آفتاب

راهكارهاي يك كارشناس ورزشي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي

راهكارهاي يك كارشناس ورزشي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي

تهران - ايرنا - يك كارشناس حوزه ورزش و جوانان تهران راهكار كاهش آسيب هاي اجتماعي در مناطقي از پايتخت كه در آن آمار بزهكاري بالا است را احداث اماكن ورزشي و تشويق جوانان به مشاركت در فعاليت هاي ورزشي ذكر كرد.

«جعفر قدرتي» رئيس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مشخصا به آمارهاي بزهكاري در يكي از محلات منطقه 12 تهران اشاره كرد و گفت: راهكار كاهش آسيب هاي اجتماعي در محله هرندي در منطقه 12 تهران احداث مكان هاي ورزشي، فضاهاي سبز و فروشگاه هاي زنجيره اي است.
وي افزود: چنانچه زيرساخت هاي لازم در حوزه هاي ورزشي، تفريحي و تجاري در مناطق آسيب پذير فرهنگي فراهم شود، با برنامه ريزي لازم مي توان به ايجاد اشتغال جوانان و كاهش جرم در اين مناطق كمك كرد.
محله هرندي از جمله محلات منطقه 12 تهران است. در اين محله پاركي به نام «هرندي» وجود دارد كه مشكلات فرهنگي و افزايش بزهكاري در آن از سال گذشته رسانه اي شد. در نخستين ساعات 18 آبان 94 جمعي از مردم كه گفته مي شد از ساكنان اين محله بودند، با حمله به معتادان و كارتن خواب هاي مستقر در پارك، آنان را هدف ضرب و شتم قرار دادند و وسايلشان را از بين بردند.
از آن زمان، موضوع كارتن خواب هاي اين پارك، مورد توجه مسئولان شهري و رسانه ها قرار گرفت.
«مهدي چمران» رئيس شوراي شهر تهران سوم بهمن ماه سال گذشته نسبت به موضوع آسيب هاي اجتماعي محله هرندي، هشدار داد و گفت: اگر سيكل موجود در بوستان هرندي و محدوده اطرافش بسته نشود، باز شاهد بازگشت كارتن ‌خواب ‌ها خواهيم بود.
رئيس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران افزود: دسترسي آسان به مواد مخدر در محله هرندي تهران سبب افزايش شمار معتادان در اين محله شده است.
وي مهم ترين راه كاستن از شمار معتادان را ساخت مراكز ورزشي در كنار فعاليت هاي فرهنگي ذكر كرد و گفت: استعدادهاي زيادي در رشته هاي مختلف علمي، فرهنگي و ورزشي در مناطق آسيب پذير زندگي مي كنند كه لازم است براي آنها سرمايه گذاري لازم صورت گيرد.
قدرتي گفت: همكاري هاي دستگاه هاي دولتي، شهرداري ها و ادارات ورزش و جوانان مي تواند به كاهش جرم در مناطق آسيب پذير كمك كند.
وي با انتقاد از اينكه در ساليان اخير مديران غير ورزشي، سكان دار ورزش تهران بوده اند، گفت: اين رويكرد باعث شد تا ورزش تهران به چالش كشيده شود و مردم تاوان آن را مي پردازند.
رئيس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران توضيح داد: در سال 93 تهران جايگاه دوازدهم را در ورزش كشور داشت، اما اين روند با تغيير ساختارهاي ورزش تهران، در سال 94 تغيير يافت و اكنون جايگاه نخست ورزش كشور به تهران اختصاص دارد.
قدرتي حضور بخش خصوصي در ورزش تهران را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: نبايد اجازه دهيم افراد سودجو و نااهل در اين حوزه ورود پيدا كنند. اين موضوع نيازمند يك سيستم پايش و ارزيابي مستمر است.
وي در خصوص طرح برون سپاري و اجاره اماكن ورزشي منطقه جنوب شرق تهران به بخش خصوصي گفت: در حال حاضر 15 مجموعه ورزشي جنوب شرق تهران توسط بخش خصوصي اداره مي شود كه در نتيجه آن، هشت ميليارد ريال به خزانه دولت واريز مي شود.
رئيس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران گفت: منطقه جنوب شرق تهران در گذشته ورزشكاران زيادي را به جامعه معرفي كرده است و بايد با برنامه ريزي هاي گسترده تر استعدادهاي ورزشي منطقه را بارور كنيم.
وي گفت: منطقه جنوب شرق تهران در رشته هاي ورزشي انفرادي، غني است و با اندكي برنامه ريزي مي توان در رشته هاي انفرادي چون كشتي قهرمانان خوبي را تربيت كرد.
قدرتي گفت: با تجهيز و بازسازي مجموعه ورزشي بعثت و سميه در اين منطقه مي توان مسابقات ورزشي استاني و كشوري را در آنها برگزار كرد.
وي با بيان اينكه «تا پايان سال 95 مجموعه چند منظوره سميه با همكاري بخش خصوصي تجهيز و به بهره برداري خواهد رسيد»‌، گفت: چمن مصنوعي سه هزار نفري ورزشگاه بعثت با اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال تا پايان ارديبهشت ماه امسال به بهره برداري مي رسد.
رئيس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران موضوع تشكيل شوراي ورزش در جنوب شرق پايتخت را نامطلوب ارزيابي كرد و گفت: توسعه ورزش در شهرستان ها بدون كوچكترين مشكلي انجام مي شود، ولي در پايتخت براي پيشبرد برنامه ها، بايد مسير طولاني را طي كرد.
وي در خصوص نظارت بر فعاليت اماكن ورزشي در جنوب شرق تهران گفت: اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران بر همه اماكن ورزشي در اين منطقه نظارت دارد.
رئيس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران توضيح داد كه از جمله اين نظارت ها ابلاغ ممنوعيت استفاده از هر نوع مكمل و داروهاي مجاز و غيرمجاز است.
قدرتي افزود: با همكاري پليس امنيت و بازرسي هاي مستمر از اماكن ورزشي در جنوب شرق تهران، در صورت مواجهه با اين داروها، ضمن تعطيلي واحد متخلف، با متخلفين نيز برابر ضوابط برخورد خواهد شد.
تهرام/7247//1348**1545
کد N1219150

وبگردی