آفتاب

قراردادهای موقت باعث عدم امنیت شغلی کارگران است

قراردادهای موقت باعث عدم امنیت شغلی کارگران است

رئیس هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران قم گفت: قراردادهای موقت یکی از مشکلات مهم جامعه کارگری است که عدم امنیت شغلی آنها را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، عباسعلی جابری یک شنبه شب، در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته کارگر با بیان اینکه مجمع نمایندگان یکی از سه تشکل رسمی کارگری کشور اس ت که در قالب اساس نامه ای که برای آن تامین شده فعالیت می کند، تصریح کرد: برگزاری کلاس های آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی کارگران نسبت به حقوق خود طبق قانون کار، تامین اجتماعی و مسائل ایمنی و بهداشت از جمله اقدام های این مجمع محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این مجمع طی سه سال گذشته کلاس هایی را با استفاده از استادان مجرب برگزار نموده و مورد استقبال واحدهای تولیدی و خدماتی نیز واقع شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ شرکت تولیدی و خدماتی تحت پوشش این مجمع فعالیت می کنند.

رئیس هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران قم با بیان اینکه معرفی نماینده به مراجع حل اختلاف، تامین اجتماعی و پیگیری مطالبات و مشکلات از جمله خدمات این مجمع به واحدهای تولیدی تحت پوشش خود است، تصریح کرد: قراردادهای موقت یکی از مشکلات مهم جامعه کارگری است که عدم امنیت شغلی آنها را در پی دارد.

جابری همچنین قراردادهای سفید امضاء را از دیگر مشکلات مهم جامعه کارگری توصیف کرد و افزود: کارفریان از این طریق به منظور اعمال فشار نظرات خود به کارگران ظلم مضاعفی را در حق آنها روا می دارند.

وی همچنین عدم مطابقت دستمزد ماهیانه کارگران با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی را از دیگر مشکلات این قشر برشمرد و گفت: در شرایطی که حداقل درآمد یک خانواده شهری برای خروج از خط فقر ماهانه ۳۰ میلیون ریال تعین شده حقوق کارگران ماهانه هشت مییلیون و ۱۲۰ هزار ریال است.

رئیس هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران قم ارتقاء کیفیت سطح خدمات درمانی را از دیگر مطالبات جامعه کارگری عنوان و اظهار کرد: متاسفانه کارگران به هنگام مراجعه به مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی مبلغ ناچیزی از هزینه درمان آنها با استفاده از دفترچه کسر می شود.

جابری همچنین با اشاره به کمبود بیمارستان تحت پوشش تامین اجتماعی در قم، افزود: وجود بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا(ع) جوابگوی نیازهای درمانی کارگران نیست، لذا با پیگیری های انجام شده از سوی خانه کارگر استان احداث یک بیمارستان تامین اجتماعی دیگر نیز در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

وی همچنین با اذعان به اینکه برخی پیشنهاداتی که در خصوص تصویب برنامه ششم توسعه مطرح شده و متاسفانه کلیات آن از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، به ضرر جامعه کارگری است، افزود: به عنوان مثال ارتقاء میانگین احتساب دو سال بازنشستگی به پنج سال و یا پرداخت ۷۰ درصد حقوق به کارگرانی که در زیر ۲۹ سال استخدام می شوند، نمونه ای از این پیشنهادات است که امیدواریم با بازنگری هایی که در کمیسیون های تخصصی صورت می گیرد، این مصوبه از دستور کار نمایندگان خارج شود.

کد N1219582

وبگردی