اين نوع مكتب تركيبي از فرهنگ داخلي و ديگر فرهنگ و مكاتب است.
وي به انديشه فكري برخي گروهك ها اشاره كرد و افزود: اين افراد با پذيرش اصول ديالكتيك ماترياليسم در كنار دين اسلام در اصل به يك تعارض غيرمتجانس دل بسته اند كه در اصل با هم در تعارض هستند.
مطهري با اشاره به اينكه استقلال فرهنگي از ديدگاه شهيد استاد مطهري بسيار مهم ارزيابي شده، تصريح كرد: استاد مطهري، استقلال فرهنگي، عدم خودباختگي و نبود خودكم بيني نسبت به ديگر فرهنگ ها را زيربناي شكل گيري ديگر استقلال ها در يك كشور مي داند.
وي با اشاره به اينكه به استقلال نسبي فرهنگي رسيده ايم گفت: پيش از انقلاب، از نظر برخي افراد خودباخته، فسق و فجور و عرياني موجب رشد فرهنگي جامعه شده بود.
مطهري به استقبال از يك زوج بازيگر سينماي خارجي، پيش از انقلاب اشاره كرد و گفت: خودباختگي و استقبال از اين زوج به اندازه اي زياد بود كه آنها حضور خود در كشور را يك هفته تمديد كردند.
وي افزود: پيروي از مد و پوشش كه نشانه اي از خودباختگي است، به صورت نسبي بعد از پيروزي انقلاب كمتر شده گرچه براي رسيدن به نقطه ايده آل هنوز فاصله زيادي وجود دارد.
مطهري به انواع استعمار فرهنگي، سياسي و اقتصادي اشاره كرد و گفت: در تقدم و تاخر تاريخي، استعمار اقتصادي مقدم بر ديگر استعمارها بوده به طوري كه بعد از انقلاب صنعتي و دوران رنسانس، كشورهاي اروپايي هم به مواد اوليه و هم بازار فروش نياز داشتند.
وي افزود: اين كشورها در كنار اين استعمار به اين نتيجه رسيدند كه در كشورهاي جهان سوم براي رسيدن به اين هدف نياز به حاكمي وابسته و دست نشانده دارند.
مطهري گفت: در مقابل اين نوع استعمار مقاومت هايي شبيه جنگ مسلمانان الجزاير در برابر استعمار فرانسه در كشورهاي اسلامي شكل مي گيرد و انقلاب هايي رخ مي دهد.
وي افزود: با مشاهده اين وضعيت، استعمارگران به اين فكر افتادند كه بهتر است فكر مردم اين جوامع را شبيه خود كنيم تا بهتر بتوانيم آنان را استثمار كنيم كه اين همان استعمار فرهنگي است كه از همه استعمارها خطرناك تر است.
مطهري با تاكيد بر اينكه پايه استعمار سياسي و اقتصادي استعمار فرهنگي است، گفت: به قول شهيد مطهري، استعمار سياسي و اقتصادي زماني روي مي دهد كه در اجراي استعمار فرهنگي توفيقي به دست آمده باشد.
مطهري افزود: زماني كه شهيد مطهري به شهادت رسيدند امام راحل(ره) در پيامي به مردم وي را پاره تن و حاصل عمر خود خواندند و وي را به عنوان فيلسوف، متكلم و اسلام شناسي معرفي كرد تا راه و تفكر اين شهيد براي هميشه پايدار و باقي بماند.
وي با اشاره به اينكه شهيد مطهري دو ماه و نيم پس از پيروزي انقلاب به شهادت رسيد، گفت: استاد مطهري در طول اين مدت كوتاه بيش از 20 سخنراني در موضوع استقلال، عدالت، آزادي، روحانيت، دموكراسي و جمهوري اسلامي داشت.
مطهري افزود: اين بحث ها و سخنراني بعدها در كتابي به عنوان «آينده انقلاب اسلامي ايران» تجميع و منتشر شد كه هنوز هم با گذشته 37 سال از پيروزي انقلاب مجموعه اي به لطافت و گستردگي اين كتاب منتشر نشده است.
وي با تاكيد بر اينكه كسي تاكنون به اندازه استاد مطهري در مورد آزادي بيان و تفكر سخنان فصيح و بليغي نداشته، گفت: استاد شهيد بارها به جوانان هشدار داده كه راه انقلاب اسلامي جلوگيري از اظهار نظر مخالف نيست و معتقد به آزادي بيان مخالفان حتي منكران و كافران به خدا بوده است.
تهرام/1699/5132/1348
کد N1220405

وبگردی