آفتاب

قوانین مصوب مجالس اصولگرا، زنان را به خانه‌داری سوق می‌دهد

قوانین مصوب مجالس اصولگرا، زنان را به خانه‌داری سوق می‌دهد

رئیس جمعیت زنان نو اندیش استان خراسان رضوی گفت: نمایندگان زن مجالس اصولگرا به خودشان اجازه می‌دهند خود پا به پای مردان در یک عرصه کاملا مردانه حرکت کنند؛ اما در مجلس طرح‌هایی را به تصویب برسانند که خانم‌ها را به خانه‌داری دعوت می کند.

طاهره رحیمیان مشهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از مشهد، با بیان اینکه تاکنون در ایران تنها در کنگره حزب اصلاح‌طلب جبهه مشارکت، سهمیه ۳۰ درصدی زنان پیشنهاد، تصویب و به مرحله اجرا رسیده است، متذکر شد: اگر مطالبه مردم به طور اعم و زنان به طور اخص مطالبه سهم ۳۰  درصدی زنان در مجلس باشد و این مطالبه را از طریق نهادهای مدنی و احزاب قوی پیگیری شود، با رسیدن احزاب قوی به قدرت یا فشار احزاب قوی به مسئولان و مجریان حاکم این مطالبه می تواند در مجلس به تصویب برسد.

رئیس جمعیت زنان نو اندیش استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بسیاری از زنان سهم ۳۰ درصدی زنان را در مجلس مطالبه می کنند؛ حال آن که جامعه از درون نمی تواند پاسخگوی این مطالبه باشد، لذا این خواسته عقیم می‌ماند.

رحیمیان در خصوص چشم‌انداز فراکسیون زنان مجلس دهم ادامه داد: از نظر بنده با توجه به علائمی که به طور آشکار مشهود است؛ چشم‌انداز فراکسیون زنان را می‌توان روشن و مثبت ارزیابی کرد، به طور مثال مطالبات زنان از کلیه کاندیداهای مجلس دهم از زن و مرد در قبل از انتخابات در یک فرآیند منطقی، اصولی، واقعی و با تنظیم سند، گرفتن تعهد و امضاء میثاقنامه پیگیری شد، هم‌اکنون هم پس از انتخابات این روند ادامه دارد و خواهد داشت، چرا که بر این باوریم این تنها راه امید به تغییرات قوانین و راهکارها و برنامه ها به نفع زنان در جامعه است.

انتخابات ۷ اسفند سال ۹۴ برای نخستین بار به شکل فراگیر حزبی بود

رئیس جمعیت زنان نو اندیش استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: انتخابات ۷ اسفند سال ۹۴ برای نخستین بار به شکل فراگیر حزبی بود. ما تجربه سخت و شیرینی در فرآیند انتخابات استان و با نتیجه تلخ در مشهد را تجربه کردیم.

او با بیان اینکه آمدن کاندیدهای جناح اعتدال و مستقل به سمت اصلاح طلبان و امضاء میثاق نامه اصلاح طلبان را به فال نیک می گیریم، افزود: در همان میثاق نامه برنامه هایی ویژه حمایت از مسائل حوزه زنان تدارک دیده شده بود که تمامی کاندیدهای ائتلاف به انجام آن مقید شدند، این مطالبات توسط فعالین حوزه زنان در تمامی عرصه ها گردآوری شده بود.

رحیمیان عنوان کرد: علاوه بر این هر یک از احزاب اصلاح‌طلب به طور جداگانه جلساتی به منظور حمایت از حقوق زنان با کاندیداها برگزار کردند و همانطور که گفتم اگر این روند تداوم داشته باشد که خوشبختانه دارد، می توان به عملکرد فراکسیون زنان در مجلس دهم امیدوار بود.

نمایندگان زن اصولگرا و اصلاح‌طلب رویکرد متفاوتی به حل مسائل حوزه زنان دارند

رئیس جمعیت زنان نو اندیش استان خراسان رضوی یادآور شد: احزاب قدرتمند در تهران و احزاب صرفا زنانه به صورت جدی پیگیر مطالبات زنان هستند از این رو چشم انداز فراکسیون زنان را می توان مثبت ارزیابی کرد.

