آفتاب

درمان سرطان با ژنراتور نانو ذره‌اي

درمان سرطان با ژنراتور نانو ذره‌اي

تهران-ايرنا-دانشمندان موفق شدند با كمك فناوري‌نانو يك موش مبتلا به سرطان سينه را كه در مرحله نهايي بيماري قرار داشت، درمان كنند. نتايج اين تحقيق مي‌تواند نقطه عطفي در درمان سرطان باشد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري، مائورو فراري رئيس موسسه تحقيقات هوستون متوديست در تگزاس و يكي از نويسندگان مقاله مرتبط با اين تحقيق كه در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است، گفت: هرگز دوست ندارم به هزاران بيمار كه دنبال درمان هستند، قول زيادي بدهم، اما نتايج به دست آمده بسيار جالب هستند.
اين روش درماني كه بر استفاده از 'ژنراتور نانوذره‌اي' مبتني است، در درمان موش موثر بوده و در نتيجه قابليت بالايي در درمان بيماران انساني دارد. اين ژنراتور به خوبي در توانايي تومورها براي مقابله با داروها اختلال ايجاد مي‌كند.
فراري افزود:اين روش ممكن است شبيه يك داستان علمي تخيلي و همانند نفوذ و از بين بردن ستاره مرگ به نظر برسد، اما كشف انجام شده استثنايي است. ما روشي يافته‌ايم كه نانوذرات را به شكلي واقعي به درون سلول‌هاي سرطاني رسانده و داروهاي مورد نظر را در هسته سلول‌ها رها مي‌سازد. با استفاده از اين ژنراتورهاي نانوذره‌اي قابل تزريق كاري را انجام داده‌ايم كه شيمي‌درماني معمولي، واكسن‌ها، تابش‌ها و نانوذرات ديگر در انجام آن شكست خورده‌اند.
فراري و همكارانش در طول اين تحقيق از يك داروي شيمي‌درماني به نام دگزوروبيسين استفاده كرده و آن را درون صفحات ميكرسكوپي سيليكوني مخفي نمودند. با اين روش سلول‌هاي سرطاني نمي‌توانند در برابر درمان مقاومت نمايند. زماني كه اين صفحات وارد سلول‌هاي سرطاني مي‌شوند، شكسته و محتواي خود را آزاد مي‌نمايند.
نتايج اين تحقيقات نشان داد كه نيمي از موش‌هايي كه با اين روش درمان شدند، تا 8 ماه هيچ نشانه‌اي از سرطان بروز ندادند. اين مدت زمان معادل 24 سال در انسان‌هاست.
به گفته وي اگر اين روش روي انسان‌ها موفق بوده و تنها بخشي از اين زمان بقا را مشاهده كنيم، همچنان عمر بيماران سرطاني را تا حد بسيار زيادي افزايش داده‌ايم. در حقيقت اين روش براي بيماراني است كه در حال حاضر به آنها گفته مي‌شود كه هيچ درماني ندارند.
با وجودي كه از اين روش تنها در درمان سرطان سينه استفاده شده است، اما فراري اميد بسيار بالايي دارد كه روي درمان انواع ديگر سرطان نيز موثر باشد. بنابر گفته دانشمندان اين اكتشاف جديد مي‌تواند درمان سرطان را به طور كامل متحول سازد. اين محققان در حال برنامه‌ريزي براي گرفتن تاييديه سازمان غذا و داروي آمريكا و شروع آزمايش‌هاي باليني در سال 2017 هستند.
علمي(1)**1023**1440
کد N1218993

وبگردی