آفتاب
رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران هشدار داد:

خروج نخبگان رشته فيزيوتراپي از ايران

خروج نخبگان رشته فيزيوتراپي از ايران

تهران- ايرنا- رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران با اشاره به اجرايي نشدن طرح دكتراي حرفه اي اين رشته، درباره خروج نخبگان رشته فيزيوتراپي از كشور براي ادامه تحصيل در مقطع دكتراي حرفه اي هشدار داد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا ،دكتر محمدعلي محسني بندپي در نشست خبري بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپي ايران در جمع خبرنگاران از اجرايي نشدن طرح دكتراي حرفه اي اين رشته انتقاد كرد و افزود: با گذشت سال ها از پيگيري دكتراي حرفه اي و موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اما تاكنون هيچ اقدامي براي جذب دانشجوي دكتراي حرفه اي در كشور صورت نگرفته است.
وي توضيح داد: از سال 86 كه مجوز جذب دانشجو از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داده شد، فقط يك دوره دانشجو دردانشگاه علوم پزشكي تهران در اين رشته پذيرش و بعد از آن متوقف شد.
وي اضافه كرد: در بسياري از كشورهاي جهان رشته فيزيوتراپي از مقطع ليسانس به دكتراي حرفه اي ارتقا پيدا كرده اما در ايران پس از سال ها تلاش انجمن فيزيوتراپي، همچنان وضعيت دكتراي حرفه اي اين رشته مسكوت مانده است.
محسني بندپي ادامه داد: 10 سال است از اين پديده جهاني مي گذرد اما نظام آموزش عالي هنور تصميم نگرفته است كه دانشجويان را جذب كند و اين در حالي است كه كشوري در همسايگي ما مانند پاكستان، برنامه دكتراي حرفه اي را سال 2007 به اجرا درآورد و اين امر باعث شده است كه بسياري از نخبگان اين رشته براي ادامه تحصيل به اين كشور بروند .
استاد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ايران يادآور شد: سالانه حدود 10 تا 20 فارغ التحصيل اين رشته به هزينه شخصي براي ادامه تحصيل به پاكستان مي روند و اين در حالي است كه در دانشگاه هاي ايران كه از پيشرفت هاي علمي و آموزشي زيادي برخوردارند و توانايي جذب و آموزش را دارند، اين دشته ايجاد نشود .
محسني بندپي ادامه داد: بي توجهي به اين موضوع سبب خروج نخبگان و تحصيل كرده ها و همچنان خروج ارز از كشور خواهد شد و بايد به طور جدي براي اين وضعيت فكري كرد.
وي با بيان اين كه اخيرا نيز يك يا دو دانشگاه از آمريكا براي پذيرش دانشجوي ايراني در اين رشته اعلام آمادگي كردند، افزود: انجمن فيزيوتراپي ايران خواستار اجرايي شدن دكتراي حرفه اي است تا از خروج متخصصان ايراني و نخبگان اين رشته جلوگيري شود.
محسني بندپي عنوان كرد: تخصصي شدن علوم و ساير رشته هاي ديگر به علم روز از ضروريات جامعه است چرا كه نياز آينده حوزه سلامت مي طلبد كه در اين رشته دروس آموزش بازبيني و مورد تغيير قرار گيرد تا جوابگوي جامعه سلامت باشد.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش به انتقاد از سازمان هاي بيمه گر پرداخت و گفت : سازمان هاي بيمه گر هزينه بسيار ناچيزي از درمان را به بيماران پرداخت مي كنند و اين فشار متحمل بيمار خواهد شد به طوري كه بيمه‌گر بندهاي كد 901 و 320 را در رابطه با ارائه خدمات فيزيوتراپي به مردم حذف كرده و اين مسئله باعث شده كه بيماران بخش زيادي از اين هزينه‌ها را از جيب خود پرداخت كنند.
رئيس انجمن فيزيوتراپي ايران گفت: در اين كنگره اخرين دستاورهاي متخصصان داخل و خارج در زمينه درمان بيماري هاي عضلاني و اسكلتي، اختلالات كنترل حركت، توانبخشي كودكان داراي مشكلات حركتي، توانبخشي دست، فيزيوتراپي بدنبال سكته مغزي، درمان هاي دستي و عوامل فيزيكي است و جايگاه فيزيوتراپي در تيم توانبخشي و نظام سلامت ارايه مي شود.
بيست و هفتمين كنگره علمي فيزيوتراپي ايران طي از 15 تا 17 ارديبهشت ماه سال جاري در هتل المپيك تهران برگزار خواهد شد. اين كنگره كه به همت انجمن فيزيوتراپي ايران و با همياري دانشكده هاي توانبخشي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور برگزار مي شود، تازه هاي فيزيوتراپي را در قالب سخنراني ، پوستر، ميزگرد و كارگاه هاي آموزشي توسط متخصصان فيزيوتراپي و رشته هاي مرتبط ارايه خواهد شد.
علمي **1354**2017
کد N1219909

وبگردی