او افزود: از مجلس چهارم بحث زنان به صورت خاص مطرح می شود، اما نمایندگان زن در مجلس پنجم به صورت کمیسیون آغاز به فعالیت می کنند، سپس این کمیسیون در مجلس ششم به فراکسیون تبدیل شد.

رحیمیان یادآور شد: نمایندگان زن از مجلس چهارم به طور خاص‌تر رسیدگی به مسائل مربوط به زنان را در دستور کار قرار دادند؛ حال این روند در ادوار دیگر هم تداوم یافت، اما آنچه که مشخص است مطالبات توسط زنان در ادوار گوناگون متفاوت بوده است.

رئیس جمعیت زنان نواندیش استان خراسان رضوی ادامه داد: نمایندگان زن در تمامی ادوار مطالبات مربوط به زنان را پیگیری می کردند، به عبارتی دیگر نمایندگان زن اصلاح‌طلب یک رویکرد و نگاه به حل مسائل زنان دارند و نمایندگان زن اصولگرا رویکردی متفاوتی را برای حل مسائل زنان اتخاذ می کنند.

بیشترین لوایح مربوط به حوزه زنان در مجلس ششم به تصویب رسید

وی با اشاره به اینکه بیشترین لوایح مربوط به حوزه زنان در مجلس ششم به تصویب رسید، اظهار کرد: مواردی همچون پرداختن به گذرنامه زنان، بحث پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، بحث آموزش اجباری به دختران و رعایت عدالت در انتخاب رشته های تحصیلی از مهم ترین مباحثی بود که در مجلس ششم به تصویب رسید.

رحیمیان افزود: البته پیگیری مطالبات زنان در سایر مجالس به نحو دیگری بود به طور مثال در مقطعی نمایندگان زن اصولگرا رشته‌های تحصیلی را تفکیک جنسیتی کردند یا اینکه زنان را به خانه‌داری دعوت می‌کردند، در واقع تصور این نمایندگان آن بود که این نوع از تصمیم‌گیری‌ها به نفع زنان تمام خواهد شد.

رئیس جمعیت زنان نو اندیش استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: چگونه نمایندگان زن مجالس اصولگرا به خودشان اجازه می‌دهند خود پا به پای مردان در یک عرصه کاملا مردانه حرکت کنند؛ اما در مجلس طرح‌هایی را به تصویب برسانند که خانم‌ها را به خانه‌داری دعوت می‌کند.

طرح تعالی خانواده و جمعیت در ادوار گذشته مجلس به زیان زنان تمام شد

او با اشاره به رواداری در تمامی ادیان الهی عنوان کرد: مگر دین ما نمی گوید آن چه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند، اما چطور زنان اصولگرا خود در عرصه پرکار و وقت گیر مشغول به فعالیت هستند و پا به پای مردان، کار در یک فضای سنگین را تجربه می کنند اما برای دیگران چیز دیگری می‌خواهند.

رحیمیان افزود: اگر این نمایندگان زن مدعی هستند که خودشان توانمندتر از بقیه زنان هستند ایرادی ندارد، حال برای توانمند ساختن دیگران هم وارد میدان شوند، کاری که ما زنان اصلاح‌طلب می کنیم اما اگر نگاهشان آن است که خودشان درجه ۱ و مابقی زنان درجه ۲ هستند، این نقدی است که به ایشان وارد است.

رئیس جمعیت زنان نو اندیش استان خراسان رضوی طرح تعالی خانواده و جمعیت را در ادوار گذشته مجلس به زیان زنان عنوان کرد و یادآور شد: در این طرح ساعت کاری زنان کاهش می یافت و افزایش مرخصی پیش‌بینی می شد، اما این طرح متوقف شد؛ این ها مسائلی بود که در ظاهر به نفع زنان اما در واقع به ضرر آنان تمام شد.

کد N1219531

وبگردی