آفتاب

پدر علم کویرشناسی ایران نسبت به مخاطرات ریزگردها هشدار داد

پدر علم کویرشناسی ایران نسبت به مخاطرات ریزگردها هشدار داد

همشهری آنلاین: پدر علم کویرشناسی ایران هشدار داد: ریزگردها تهدید و خطری جدی برای سلامتی مردم بشمار می‌رود و مقابله با این پدیده چالش‌زا نیازمند عزم جدی و اقدام فراگیر است.

به گزارش ایرنا، "پرویز كردوانی" روز یكشنبه طی سخنانی در همایش "اصفهان ریزگردها و آلاینده‌ها" افزود: سال‌ها زمین‌های شرق اصفهان با كود ازت و فسفر برای كشت آبیاری می‌شده است و به یقین اكنون گرد و خاك این مناطق آلوده به فسفر است و مردم را دچار بیماری می‌كند.

وی اضافه كرد: برخی مناطق كشور از جمله دشت شرق اصفهان امروز خشكزاری بیش نیست و به كانون تولید و انتشار ریزگردها تبدیل شده است.

این پژوهشگر، توسعه استان اصفهان و روش‌های مقابله با بیابان‌زدایی را در بسیاری از دوره‌ها از نظر زیست محیطی مشكل‌آفرین دانست و افزود: روش مالچ‌پاشی (پوشاندن سطح بیابان بوسیله قیر داغ) برای مقابله با ریزگردها راهكاری ناكارامد و دارای اثرات منفی بوده است..

او از روش ریگ‌پاشی در عرصه‌های كویری به عنوان روشی مناسب برای مقابله با ریزگردها یاد كرد و گفت: این روش نه تنها مشكلات مالچ را ندارد، بلكه از نابودی موجودات زنده این عرصه نیز جلوگیری می‌كند.

این پژوهشگر محیط زیست خاطرنشان كرد: تا كنون سه طرح برای تغییر آب و هوا در ایران مطرح شده اما هر سه با سه دلیل قوی علمی رد شده است.

كردوانی گفت: از كویر مركزی ایران می‌توان هزاران استفاده كرد، برای مثال در صنعت پتروشیمی می‌توان از كویر كمك گرفت.

این پژوهشگر زیست محیطی در بخشی دیگر از سخنان خود: احیای دریاچه ارومیه را بعید دانست و افزود: در اطراف دریاچه‌ای كه 88 هزار و 900 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، بازیابی ناممكن است.

وی اظهاركرد: روزگاری این دریاچه 32 میلیارد مترمكعب آب داشت اما امروز فقط 2 میلیارد مترمكعب آب دارد، بنابر احیای بعید به نظر می‌رسد.

همایش "اصفهان، ریزگردها و آلاینده‌ها" با 11 محور پژوهشی روز یكشنبه با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی برای داشتن شهری پاك و بدون آلودگی، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها به همت آموزش و پرورش ناحیه یك اصفهان، با همكاری اداره محیط زیست و هواشناسی، بنیاد فرهنگی امام صادق(ع)، خانه سلامت فرهنگسرای موعود، كمیسیون كشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی در محل مركز تحقیقات معلمان اصفهان برگزار شد.

آلاینده‌های زیست محیطی، خشكسالی، فرسایش، بررسی انواع آلاینده‌های آب و ارائه راهكارهای مناسب برای كنترل آلودگی‌ها، بررسی انواع آلاینده‌های هوا و ارائه راهكارهای مناسب برای كنترل آلودگی‌ها از جمله محورهای این همایش بود.

در این همایش پروفسور پرویز كردوانی معروف به "پدر كویرشناسی ایران"، جمعی از فرهنگیان آموزش پرورش و پژوهشگران حضور داشتند.

در اصفهان 16 كانون تولید ریزگرد وجود دارد كه دشت سگزی در شرق اصفهان، بستر رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی كانون‌های بحرانی عنوان شده‌اند.

به طور كلی كاهش بارندگی و پایین بودن میزان رطوبت هوا، خشكسالی، نبود پوشش گیاهی مناسب، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از دلایل انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان است.

از تاثیرات مهم آلودگی هوا در اثر انتشار گرد و غبار و ریزگردها می‌توان به آسیب‌های قلبی و تنفسی، تأثیر بر مكانیسم‌های دفاعی بدن، بروز و تشدید آسم و سایر بیماری‌ها اشاره كرد.

حوضه زاینده‌رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشكیل شده كه 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مركزی ایران در سال‌های اخیر با پدیده خشكسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه‌های سال با خشكی مواجه شده است.

این روند حیات تالاب گاوخونی را مورد تهدید قرار داده و این عرصه پرنعمت را به تهدیدی زیست محیطی تبدیل كرده است.

کد N1220312

وبگردی